Kolla klippet: Häst attackerad av hund

Tycker dock inte att hästen såg särskilt sparkande och panikslagen ut? Hunden var ju inte heller jättenära hästen hela tiden. Och alltså, om mitt djur försöker skada ett annat djur så skulle jag absolut ta en del risker själv.
Okej jag skulle faktiskt aldrig riskera att bli sparkad av en häst.
Mitt liv är värt mer.
 
Ja det är alltid mycket man kunnat göra mer eller annorlunda i efterhand.
Framförallt kunde personen låtit bli att släppa den hunden lös på en strand full av störningar 😄
DET håller jag verkligen med om! 😅 Men, som sagt, nu hade han gjort det och därmed riskerade han livet på både hästen och ryttaren. Då får man vara lite mer handlingskraftig och riskera lite själv också, tycker jag.
 
Jag läste dessutom att hästen slet sig och drog med hunden efter sig precis efter de slutade filma. Så att kliva av gjorde nog ryttaren ytterst motvilligt. Det hade dock gått bra för både häst och hund.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
DET håller jag verkligen med om! 😅 Men, som sagt, nu hade han gjort det och därmed riskerade han livet på både hästen och ryttaren. Då får man vara lite mer handlingskraftig och riskera lite själv också, tycker jag.
Ja jag hade dock inte riskerat mitt eget liv. Jag hade ansett att hästen är så pass stor att den kan skydda sig själv när den får nog.
Jävligt fel absolut men inte värt att få rn spark som människa ändå.
Det kan både döda och skada väldigt om den träffar fel.
 
Stannar och hjälper till? Vad ska ryttaren göra släppa hästen? Det är bra mycket farligare. Som ryttare har jag fullt ansvar för hästen jag rider och det är även min första prioritet. Jag håller hästen säker, jag ser till att efter bästa förmåga inte få en häst som springer runt i ren panik. KOmmer en häst lös i vild panik då har man möjlighet till rejälla olyckor och eventuella dödsfall. Min "hjälpa till med hunden" i sådana här fall skulle gå ut på att få bort den från hästen, vilket skulle innebära en spark/sparkar ärligt talat.
Det fetstils, Ja, det är väl en jättebra idé, det är ju precis det jag säger så varför säger du emot mig? Man hoppar av och gör det man kan, sparkar exvis mot hunden, så ägaren får tag på hunden.
 
Det fetstils, Ja, det är väl en jättebra idé, det är ju precis det jag säger så varför säger du emot mig? Man hoppar av och gör det man kan, sparkar exvis mot hunden, så ägaren får tag på hunden.
Jag skulle tippa på att du har fått dom svar du har fått i tråden på grund av din otydlighet när du skrev det svaret. När folk läser ditt original inlägg så tolkar dom ditt inlägg som att ryttaren ska sitta av och hjälpa till att fånga in hunden så som att ta tag i hunden så den står still.
Att sparka en hund är något dom flesta anser som inte hjälpsamt utan ett försvar. Det finns även folk som inte är villiga att sparka en hund även om det är i försvar.
 
Jag skulle tippa på att du har fått dom svar du har fått i tråden på grund av din otydlighet när du skrev det svaret. När folk läser ditt original inlägg så tolkar dom ditt inlägg som att ryttaren ska sitta av och hjälpa till att fånga in hunden så som att ta tag i hunden så den står still.
Att sparka en hund är något dom flesta anser som inte hjälpsamt utan ett försvar. Det finns även folk som inte är villiga att sparka en hund även om det är i försvar.
Att sjasa bort en hund hjälper som allra oftast ägaren att få tag på hunden. De hundar som leker, kommer med allra största sannolikhet väja från sparken och tycka du är obehaglig och fundera på att gå tillbaka till ägaren. En attackerande hund behöver bli avbruten och där kan en spark göra nytta. Jag tror verkligen ingen vill sparka en hund, man måste inte ta det bokstavligt, utan som att sjasa iväg den på valfritt sätt, sen om man väljer en sparkrörelse så gör man. Allt handlar till syvende och sist att vare sig häst el hund, eller sig själv för den delen, att bli skadade. Då man som människa kan agera på lite mer eftertänksamma sätt så kan man bidra till att lösa situationen på bästa sätt. Eller så skiter man i det.
 
Att sjasa bort en hund hjälper som allra oftast ägaren att få tag på hunden. De hundar som leker, kommer med allra största sannolikhet väja från sparken och tycka du är obehaglig och fundera på att gå tillbaka till ägaren. En attackerande hund behöver bli avbruten och där kan en spark göra nytta. Jag tror verkligen ingen vill sparka en hund, man måste inte ta det bokstavligt, utan som att sjasa iväg den på valfritt sätt, sen om man väljer en sparkrörelse så gör man. Allt handlar till syvende och sist att vare sig häst el hund, eller sig själv för den delen, att bli skadade. Då man som människa kan agera på lite mer eftertänksamma sätt så kan man bidra till att lösa situationen på bästa sätt. Eller så skiter man i det.
Det säger jag inte emot. Jag säger att ditt ordval gav en viss tolkning. Ordet försvar eller sjasa bort hunden ger en helt annan tolkning av ditt original inlägg.
 
Det här med att sitta av är inte alltid bäst heller, ibland har man bättre kontroll över hästen när man sitter på ryggen och kan röra sig framåt än när man står på marken och hästen egentligen bara kan spinna runt i en cirkel. Det syns ju i slutet på filmen att situationen eskalerar när ryttaren suttit av; hästen får panik och hon ramlar omkull och båda djuren är plötsligt lösa.
 
Håller med jag har många gånger ridit rakt emot hundar och ingen har vågat stå pall för det.
Vill undvika att lära hästar att jaga hundar med ryttare på ryggen utan det får dom pyssla med om hund kommer in i hagen.

Min gamling jagade hund som yngre och jag hade problem med att få stopp på han 🫣
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det beror ju på när man gör det, Givetvis… Väntar man till situationen är kaosartad är inga alternativ speciellt bra….
Ser ingen kaosartad situation i klippet utav tycker det är men mycket tålamod häst hela tiden trots att den kommer lös tillslut.

Skulle jag hoppa av innan kaos på dom av mina som inte tycker om hundar så hade jag inte hunnit av om det i klippet visar på kaos någon stans, så som hästen i klippet beter sig när ryttaren hoppar av är ju hur min gamling beter sig så fort hunden kommit fram och det nu på äldre dagar som lugnet själv bland hundar jämfört med hur han var innan.
 
Jag börjar bli smått hatisk mot hundägare som släpper sina hundar lösa utan ha kontroll på dem. Jag bor i ett område där hundägare åker ut för att rasta sina hundar. Jag är ofta ute och springer och då kommer hundarna fram för att hälsa!
Jag är inte alls hundrädd men går fram och säger att det inte är ok att ha en hund lös om den inte lyder och påpekar att de har strikt ansvar f sin hund och kan orsaka en olycka eller få sin hund skadad om den springer fram till en häst. Hundägarna svarar alltid ’ Den har aldrig gjort så förut … Då säger jag ` Men nu har den ….’. När jag rider får jag en klump i magen så snart jag ser en lös hund. För bara ngr veckor sedan kom en hund springande och skrämde min mans höst så han trillade av … hundägarna bara stod och glodde och jag blev skogstokig ….Nu är min strategi att sprida ut ryktet att det finns varg i trakten som angripit lösa hundar
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På plats i Abu Dhabi är världsettan Henrik von Eckermann med King Edwars och Iliana. Hur fungerar det att resa och hur tar hästarna det...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En ryttare på häst hamnade i en jobbig situation i onsdags då en stor hund plötsligt dök upp och attackerade ekipaget.
Svar
2
· Visningar
994
Senast: Heimi
·
  • Artikel
Hästnyheter "Varför är svensk ridsport så otroligt stark just nu? Hur viktig är du? Kan du sätta ord på vad hästarna betyder för dig?" Det var några...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På måndagsförmiddagen attackerade en hund flera hästar i Mora.
Svar
0
· Visningar
327
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp