Kolla klippet: Ponny hittad död i hage efter misstänkt vargattack

En ponny hittades svårt sargad och död i sin hage på julaftons morgon och ägarna är övertygade om att en varg har varit framme. Här kan du se ett tv-inslag om händelsen. OBS! Bilderna på ponnyn är riktigt otäcka och känsliga tittare varnas.
 
En ponny hittades svårt sargad och död i sin hage på julaftons morgon och ägarna är övertygade om att en varg har varit framme. Här kan du se ett tv-inslag om händelsen. OBS! Bilderna på ponnyn är riktigt otäcka och känsliga tittare varnas.
"Kolla klippet" liksom, vart är hästsportjournalistiken på väg? Inte kritik till @Gunnar vars sida bara vidarebefordrar nyheten utan en allmän reflektion över den här jädra "hjärta vs. smärta" och clickbait-journalistiken. Skriva om det är helt ok men måste man verkligen tvångsmata den stora ridsport-massan med de här snaskiga bilderna?
 
"Kolla klippet" liksom, vart är hästsportjournalistiken på väg? Inte kritik till @Gunnar vars sida bara vidarebefordrar nyheten utan en allmän reflektion över den här jädra "hjärta vs. smärta" och clickbait-journalistiken. Skriva om det är helt ok men måste man verkligen tvångsmata den stora ridsport-massan med de här snaskiga bilderna?
Jag reagerade också på den rubrikssättningen! Känns rätt osmakligt, på flera sätt.
 
Jag skulle hellre säga -Kolla INTE klippet! Oavsett varningen så var det väldigt hemskt att se, och då var det för sent. Kolla inte klippet, alltså.
Förstår att det är varning men inga jättehemska bilder. Är ju filmat från avstånd på den sidan ponny inte är äten på.

Kl
Den ständiga frågan är om det är varg eller hund? Någon som vet om dna test kommer tas?
 
Förstår att det är varning men inga jättehemska bilder. Är ju filmat från avstånd på den sidan ponny inte är äten på.

Kl
Den ständiga frågan är om det är varg eller hund? Någon som vet om dna test kommer tas?
Jag tycker ändå det var rätt grafiskt - det lilla jag klarade av att se av klippet. Ljudet sprängde nästan trumhinnorna på mig kändes det som.
 
Förstår att det är varning men inga jättehemska bilder. Är ju filmat från avstånd på den sidan ponny inte är äten på.

Kl
Den ständiga frågan är om det är varg eller hund? Någon som vet om dna test kommer tas?
Det är snart ett dussin ponnys i Holland Belgien som blivit ihjälbitna bara i år. Har däremot inte sett några faktiska artiklar med direkta bevis på att det de facto var varg som låg bakom.

Skulle man däremot räkna revir x10 som en kompis till mig blivit lärd i motsats till antalet djur finns det typ +/- 80 vargar bara i Holland fördelat på de fem reviren i Holland plus ytterligare tre på gränsen till Belgien och Tyskland.

Ett av de reviren sträcker sig över området där det här hände. Jag är tveksam till att man ska räkna så men det finns även två, tre revir i Belgien. Så det är helt klart MYCKET varg på liten yta.
 
De hittade en ponny utanför Arnhem NL i måndags. Det ligger oxå i vargrevir.

Jag gillar varg men även om vargar nu inte bryr sig om landsgränser är Holland/Belgien helt klart för litet för alla dessa vargar som flyttat in och förökat sig under de senaste fem åren.
 
Förstår att det är varning men inga jättehemska bilder. Är ju filmat från avstånd på den sidan ponny inte är äten på.

Kl
Den ständiga frågan är om det är varg eller hund? Någon som vet om dna test kommer tas?
Jag tycker framförallt att bilderna av ponnyn var väldigt sorgliga. Jag tycker så otroligt synd om den. Den är så liten och var helt chanslös. Den större hästen klarade sig ju tydligen. Jag fattar ju, och accepterar helt, att t.ex. vargar behöver döda för att äta men just de här bilderna var så sorgliga.....
 
Jag tycker framförallt att bilderna av ponnyn var väldigt sorgliga. Jag tycker så otroligt synd om den. Den är så liten och var helt chanslös. Den större hästen klarade sig ju tydligen. Jag fattar ju, och accepterar helt, att t.ex. vargar behöver döda för att äta men just de här bilderna var så sorgliga.....
Jag lipade som en unge när jag läste om ponnyn i Arnhem. Den var en rescue som de haft i typ 20 år. Så jävla sorgligt. Dessutom är det så jädra korkat av framförallt Holländska myndigheter. Det finns ett gigantiskt naturområde där man skjuter av hästar, kor och andra klövdjur varje år för att de blir för många.

Det var en stor story om det här för några år sedan när hästar svalt ihjäl. DÄR hade ju vargarna kunnat göra nytta, om man nu är för det naturliga urvalet (tveksamt om jag är det i det här fallet..), men till det området vägrar man bygga en anslutning.

Så på en plats skjuter man hästar för att de är för många och på en annan mindre än tio svenska mil bort äter vargarna upp folks shetlandsponnyer och andra mindre djur. Helt galet.
 
Jag tycker framförallt att bilderna av ponnyn var väldigt sorgliga. Jag tycker så otroligt synd om den. Den är så liten och var helt chanslös. Den större hästen klarade sig ju tydligen. Jag fattar ju, och accepterar helt, att t.ex. vargar behöver döda för att äta men just de här bilderna var så sorgliga.....
Den sorgliga känslan får jag av att "bara" höra om det. Visst kan bilder förstärka känslan av sorgsenhet, det gör ju bilderna sorgsna inte hemska.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Två shetlandsponnyer hittades nyligen döda i en beteshage i skogen på Jylland, tillsammans med ytterligare en ponny som var så svårt...
Svar
11
· Visningar
1 440
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp