Kolla Masken...

Huuu... min treåriga valack visade sig ha 1100 epg efter testning med Kolla Masken. Ordinerades avmaskning med 8 veckors mellanrum x 3. Avmaskad i torsdags och släpps i mockad hage imorgon. Får hoppas att vi får rätt på det hela. Odling satt på stora blodmasken också.
Urk vår treåring hade drygt 2000 i epg för några veckor sedan .. Och en till hade ca 1800 i epg men resterande tre hade väldigt lite eller ingenting alls. Vi mockar hagarna i princip året runt ändå så blir vi inte riktigt av med masken på 3 åringen haft problem med henne sedan hon var liten 😳
 
Urk vår treåring hade drygt 2000 i epg för några veckor sedan .. Och en till hade ca 1800 i epg men resterande tre hade väldigt lite eller ingenting alls. Vi mockar hagarna i princip året runt ändå så blir vi inte riktigt av med masken på 3 åringen haft problem med henne sedan hon var liten 😳
En av fem är sån. Eller en av tio om man räknar bort hästar i åldern 0-4 år.
 
Det beror på. Vad går de i för hage? Mockas den? Vad har de visat för värden tidigare år?

Hagen mockas inte då den är jättestor (förutom där trycket är högst, där skottar vi bort med traktor), de går i den året runt (Finns inte möjlighet att göra fler hagar utav den och få dem lika bra), jag har aldrig gjort "Kolla masken" så tidigare värden har jag inte...

*plockar fram skämskudden och gömmer mig*
 
Hagen mockas inte då den är jättestor (förutom där trycket är högst, där skottar vi bort med traktor), de går i den året runt (Finns inte möjlighet att göra fler hagar utav den och få dem lika bra), jag har aldrig gjort "Kolla masken" så tidigare värden har jag inte...

*plockar fram skämskudden och gömmer mig*

Det viktigaste är ju att du nu börjat anamma träckprov och varför det används och varför man inte rakt av ska dra avmaskning på rutin på hästarna. (Vilket f.ö veterinärer inte ska anamma -dvs veterinärer ska inte skriva ut maskmedel utan träckprov om inte specifika omständigheter finns som skulle föranleda det!) .

Om hästarna går i jättestora hagar och ni mockar bort med maskin de stora toaletterna, samt träckprovar och avmaskar utifrån ev resultat på träckproven räcker det långt ! 😄
 
Hagen mockas inte då den är jättestor (förutom där trycket är högst, där skottar vi bort med traktor), de går i den året runt (Finns inte möjlighet att göra fler hagar utav den och få dem lika bra), jag har aldrig gjort "Kolla masken" så tidigare värden har jag inte...

*plockar fram skämskudden och gömmer mig*
Om ni inte avmaskat senare än oktober så skulle jag göra vanlig kollamasken och lägga till odling. Odlingen kan du med fördel göra i grupp på de som går ihop, max 5 per grupp dock.
 
Huuu... min treåriga valack visade sig ha 1100 epg efter testning med Kolla Masken. Ordinerades avmaskning med 8 veckors mellanrum x 3. Avmaskad i torsdags och släpps i mockad hage imorgon. Får hoppas att vi får rätt på det hela. Odling satt på stora blodmasken också.

Mitt ena russ hade över 1300 när hon kom till mig, året efter var hon nere på typ 300 tror jag, var två år första kollen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
266
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 853
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp