Kollapsade under ridpass...

Sv: Kollapsade under ridpass...

Vår ridskola är det inget fel på - lovar. Vi har bra hand om hästarna, ingen lider ell liknande. Den här instruktören har bara 1 lektion i veckan, och det är hon som säkert ställde till det. Men Lotta åkte idag, Onsdag 24.4, till kliniken för övrig ordentlig undersökning. Det ända jag tror dom kommer att hitta är ngt. medfött fel i ryggen (mina egna funderingar) Men men. Om du inte har läst mitt andra inlägg här mot slutet - läs det.

Kanske denna instruktör inte skall ha ens 1 lektion i veckan om hon kör med hästarna till den grad att de kollapsar efteråt? Bara en tanke.
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Kanske denna instruktör inte skall ha ens 1 lektion i veckan om hon kör med hästarna till den grad att de kollapsar efteråt? Bara en tanke.


Jees, men nu så har hon blivit 2 ggr. veterinär kollad. Vetten som kom till stallet för att ge henne smärtstillande - hittade inget och sa att hon var frisk. Igår var hon till kliniken och undersöktes mycket noggrant. Det kom fram att hon har för små/tunna blodådror i bakdelen och som övrigt hasspatt och så hade hon "tappat" känseln i halva huvudet. Lixom hon reagerade inte för tryck på den ena sida, men den andra sidan så reagerade hon. Det var nog mera än det här, men hon åker idag igen till Kliniken.
Så den dagen hon föll ihop och inte rörde på sej så hade hon blivit mycket svettig (mycket illa övrigt, ja vet) och sen var det svalt ute. Hon skulle ännu gå en 2:a lektion, och efter att dom hade skrittat i 30 min. i början av den lektionen föll hon pladask till marken. Hon hade säkert blivit mycket kall när hon var svettig, och när hon nu då har för små blodådror i bakdelen så drog tydligen blodårdorna ihop sej = inget blod till bakbenen.
För när man har kallt eller fryser drar blodådrorna ihop sej, och när man har varmt så är de stora. Så så...
Visst, det var dåligt av ridläraren att ändå ha så hård timme fast de blivit vacc.

Men nåjå, kommer hela tiden ny info så det är jätte stökigt nu :smirk:
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Jag har också varit med om en häst som kollapsade vid några tillfällen. Även den hade ett hjärtfel, orsakat av att den hade haft Anasarka (Kastad kvarka). Den fick slaktas.

Jeeps, men om du kollar inlägget ovan så får du svaret ;)
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Hästar som nyligen är vaccinerade ska inte ridas, de ska ta det lugnt i ca 3 dagar! Veterinärerna brukar informera om detta mycket noga vid vaccination. När du vaccinerar så injiceras ju viruset i kroppen, visserligen i liten dos så imunförsvaret ska bilda antikroppar men de första dagarna så har hästen alltså ett virus i kroppen...!
Vet man att sin häst inte reagerar på detta så kan man rida lugnt(skritta). Inte rida dubbel lektion på ridskola:confused:

Hur man kunde utsätta denna nya häst för detta när den är i en ny miljö och över huvud taget bland nya baciller mm är helt ofattbart.
Sedan verkar det ju som om den stackars hästen FORTFARANDE går på lektioner innan den är helt utredd i vad det är som händer egentligen? Jag blir så ledsen när jag läser - vill ju bara åka och hämta den!

Hoppas de låter en duktig naprapat/massör gå igenom den.. kan nog ligga en del snett i ryggen.. anledningen till att jag misstänker det är att du skrev att hästen: stressar vid ridning, att den vart som förlamad i bakbenen och föll ihop... bocksprånget där det "small till" i ryggen.. att hon inte vill bli pysslad med i boxen.. att musklerna baktill var mycket spända.
Kan tänka mig att det är ungeför som att ha ilischias(?)nerven i kläm. Hoppas på duktig veterinär så hästen får hjälp!

Det är naturligtvis inte ditt fel! Tycker bara så synd om den stackars hästen...
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Låter lite som en häst som stog på min mammas ridskola (hon är elev)

Hon gjorde iordning hästen för ett ridpass, spände gjorden satt upp och hästen satte sig ner! Ögonen rullade, ingen panik, och mamma uppfattade det som om hon vart förlamad.

Denna häst skickades tillbaka till ägaren, är ca 1 år sen.


Sen en annan häst som min stallägare känner, kunde falla omkull vid ridning, efter många långa besök på Ultuna visade det sig att hästen hade fel på ryggen och fick en nerv i kläm som gjorde att han blev förlamad.


Ridskolan mamma rider på, och som jag varit mkt aktiv på, har alltid skickat tillbaka hästar som inte passat i verksamheten, både till försäljningsstall och privatpersoner. Är det från försäljningsstall har de fått hem en annan häst som fungerat bättre.

Men visst har det blivit strul med säljare som vägrat ta tillbaka hästen, jag minns inte vad hon heter, Lilja i efternamn, som är advokat, har då hjälpt ridskolan att häva köpet.
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Vad jag inte begriper är varför i hela världen hästarna går på lektion när de vaccinerats??? :eek:
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Hästar som nyligen är vaccinerade ska inte ridas, de ska ta det lugnt i ca 3 dagar! Veterinärerna brukar informera om detta mycket noga vid vaccination. När du vaccinerar så injiceras ju viruset i kroppen, visserligen i liten dos så imunförsvaret ska bilda antikroppar men de första dagarna så har hästen alltså ett virus i kroppen...!
Vet man att sin häst inte reagerar på detta så kan man rida lugnt(skritta). Inte rida dubbel lektion på ridskola:confused:

Hur man kunde utsätta denna nya häst för detta när den är i en ny miljö och över huvud taget bland nya baciller mm är helt ofattbart.
Sedan verkar det ju som om den stackars hästen FORTFARANDE går på lektioner innan den är helt utredd i vad det är som händer egentligen? Jag blir så ledsen när jag läser - vill ju bara åka och hämta den!

Hoppas de låter en duktig naprapat/massör gå igenom den.. kan nog ligga en del snett i ryggen.. anledningen till att jag misstänker det är att du skrev att hästen: stressar vid ridning, att den vart som förlamad i bakbenen och föll ihop... bocksprånget där det "small till" i ryggen.. att hon inte vill bli pysslad med i boxen.. att musklerna baktill var mycket spända.
Kan tänka mig att det är ungeför som att ha ilischias(?)nerven i kläm. Hoppas på duktig veterinär så hästen får hjälp!

Det är naturligtvis inte ditt fel! Tycker bara så synd om den stackars hästen...

Ja vet, ja vet - inte jag som har bestämt att hästarna ska gå på lektioner när de blivit vaccinerade. Men när stallet inte är en verksamhet med överflöd av pengar så passar de inte riktigt att sen låta timmarna vara. Nog för att man får rida igen missade gånger - men då blir det ju massor med elever som får börja hitta ledig plats för igenridning och hästarna får gå mera.
Men det är inte mitt beslut - ring och klaga till styrelsen ;)

MEN, hon har blivit 2 ggr. kollade (skulle ha varit igen men det blev ändrat) - första vetten hittade inget ngt. på henne och stämplade henne som frisk. Men som det står i mitt senaste inlägg så var hon till kliniken för ordentlig undersökning. Det visade sej att Lotta har i bakdelen för tunna/små/trånga blodådror, hasspatt och har inte någon känsel i halva huvudet. Så när Lotta var svettig och skrittade efter första lektionen i 30 min i kallt väder (inne i manege) så blev hon nedskyld och då drog de för tunna blodårdorna ihop sej så att blodetcirkulationen stoppades. Vi satte nog filtar på henne då när hon låg och vänta på vetten. Men hon är fortfarande halt uner ryttare, men inte när man leder henne annars.

Men vetten på kliniken ringde väl till förra ägaren och sa det här, men hon vägrade då ännu att ta tillbaka Lotta. För hon sa då den dagen hon föll ihop, att om dom hittar något fel på Lotta så skulle hon ta tillbaka henne. Men hon började protestera att hon inte tar tillbaka henne, men om hon nu int ändrar sej så får vi ta till domstolen/rättegång me de här.
Hon ljög om hästen till en första början, och för de andra var hästen tydligen inte ordentligt veterinär granskad - för annars skulle det ha stått med på de nyaste papprena som följde med allt det här.
Och vi ska ha en veterinär till stallet igen nu på måndagen, men va dom sku göra vet ja inte just nu.

Och varför skulle de ha henne att gå på lektion? Någo vett har de nog! Efter att hon föll ihop så har hon fått vara ledig och fått vara ute i hagen så mycket som möjligt.
Så hästen HAR blivit ordentligt genom granskad. Hästen HAR varit ledig. Men varför förra ägaren, eller ägare och ägare - försäljaren ska hålla på och jävlas med att inte ta tillbaka Lotta fast hon lovat o.s.v. - det förstår ja inte.

Jag är inte heller för att man ska rida/motionera hårt eller mycket när hästen blivit vacc., men visst ska man röra på den mycket lätt. Men nåjo, klaga på ni bara - jag kan ändå int förändra det.
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Jag är inte heller för att man ska rida/motionera hårt eller mycket när hästen blivit vacc., men visst ska man röra på den mycket lätt. Men nåjo, klaga på ni bara - jag kan ändå int förändra det.

Min vet har sagt efter de gånger min häst vaccineras (grundvaccin) att jag kan rida henne som vanligt i alla gångarter men inte så hon blir ansträngd.


Skönt att ni hittat felet på henne i alla fall, och försök ta hjälp av en advokat, de brukar finnas telenummer i tidningen ridsport.
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

På min ridskola rids hästarna som vanligt efter vacc. efter vets ordination. Vet har även sagt när jag pratat med henne om ridning efter vacc på min pålle, att det är upp till var och en. Man behöver inte köra värsta träningspasset, men dom kan ridas i alla gångarter så länge dom inte blir svettiga pga. ansträgning, vilket jag tycker låter vettigt.

Sedan har jag läst ett par andra inlägg här för ett tag sedan, då vissa vets ordinerar upp till en veckas vila, vilket låter som om de veterinärerna bor i burkar;)
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

På min ridskola rids hästarna som vanligt efter vacc. efter vets ordination. Vet har även sagt när jag pratat med henne om ridning efter vacc på min pålle, att det är upp till var och en. Man behöver inte köra värsta träningspasset, men dom kan ridas i alla gångarter så länge dom inte blir svettiga pga. ansträgning, vilket jag tycker låter vettigt.

Sedan har jag läst ett par andra inlägg här för ett tag sedan, då vissa vets ordinerar upp till en veckas vila, vilket låter som om de veterinärerna bor i burkar;)

Tack - nån som inte gnäller på stallets system :bow:
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Min vet har sagt efter de gånger min häst vaccineras (grundvaccin) att jag kan rida henne som vanligt i alla gångarter men inte så hon blir ansträngd.


Skönt att ni hittat felet på henne i alla fall, och försök ta hjälp av en advokat, de brukar finnas telenummer i tidningen ridsport.


Jepps, tack att du också säger att man kan rida som vanligt, eller lättare efter vacc. :bow:

Mm, det är skönt att felet är funnet. Men förra ägaren jävlas ännu med att inte ta tillbaka henne. Men om ja inte minns fel, om vi inte tar till advokat SÅ börjar vi ta hyra på Lotta för varje dag - kanske då förra ägaren tar tillbaka henne för att unvika att måsta betala ännu mera. För vi ska ha pengarna tillbaka för henne.
Vi har nog ringt och varnat, men det far in genom ena örat och far ut genom de andra. -_-
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Hästen togs tillbaka och stallet fick sina pengar.
Så allt är fixat.
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Hej!
Jag vet att du skrivit vad som förmodligen hände men på den första ridskolan jag gick på fanns en arabvalack som kollapsade helt plötsligt, om och om igen när någon red honom. Tjejen som ägde honom var helt förstörd och efter flera olika veterinärer som inte kunde hitta något fel på hästen kom en gammal hovslagare och sa;
"Äh, det där är inget farligt, du trycker han på nerven" med ett finurligt leende.

Tjejen frågade runt bland veterinärerna och det visade sig att gubben hade rätt. Jag vet inte hur de lyckades rätta till det hela men vad jag vet så fungerar hästen alldeles utmärkt nu.
Kan vara en förklaring om fler haft problem med det här..
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Jag vet inte om jag har fel, men är det bara jag som tycker att det verkar lite märkligt att en 6-åring skall fungera "utmärkt" som ridskolehäst och sätts in för fullt ínom 2 veckor. Hästen är ju trots allt inte färdig med sin utbildning, borde inte hästen ridas till först?
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Jag vet inte om jag har fel, men är det bara jag som tycker att det verkar lite märkligt att en 6-åring skall fungera "utmärkt" som ridskolehäst och sätts in för fullt ínom 2 veckor. Hästen är ju trots allt inte färdig med sin utbildning, borde inte hästen ridas till först?

Utmärkt har jag aldrig använt, och det är inte ofta vi skaffar in hästar som inte är tillräckligt till ridna. Men det är förstås hur man ser på saken : ) Men hon fick IGENTLIGEN bara gå en timme om dagen, och då var det meningen att de lektioner med vuxna duktiga ryttare skulle rida henne. Men men. Dom brukar alltid köra med det systemet att hästen endera bara får gå en lektion per dag eller två lektioner varannan dag och en dag de resta i ngr. veckor frammåt. Men det beror ju sen på hur hästens kondis är och övrigt skick när den kommer. :)
Men nåjo. Jag är inte heller alltid för allt de gör på ridskolan, men men.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 080
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 079
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp