kollektiv bestraffning

@ameo Din avkomma har nu ett ypperligt tillfälle att engagera sig i frågan i elevrådet. Det är typiskt denna typ av frågor som ett välfungerande elevråd ska driva. Eleverna kan komma med input och förslag på hur de tycker att situationen ska hanteras. De får insyn i skolans process och lär sig att se olika sidor, nyanser, komplexitet och problematik som uppstår när man ska forcera många personer i samma riktning.

Jag förstår att besvikelsen är stor. Denna typ av ”bestraffning” kommer att hända senare i livet också. Att då varit med och drivit och påverkat till en lösning kommer ge mer än att bara vara sur och besviken.

Mvh Miks
 
Läraren jag hade mellan ettan och trean (alltså lågstadiet) var ett stort fan av kollektiva bestraffningar. Och ja, det var kollektiva bestraffningar på riktigt. Vi hade en grupp med fyra pojkar i klassen (fyra, i en klass på 26!) som var ganska bråkiga och stökiga när vi gick på lågstadiet, de bråkade egentligen mest med varandra i det här bråk-gänget, men inte direkt med någon annan. Jag vet inte hur många gånger läraren har kastat ut dessa fyra i korridoren och sen skrikit så spottet flög på oss andra 22 om hur förbannad hen var för att dessa inte skötte sig. Det var frågan om nästan varje dag i tre års tid. Ingen annan i rummet hade gjort något, och var ytterst sällan ens inblandade som "offer" eftersom de mest bråkade med varandra.

Samma lärare hade jag själv problem med eftersom jag hade (och har) stora problem med maten och inte klarade av att äta (de flesta) maträtter i matsalen. Det är också ett oräkneligt antal gånger som läraren har sagt "hela klassen sitter kvar, ingen får ta rast, förrän Kiwifrukt har ätit upp", oftast slutade det med att jag kräktes för att jag försökte tvinga mig så mina klasskamrater fick gå på rast. Det har på riktigt traumatiserat mig för resten av mitt liv, jag klarar inte av lunchrum och dylikt på jobbet än idag i vuxen ålder för det.

Vi råkade också ut för situationer som den @Badger beskrev innan, typ någon misskötte sig och pratade eller fnissade under en redovisning (hej, vi var små barn), så då ströks någon "roligare" lektion som bild eller slöjd och det blev matte för hela slanten som straff.

Men. Jag tycker det är långt ifrån det som det verkar handla om här. Här verkar det handla om så allvarliga saker att polisen är inblandad och då kan jag ändå tycka att det är bra att skolan verkligen går till botten med vad som har hänt och vilka de inblandade personerna är. Det kan ju till och med bli farligt för alla om inte bråket är utagerat så att personerna tar upp sitt bråk under lektionstid?
 
Jag fattar att det kan kännas så för ungdomarna. Men du som vuxen kan ju hjälpa dem att nyansera den bilden.

Exact det har. Det har ar ett tillfalle att pa vuxet satt nyansera tonaringens uppfattning av hur han/hon blir behandlad. Sjalvklart behover skolan (och polisen :cautious:) ta reda pa vad som hande, exact vem som sagt och gjort vad langt innan det hela slutade i ett slagsmal. Med storsta sakerhet ar det ett antal fler ungdommar inblandade innan sjalva slagsmalet hande.
 
Alltså, jag har lite mer koll på vad som hände än jag delar med mig av här.
Min avkomma förstår varför de gjort som de gjort, men har självklart rätt att tycka att det är orättvist mot den minoritet i klassen som inte var inblandad pga att de inte bor på internatet.
Och hen är egentligen mest irriterad på klasskamraterna som inte haft vett att bete sig som folk....
 
Min avkomma förstår varför de gjort som de gjort, men har självklart rätt att tycka att det är orättvist mot den minoritet i klassen som inte var inblandad pga att de inte bor på internatet.
Och hen är egentligen mest irriterad på klasskamraterna som inte haft vett att bete sig som folk....
Fast det där genomsyrar ju samhället i stort. Vi har lagar och regler, men framför allt mängder med föreskrifter och rutiner som styr hur vi ska göra saker just för att det finns folk som inte klarar av att ta sunda beslut och göra det som är rätt. De som är skötsamma måste hela tiden rätta sig efter de som inte kan bete sig.
 
Fast det där genomsyrar ju samhället i stort. Vi har lagar och regler, men framför allt mängder med föreskrifter och rutiner som styr hur vi ska göra saker just för att det finns folk som inte klarar av att ta sunda beslut och göra det som är rätt. De som är skötsamma måste hela tiden rätta sig efter de som inte kan bete sig.
Och med det menar du att man inte får tycka att det är fel?
 
Och med det menar du att man inte får tycka att det är fel?
Jag tänker att det är den vuxnas uppgift att skilja på konsekvens och straff. Ett straff är om någon tar något ifrån mig för att jag ska lida eftersom jag gjort något jag inte får. En konsekvens är att något uteblir/försvinner på grund av något som skett, jag kanske lider av det men det är inte gjort för att jag ska lida.

Tråkigt att de inte kan ha sina praktiska lektioner pga av att man från skolans sida inte känner att man kan ha dom, de lär väll få ha dom senare istället. Men det är ju inte ett straff, utan en konsekvens av att skolan inte känner att de klarar av att ha dom just nu.
 
Tycker det är bra att skolan tänker på säkerheten. Är väl bara förra veckan det var en lantbruksolyka med fordon inblandade.
Jag tänker precis samma och tycker snarare att det är märkligt att man efter en sådan händelse sitter och muttrar om kollektiv bestraffning istället för att vara tacksam över att skolan tar det hela på största allvar.

När jag gick första året på gymnasiet skedde ett stort bråk på skolans område, under skoltid. Mängder av ungdomar från intilliggande skolor kom till gården för att slåss och det blev ett jäkla ståhej som polisen hade fullt upp med. Tror det kom 40-50 poliser nånting.
I flera veckor efter händelsen hade vi tillfälliga metalldetektorer vid ingångarna samt personal som kollade att alla som kom in på skolan var elever. Vi fick flera lektioner inställda och klasserna splittrades i mindre grupper för att det inte skulle urarta igen.
Jag minns ingen som gnällde om att vissa lektioner ställdes in utan alla var bara tacksamma att säkerheten skärptes ordentligt.
 
Jag tycker det är korrekt av skolan att tänka på säkerheten. Men hade föredragit att det är personerna som missköter sig som sätts på undantag.
 
Jag tycker det är korrekt av skolan att tänka på säkerheten. Men hade föredragit att det är personerna som missköter sig som sätts på undantag.
Men det kan ju lätt blir bråk mellan andra elever än just de som var inblandade i det första handgripliga bråket pga av att man håller på den ena eller den andra. Ringar på vattnet. Jag har full förståelse för att skolan vill ta det lugnt och utreda för att se så att det inte blir något efterspel av händelsen. Det är ju också omöjligt för skolan att veta vilka ungdomar som är allierade med vilka.
 
Men det kan ju lätt blir bråk mellan andra elever än just de som var inblandade i det första handgripliga bråket pga av att man håller på den ena eller den andra. Ringar på vattnet. Jag har full förståelse för att skolan vill ta det lugnt och utreda för att se så att det inte blir något efterspel av händelsen. Det är ju också omöjligt för skolan att veta vilka ungdomar som är allierade med vilka.
Rent krasst kan det ju till och med vara en av de elever som satt hemma hos föräldrarna som är själva orsaken till bråket, men att personen sett till att hen satt tryggt hemma och inte kunde bli misstänkt för bråket. Det vet ju inte skolan. Som jag minns det från min egen skoltid hade lärarna rätt kass koll på vilka roller eleverna hade sinsemellan. Min syster hade till exempel en kompis som var så tyst och försynt i klassrummet att lärarna typ inte trodde att hen kunde prata, men i kompisgänget var personen stenhård och visade sig sen frysa ut klasskamrater systematiskt. Allt som sker bland ungdomarna är inte tydligt för vuxenvärlden.
 
Jag tycker det är korrekt av skolan att tänka på säkerheten. Men hade föredragit att det är personerna som missköter sig som sätts på undantag.

Men det kanske finns fler aspekter och anledningar i upprinnelsen till det hela som gör att inte heller du har hela bilden av vilka som missköter sig och varför? Saker som kommit fram under skolans och polisens utredningar?

Jag vet ju givetvis ännu mindre om vad som har hänt. Men jag har liksom svårt att se hur en skola kan agera för kraftigt och ta till för stora åtgärder efter en händelse som resulterat i flertalet polisanmälningar. På lång sikt absolut, men inte i det akuta skedet.
 
Jag tycker det är korrekt av skolan att tänka på säkerheten. Men hade föredragit att det är personerna som missköter sig som sätts på undantag.
Men man kanske inte ens vet vilka som var inblandade. Det är ju såhär samhället fungerar. Någon tvättar pengar och det kommer lagar som gör att Svensson inte kan gå in på banken och sätta in en femhundring utan att behöva redogöra för varje ekonomisk transaktion h*n gjort under hela sitt liv.
Ibland får man helt enkelt ta till lösningar som inte är helt optimala för att alternativen är ännu sämre.
 
Jag tycker det är korrekt av skolan att tänka på säkerheten. Men hade föredragit att det är personerna som missköter sig som sätts på undantag.
Men inte har väl skolan resurser nog att sätta just de eleverna i en egen teoretisk lektion medan de andra gör praktiska moment som bråkstakarna måste ta igen senare? Eller menar du att de bråkande ungdomarna ska fråntas sina undervisningstimmar?
 
Men inte har väl skolan resurser nog att sätta just de eleverna i en egen teoretisk lektion medan de andra gör praktiska moment som bråkstakarna måste ta igen senare? Eller menar du att de bråkande ungdomarna ska fråntas sina undervisningstimmar?
Eftersom det finns möjlighet, med skollagen som utgångspunkt, att stänga av elever från undervisning (helt eller bara praktiska delar) om vissa kriterier är uppfyllda, så skulle jag nog kunna tänka mig att det är rimligt att (åtminstone de värsta) bråkstakarna fråntas undervisningstimmar. För att inte de som de facto har skött sig ska förlora på att andra inte kan bete sig som folk.
 
Eftersom det finns möjlighet, med skollagen som utgångspunkt, att stänga av elever från undervisning (helt eller bara praktiska delar) om vissa kriterier är uppfyllda, så skulle jag nog kunna tänka mig att det är rimligt att (åtminstone de värsta) bråkstakarna fråntas undervisningstimmar. För att inte de som de facto har skött sig ska förlora på att andra inte kan bete sig som folk.

Men skolan kan ännu inte vara helt säker på att de tar rätt studenter? Därav utredningen och att de ställer in det praktiska för alla, just nu.
 
Alltså, jag har lite mer koll på vad som hände än jag delar med mig av här.
Min avkomma förstår varför de gjort som de gjort, men har självklart rätt att tycka att det är orättvist mot den minoritet i klassen som inte var inblandad pga att de inte bor på internatet.
Och hen är egentligen mest irriterad på klasskamraterna som inte haft vett att bete sig som folk....
Är det tydligt vilka som gjort fel och vilka som inte gjort det så hade jag blivit GALEN! Förstår din avkomma!
 
Eftersom det finns möjlighet, med skollagen som utgångspunkt, att stänga av elever från undervisning (helt eller bara praktiska delar) om vissa kriterier är uppfyllda, så skulle jag nog kunna tänka mig att det är rimligt att (åtminstone de värsta) bråkstakarna fråntas undervisningstimmar. För att inte de som de facto har skött sig ska förlora på att andra inte kan bete sig som folk.
Sanslöst att man ens försöker kalla en akutlösning efter en sån här situation för kollektiv bestraffning.
Att man som tonåring kan få för sig det är väl en sak, men att du som förälder verkar stötta tankegången?!

De får väl undervisning dessutom? Bara inte exakt samma som innan.
Det viktigaste är ju att lösa situationen just nu och reda ut den liksom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp