kollektiv bestraffning

Eftersom det finns möjlighet, med skollagen som utgångspunkt, att stänga av elever från undervisning (helt eller bara praktiska delar) om vissa kriterier är uppfyllda, så skulle jag nog kunna tänka mig att det är rimligt att (åtminstone de värsta) bråkstakarna fråntas undervisningstimmar. För att inte de som de facto har skött sig ska förlora på att andra inte kan bete sig som folk.
De kan inte vara säkra på att de har hittat alla "värsta bråkstakarna" så för att inte din och andras skötsamma avkommor skall råka illa ut så låter man bli de farliga maskinerna tills att man har full kontroll på läget.
Surt, javisst.
Men det är det ju alltid att vara någon typ av offer runt brott och bråk.
 
Jag tvivlar på att man kan bestraffa
Eftersom det finns möjlighet, med skollagen som utgångspunkt, att stänga av elever från undervisning (helt eller bara praktiska delar) om vissa kriterier är uppfyllda, så skulle jag nog kunna tänka mig att det är rimligt att (åtminstone de värsta) bråkstakarna fråntas undervisningstimmar. För att inte de som de facto har skött sig ska förlora på att andra inte kan bete sig som folk.
Kan skolan verkligen använda disciplinära åtgärder för något som skett utanför skoltid?
 
Jag tvivlar på att man kan bestraffa

Kan skolan verkligen använda disciplinära åtgärder för något som skett utanför skoltid?
Jag vet inte. Det har hänt på skolans internat. Och de har ju i alla fall kunnat dra in de praktiska lektionerna pga något som hänt utanför skoltid. Jag vet inte var gränsen går.
(är mest irriterad på skitungar som inte har vett att bete sig som folk, så att andra blir lidande av deras beteende. Och hur jag vet att min unge inte varit inblandad på distans är pga att hen inte umgås med någon av dem, mer än det som är påtvingat i klassrummen)
 
Eftersom det finns möjlighet, med skollagen som utgångspunkt, att stänga av elever från undervisning (helt eller bara praktiska delar) om vissa kriterier är uppfyllda, så skulle jag nog kunna tänka mig att det är rimligt att (åtminstone de värsta) bråkstakarna fråntas undervisningstimmar. För att inte de som de facto har skött sig ska förlora på att andra inte kan bete sig som folk.
Men är det klarlagt precis vilka som deltagit då?
 
Jag vet inte. Det har hänt på skolans internat. Och de har ju i alla fall kunnat dra in de praktiska lektionerna pga något som hänt utanför skoltid. Jag vet inte var gränsen går.
(är mest irriterad på skitungar som inte har vett att bete sig som folk, så att andra blir lidande av deras beteende. Och hur jag vet att min unge inte varit inblandad på distans är pga att hen inte umgås med någon av dem, mer än det som är påtvingat i klassrummen)
Men är inte de lektionerna bara omplanerade (typ schemaändrade till annan tidpunkt?), och av andra skäl än som disciplinär åtgärd. (arbetsmlijö, säkerhet/trygghet e.dyl.?)
 
Jag vet inte. Det har hänt på skolans internat. Och de har ju i alla fall kunnat dra in de praktiska lektionerna pga något som hänt utanför skoltid. Jag vet inte var gränsen går.
(är mest irriterad på skitungar som inte har vett att bete sig som folk, så att andra blir lidande av deras beteende. Och hur jag vet att min unge inte varit inblandad på distans är pga att hen inte umgås med någon av dem, mer än det som är påtvingat i klassrummen)
Jag förstår din frustration, men jag bodde på internat och där ansågs en del av det som skedde utanför skoltid "privat", vilket resulterade i att de som åkt på stryk och t.o.m. polisanmält ansåg skolan kunde ha lektioner ihop (vilket var väldigt otryggt för många).
Jag förstår att det är surt för din onge.

Det är början på läsåret, de kommer troligen (förhoppningsvis) ha möjlighet att få ha det praktiska senare.
 
Men är inte de lektionerna bara omplanerade (typ schemaändrade till annan tidpunkt?), och av andra skäl än som disciplinär åtgärd. (arbetsmlijö, säkerhet/trygghet e.dyl.?)
avkomman kom hem och sa att lektionerna är indragna på obestämd tid
 
När jag gick på gymnasiet skedde ett allvarligt bråk som slutade med sjukhusbesök för flera inblandade och 2-3 stycken fick t.o.m ligga kvar på sjukhuset ett par dagar.

Eftersom lärare var närvarandra när bråket skedde (och blev nedslagna när det gick emellan) så hade man exakt koll på vilka som hade varit involverade i bråket. MEN det fanns massor med elever som inte var involverade i det fysiska bråket men som var på ena eller andra sidan, som tyckte att deras sida hade rätt/hade gjort rätt och den andra hade fel/gjort fel.
Och när man nyss har haft ett allvarligt bråk, och det kan finns elever kvar som har samma mentalitet som personerna som slogs men som inte själva var involverade i bråket. Då känns det helt livsfarligt att låta vilka elever som helst som inte fysiskt slogs att sätta sig i maskiner som de kan döda med, för tänk om "fel" person med "fel tankesätt" sätter sig i maskinen? man kan ju inte garantera att detta inte sker och därför är det bäst för allas säkerhet att skjuta på farliga maskiner tills man fått allt utrett och fått ordning på allt.

Jag vet inte hur min skola hanterade händelsen hos oss, min klass hade inga praktiska lektioner med farliga maskiner, så det enda vi märkte av var att lärarna var närvarande som hökar över allt och hade koll på allt som skede över allt under en tid.
Men tycker det känns helt rimligt om det blev ett tillfälligt paus av praktiska lektioner med stora tunga farliga maskiner.

Jag tycker du ska prata med ditt barn om att reglerna troligen är för att skydda alla, och den praktiska kurser de missar nu kommer de troligen få ta igen senare när allt är utrett och under kontroll.
 
Och hur jag vet att min unge inte varit inblandad på distans är pga att hen inte umgås med någon av dem, mer än det som är påtvingat i klassrummen)
Jag menade absolut inte att just ditt barn skulle ha varit inblandad i bråket ”på distans”, men att skolan inte kan garantera att inte någon ungdom som inte var delaktig vid själva händelsen trots allt inte är inblandad. Att välja att inte ha den typen av lektioner alls just nu innebär väl förmodligen att alla kommer få ha de lektionerna vid ett senare tillfälle. Men om de skulle stänga av vissa elever och inte andra, skulle det ju innebära att de elever som stängs av helt missar den delen av sin utbildning, alternativt får göra det med en annan årskurs senare. Jag kan egentligen tycka att det är ”rätt åt” de personer som deltog i bråket, och jag har full förståelse för att ditt barn är både arg och besviken, men för att göra så måste ju skolan vara helt hundra på att det var just elev X, Y och Z som var inblandad i bråket, och att inte person H satt hemma och tryckte för att inte bli påkommen, men var hjärnan bakom allting. Och just nu verkar ju skolan inte vara helt hundra på vilka de iblandade parterna är.
 
Jag menade absolut inte att just ditt barn skulle ha varit inblandad i bråket ”på distans”
Att jag skrev hur jag vet att just min egen unge inte varit inblandad var inte för att jag kände att hen blev anklagad av någon här, utan för att det alltid kan finnas någon som sitter och tänker att "hur kan du vara så säker på att ditt barn är oskyldigt? vet du allt vad hen gör?". Och just i detta fallet känner jag mig så säker som det går att vara utan att ha stått bredvid hela tiden.
Och just nu verkar ju skolan inte vara helt hundra på vilka de iblandade parterna är.
Vet du mer om det aktuella fallet än jag har skrivit här?
Jag har, som tidigare nämnts, utelämnat detaljer som jag inte har ansett är relevanta. Det är också därför jag inte har svarat på vissa av frågorna i tråden.
 
Vet du mer om det aktuella fallet än jag har skrivit här?
Jag har, som tidigare nämnts, utelämnat detaljer som jag inte har ansett är relevanta. Det är också därför jag inte har svarat på vissa av frågorna i tråden.

Men menar du på riktigt att skolan har ungdomarnas relationer så pass kartlagda att det är därför du och din avkomma anser att de gör fel? Hur kan någon vuxen överhuvudtaget ha sådan koll på ungdomars umgänge och sånt som händer i t ex sociala medier, whatsapp och dylikt?

Det handlar liksom inte bara om vem som gjorde vad vid precis det tillfället. Sådana här konflikter tenderar att gå djupare än så.
 
Sanslöst att man ens försöker kalla en akutlösning efter en sån här situation för kollektiv bestraffning.
Att man som tonåring kan få för sig det är väl en sak, men att du som förälder verkar stötta tankegången?!

Jag håller helt med. Är inte på något sätt avundsjuk på lärare och skolledning som inte bara måste hantera ungdomarna men även föräldrar.
 
Men menar du på riktigt att skolan har ungdomarnas relationer så pass kartlagda att det är därför du och din avkomma anser att de gör fel? Hur kan någon vuxen överhuvudtaget ha sådan koll på ungdomars umgänge och sånt som händer i t ex sociala medier, whatsapp och dylikt?

Det handlar liksom inte bara om vem som gjorde vad vid precis det tillfället. Sådana här konflikter tenderar att gå djupare än så.
Har jag skrivit något som får dig att tro ovanstående?
Såvitt jag vet har jag undvikit att delge såna detaljer, jag vet bara hur mitt eget barns relationer ser ut - hen umgås inte med de andra i klassen, självvalt. Och använder inga sociala medier.
Jag håller helt med. Är inte på något sätt avundsjuk på lärare och skolledning som inte bara måste hantera ungdomarna men även föräldrar.
Vilken tur för skolledningen då att jag inte har kontaktat dem. Så behöver ni inte ondgöra er över det.
 
Att jag skrev hur jag vet att just min egen unge inte varit inblandad var inte för att jag kände att hen blev anklagad av någon här, utan för att det alltid kan finnas någon som sitter och tänker att "hur kan du vara så säker på att ditt barn är oskyldigt? vet du allt vad hen gör?". Och just i detta fallet känner jag mig så säker som det går att vara utan att ha stått bredvid hela tiden.

Vet du mer om det aktuella fallet än jag har skrivit här?
Jag har, som tidigare nämnts, utelämnat detaljer som jag inte har ansett är relevanta. Det är också därför jag inte har svarat på vissa av frågorna i tråden.
Nej jag utgick helt från det du skrivit med tanke på att det blivit polissak av det. Jag menar inte att kritisera varken dig eller ditt barn, jag har full förståelse för både hens och din frustration, det är ett otyg när oskyldiga blir drabbade för att några få inte kan sköta sig. Men som du själv berättat är polisen inblandad i det här fallet, utan att veta så får nog vi alla intrycket att händelsen är allvarlig och inte något litet bråk mellan tonåringar som är ofrånkomligt? Och precis som @Fruentimber skrev, varken föräldrar eller skola kan förväntas ha full koll på vad ungdomarna har för sig på sociala medier/appar.
 
Har jag skrivit något som får dig att tro ovanstående?
Såvitt jag vet har jag undvikit att delge såna detaljer, jag vet bara hur mitt eget barns relationer ser ut - hen umgås inte med de andra i klassen, självvalt. Och använder inga sociala medier.

Vilken tur för skolledningen då att jag inte har kontaktat dem. Så behöver ni inte ondgöra er över det.

Jag har aldrig påstått att du har kontaktat skolledningen, men du lär ju knappast vara den enda förälder som ondgör dig över "orättvis bestraffning" när det snarare handlar om ungdomarnas säkerhet under en kortare tid tills saken är utredd. Det är liksom inte svårare än så och oavsett om din avkomma umgås med de andra i klassen eller ej så kan de väl givetvis inte göra så pass specifika undantag och låta din avkomma ensam ha praktiska lektioner.
 
Har jag skrivit något som får dig att tro ovanstående?
Såvitt jag vet har jag undvikit att delge såna detaljer, jag vet bara hur mitt eget barns relationer ser ut - hen umgås inte med de andra i klassen, självvalt. Och använder inga sociala medier.

Vilken tur för skolledningen då att jag inte har kontaktat dem. Så behöver ni inte ondgöra er över det.
Om vi vänder på det.
Att skolan låter alla elever som inte var fysiskt aktiva i bråket köra stora tunga maskiner, ett av dessa barn har samma åsikt som barnen som fysiskt slogs och blir arg på något annat barn, åker emot den med maskningen för att starta ett nytt bråk, och ditt barn kommer emellan av misstag och blir skadad eller t.o.m dör.
Då skulle du istället tycka att det var helt galet att skolan lätt eleverna köra dessa maskiner mtp vad som nyligen hänt.

Jag har så svårt att förstå hur du som vuxen kan ställa dig på barnets sida och trycka detta är kollektiv bestraffning/fel? när detta görs för att skydda alla barn, inkl ditt eget barn. Så att ingen mer ska skadas förens skolan har fått det under kontroll och kan garantera barnens säkerhet.
Du som vuxen borde förstå skolan agerande, och försöka få ditt barn att förstå skolan agerande och att de kommer få göra de praktiska lektionerna längre fram, men inte just nu bara.
 
Jag förstår inte varför skolledningen inte ställer in all undervisning och skickar hem alla elever. Tror de att det finns elever som är så blindgalna av raseri att de kan skada andra elever med tunga maskiner, vad säger att dessa elever inte börjar slåss med t.ex. stolarna i matsalen?

Om någon slår en elev med en tung maskin dör eleven, men blir eleven påpucklad med en möbel är risken stor att eleven hamnar på sjukhus. Men den risken är skolledningen beredd ta. Helt ofattbart.
 
Jag förstår inte varför skolledningen inte ställer in all undervisning och skickar hem alla elever. Tror de att det finns elever som är så blindgalna av raseri att de kan skada andra elever med tunga maskiner, vad säger att dessa elever inte börjar slåss med t.ex. stolarna i matsalen?

Om någon slår en elev med en tung maskin dör eleven, men blir eleven påpucklad med en möbel är risken stor att eleven hamnar på sjukhus. Men den risken är skolledningen beredd ta. Helt ofattbart.
Att pausa utbildningen är inte rätt sätt att gå, det kommer göra att barnen missar viktig utbildning och hamnar efter. Det kommer inte heller göra så skolan får kontroll på situationen, det är mer att undvika situationen.
Skolan måste kunna ha elever på skolan, kunna garantera elevernas säkerhet och ha kontroll, om skolan inte kan det borde skolan stänga.
 
Nej, kollektiv bestraffning är inte ok i svensk skola, faktiskt enligt lag. Här finns info om det: https://minarattigheter.se/barn-och-unga-14-18ar/kollektiv-bestraffning-ar-forbjudet/

Däremot - vad skolan får göra - är naturligtvis att planera undervisningen. Så. Att lägga om lektioner och ta en större teoridel nu är givetvis ok om praktikdelen, reglerad genom läroplanen, kommer senare. Läsåret är långt och naturligtvis ska och säkert kommer skolan se till att läroplanen följs. Sitt ner i båten och ha en kommunikation med skolan som förälder tycker jag. Såvida inte maskindelen, som väl finns med i läroplanen, blir helt inställd och inte omplanerad, tvivlar jag på att det handlar om kollektiv bestraffning utan enbart omplanering av undervisningen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp