Eurydome

Trådstartare
När jag var liten i början av 90-talet var det vanligt att åka på kollo. Alltså att man åkte iväg till en kursgård och badade, grillade, lekte, paddlade kanot och sånt i nån vecka.

Jag har letat efter något liknande till mina barn men har inte hittat något. Finns inte det upplägget längre? Vilket leder mig in på följdfrågor som varför, samt vem som anordnade de där lägren.

Jag själv var på 4H-läger och det verkar inte heller finns längre. Det enda jag hittar inom 4H är 4H-gårdar, lägerverksamheten verkar inte finnas kvar.
 
Nu vet jag inte vilken del av landet du bor i, men tex för folkbokförda i Stockholm stad eller Nacka kommun, finns Barnens Ö. Borde förhoppningsvis finnas även på fler platser.
 
Googla sommarkollo så får du upp en del. Många kommuner ordnar egna kollon. Det finns också stiftelser och andra verksamheter som anordnar kollon, t ex Verdandi.
 
När jag var liten i början av 90-talet var det vanligt att åka på kollo. Alltså att man åkte iväg till en kursgård och badade, grillade, lekte, paddlade kanot och sånt i nån vecka.

Jag har letat efter något liknande till mina barn men har inte hittat något. Finns inte det upplägget längre? Vilket leder mig in på följdfrågor som varför, samt vem som anordnade de där lägren.

Jag själv var på 4H-läger och det verkar inte heller finns längre. Det enda jag hittar inom 4H är 4H-gårdar, lägerverksamheten verkar inte finnas kvar.
Förutom kollo som ordnas av kommunerna så ordnar de olika scoutorganisationerna liknande läger. Men det kan vara möjligt att man behöver delta i verksamheten under övriga året för att få åka på läger.

http://www.scouterna.se/aktiviteter-och-lager/lagerplatser-i-sverige/
https://equmenia.se/scout/
 
Varför vill du att dina barn ska åka på kollo? Det är enklare att föreslå alternativ om vi vet vad du vill uppnå.
 
Det verkar finnas mer av typen temaläger. Exempelvis ridläger, hockeyläger, scoutläger, dansläger osv
Min tioåring vill gärna åka på läger så jag har googlat lite :)
 
Varför vill du att dina barn ska åka på kollo? Det är enklare att föreslå alternativ om vi vet vad du vill uppnå.

Jag vill väl inte uppnå något särskilt och ännu är de för små, eller det är väl mest lilla barnet som kommer kunna åka oavsett. Jag vill bara att han ska ha en kul vecka med nya kompisar och aktiviteter som han kanske inte provar annars.
 
Det verkar finnas mer av typen temaläger. Exempelvis ridläger, hockeyläger, scoutläger, dansläger osv
Min tioåring vill gärna åka på läger så jag har googlat lite :)

Ja precis, det verkar mest finnas läger för de som aktiva inom en aktivitet.
 
När jag var liten i början av 90-talet var det vanligt att åka på kollo. Alltså att man åkte iväg till en kursgård och badade, grillade, lekte, paddlade kanot och sånt i nån vecka.

Jag har letat efter något liknande till mina barn men har inte hittat något. Finns inte det upplägget längre? Vilket leder mig in på följdfrågor som varför, samt vem som anordnade de där lägren.

Jag själv var på 4H-läger och det verkar inte heller finns längre. Det enda jag hittar inom 4H är 4H-gårdar, lägerverksamheten verkar inte finnas kvar.
Har du kontaktat 4H/någon 4H gård och frågat om det finns läger?
Det finns i alla fall fortfarande information kring läger på hemsidan. Men du kanske kollat upp och det är inaktuell info?
https://www.4h.se/lager/
 
Ett exempel i Uppsala där det fortfarande verkar finnas läger i alla fall.
Kolla upp det med 4H en gång till. Tror det finns på flera orter..
https://www.4h.se/uppsala/lager-pa-lantgard/
Och vid en snabb googlesökning på 4H läger 2021 så hittade jag fler lokalklubbar som verkar ha läger...
Men det beror väl lite på var du bor kanske..
 
Har du kontaktat 4H/någon 4H gård och frågat om det finns läger?
Det finns i alla fall fortfarande information kring läger på hemsidan. Men du kanske kollat upp och det är inaktuell info?
https://www.4h.se/lager/
Tack snälla, har kollat där då och då de senaste åren men det står bara att det finns läger men inget om var eller när. De gårdar/läger som fanns när jag var liten verkar inte finnas kvar i alla fall. Bor i Skåne.
 
Tack snälla, har kollat där då och då de senaste åren men det står bara att det finns läger men inget om var eller när. De gårdar/läger som fanns när jag var liten verkar inte finnas kvar i alla fall. Bor i Skåne.
Vid en snabbkoll hittade jag ingen gård med läger i Skåne. Men därmed inte alls sagt att ingen har det. Sedan kanske det finns i närliggande län annars, så långt kollade jag inte.
Prova kontakta riksförbundet och se om de kan tipsa?
 
Vid en snabbkoll hittade jag ingen gård med läger i Skåne. Men därmed inte alls sagt att ingen har det. Sedan kanske det finns i närliggande län annars, så långt kollade jag inte.
Prova kontakta riksförbundet och se om de kan tipsa?

Det kan jag göra. Har bara inte lagt ner jättemycket energi i detta, var mest nyfiken på om någon här visste mer.
 
Det kan jag göra. Har bara inte lagt ner jättemycket energi i detta, var mest nyfiken på om någon här visste mer.
Jag vet inte massor, men jag visste att det inte är så många år sedan en 4H-klubb jag jobbat hos hade läger. Så tyckte det borde finnas än 😊.
Men nu vet du att det finns på några ställen i alla fall. Så kan du lägga energi på att kolla närmaste om det blir aktuellt 😊.
 
Jag vill väl inte uppnå något särskilt och ännu är de för små, eller det är väl mest lilla barnet som kommer kunna åka oavsett. Jag vill bara att han ska ha en kul vecka med nya kompisar och aktiviteter som han kanske inte provar annars.
Där vi bor anordnar kommunen sommarläger som är kostnadsfria, det finns olika teman och det brukar vara uppskattat bland barnen och de lär känna nya kompisar och provar nya grejer. Jag tror att det mesta brukar komma ut under våren när ansökan öppnar och det finns inte så mycket info att hitta just nu.
 
Min äldsta har varit på 4h-läger flera år i rad, så det finns (det har dock inte varit i skåne). Har också varit på dagläger som olika föreningar och kommunen ordnat. Håll koll på kommunens och föreningars hemsidor under våren är mitt heta tips.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 154
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 278
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 454
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp