Kombinationsbett

Schloskis

Trådstartare
Hej alla Bukefalos-vänner, nu är det såhär att jag har två hästar, ett 17-årigt kallblodigt sto och ett 5-årigt sto som jag köpte för inte alls så länge sedan. Hur som helst, mitt kallblod blir väldigt, väldigt starkt och hänger sig i handen samtidigt som hon blir framtung så jag bestämde mig för att lägga till ett kombinationsbett i shoppingkorgen och klickade hem det med expressleverans så det kom i slutet på förra veckan. Jag bestämde mig för att testa det i fredags och det funkade väldigt fint. Nu till problemet; igår red jag på min femåring i ridhuset och jag hade såklart råkat sätta på henne samma träns som min andra häst går med, alltså red jag även min femåring på kombinationsbettet. Grejen var bara att det gick fint fram tills att vi gjorde skänkelvikningar på diagonalen i ridhuset, då drog hon upp huvudet och jag hade ingen aning om att jag hade kombinationsbettet på, så jag slet lite hårt i henne och efter det har hon inte vågat ha bett i munnen, vad ska jag göra nu? Jag hade liksom tänkt anmäla oss till ett hoppläger i vår men hur ska det gå om hon är rädd för bett?
 
Hade nog ridit med ett mjukt gummibett och mjuk hand, och inte gjort någon stor grej av det och fortsatt som vanligt. Kanske beröm vid tränsning och avtränsning om hästen blivit väldigt skrämd för att få hästen att associera bett med något positivt snarare än negativt och byggt vidare på det.
 
Min erfarenhet av kombinationsbett är att de trycker på kinderna/kindtänderna (hävstången på nosdelen trycker emot där), så kolla in där om du fått skador.
 
Hej alla Bukefalos-vänner, nu är det såhär att jag har två hästar, ett 17-årigt kallblodigt sto och ett 5-årigt sto som jag köpte för inte alls så länge sedan. Hur som helst, mitt kallblod blir väldigt, väldigt starkt och hänger sig i handen samtidigt som hon blir framtung så jag bestämde mig för att lägga till ett kombinationsbett i shoppingkorgen och klickade hem det med expressleverans så det kom i slutet på förra veckan. Jag bestämde mig för att testa det i fredags och det funkade väldigt fint. Nu till problemet; igår red jag på min femåring i ridhuset och jag hade såklart råkat sätta på henne samma träns som min andra häst går med, alltså red jag även min femåring på kombinationsbettet. Grejen var bara att det gick fint fram tills att vi gjorde skänkelvikningar på diagonalen i ridhuset, då drog hon upp huvudet och jag hade ingen aning om att jag hade kombinationsbettet på, så jag slet lite hårt i henne och efter det har hon inte vågat ha bett i munnen, vad ska jag göra nu? Jag hade liksom tänkt anmäla oss till ett hoppläger i vår men hur ska det gå om hon är rädd för bett?
Du vet inte vilket huvudlag du sätter på din häst? Seriöst? Är nog lika mycket sanning i denna tråden som dina tidigare
 
Du vet inte vilket huvudlag du sätter på din häst? Seriöst? Är nog lika mycket sanning i denna tråden som dina tidigare
Man kan ju hoppas det iallafall. Det här är riktigt riktigt illa och jag hoppas att veterinären gör det hen ska om det här är sant. Att börja prata om hoppläger när man har skadat sin häst så illa, alltså jag tycker så synd om alla hästar som har ägare som bryr sig så lite om hästen.
 
Hej alla Bukefalos-vänner, nu är det såhär att jag har två hästar, ett 17-årigt kallblodigt sto och ett 5-årigt sto som jag köpte för inte alls så länge sedan. Hur som helst, mitt kallblod blir väldigt, väldigt starkt och hänger sig i handen samtidigt som hon blir framtung så jag bestämde mig för att lägga till ett kombinationsbett i shoppingkorgen och klickade hem det med expressleverans så det kom i slutet på förra veckan. Jag bestämde mig för att testa det i fredags och det funkade väldigt fint. Nu till problemet; igår red jag på min femåring i ridhuset och jag hade såklart råkat sätta på henne samma träns som min andra häst går med, alltså red jag även min femåring på kombinationsbettet. Grejen var bara att det gick fint fram tills att vi gjorde skänkelvikningar på diagonalen i ridhuset, då drog hon upp huvudet och jag hade ingen aning om att jag hade kombinationsbettet på, så jag slet lite hårt i henne och efter det har hon inte vågat ha bett i munnen, vad ska jag göra nu? Jag hade liksom tänkt anmäla oss till ett hoppläger i vår men hur ska det gå om hon är rädd för bett?
Men gud, en veterinär måste ju kolla det där! Kan ju mycket väl ha blivit skador ju!
 
Du vet inte vilket huvudlag du sätter på din häst? Seriöst? Är nog lika mycket sanning i denna tråden som dina tidigare
Var inne själv i samma tankebanor men valde att inte skriva något. Tycker man borde reagera, jag googlade då jag inte visste vad ett kombinationsbett var för något. Det ser ju ut att va rätt stor skillnad hur ett vanligt bett ser ut.
 

Liknande trådar

E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: ellan84
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 448
C
Träning Vet inte om tråden hamnade rätt, men annars ber jag någon fytta den.. jag har ett sto på 6 år och hon kan vara världens bästa ena dagen...
2
Svar
27
· Visningar
2 653
Senast: Tebazz
·
Islandshäst Jag har läst tråden avla på eksem sto av Fredag Startar en ny tråd eftersom jag har ingen som helst tanke att avla på mitt sto, så det...
Svar
19
· Visningar
2 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp