Kombinationsbett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fean
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 3 313
Sv: Kombinationsbett?

angående det med vet, vi har en distrikt vetrinär som vi tycker mycket om och är duktig. Kan det vara värt att ta ut henne?
Vet att det finns en hästtandläkare en bra bit härifrån.

om det är så att det kan ha betydelse, han gick som voltige häst i 6 år, och när de red honom reds han på pessoa. Men om det är så hur gör jag för att få bort det?

Det är svårt ja, slutar oftast med ett dåligt slut då jag har ont i händerna och hästen inte vill. Om jag släpper så tar han upp huvudet och ökar farten.

okej det låter intressant, du får jätte gärna pm om det.

Jag har ingen erfarenhet av det manhattan tipsade om, någon som kanske kan förklara lite.
Tveksam till att någon häromkring hyr ut det, men ska kolla upp det.

tack för tipset om kulbettet, ska testa det.

De jag nämnde hyr ut även på postorder. Du betalar hela priset, bettet skickas. Sen när du skickar tillbaka det får du tillbaka pengarna, minus 100 kr för betthyran, samt minus frakt. Vill du behålla det gör du bara det, det är betalt och klart.

Myler kan du läsa mer om t ex här www.mylerbitsusa.com

Mundelen Manhattan menar heter Mullen Triple Barrel
MB 32-3, kolla här: http://www.toklat.com/Myler/MouthPieces

Man kan kombinera mundelar och ringar nästan hur som helst.

om det är så att det kan ha betydelse, han gick som voltige häst i 6 år, och när de red honom reds han på pessoa. Men om det är så hur gör jag för att få bort det?

Det är svårt ja, slutar oftast med ett dåligt slut då jag har ont i händerna och hästen inte vill. Om jag släpper så tar han upp huvudet och ökar farten.

Bara gneta på, ge och ta och försök undvika att fastna i en förhållning. Apsvårt jag vet, sitter ju och har både bettbingo och jobbar på att han inte ska bli stark och hänga sig på med min herre med.

Glömde en sak ang Mylermundelen. När du tar i båda tyglarna, dvs en förhållning, så 'låser' bettet och blir rakt. Där skiljer det sig markant från ett waterfordbett, som 'formar' sig mer runt hästens mun bara om man förhåller, medan mylerbettet som sagt har en spärr och blir som ett rakt bett i samma läge. Vilket olika hästar tycker olika om.

Mylerbetten är dessutom sådana att de olika sidorna kan röras oberoende av varandra, dvs tar du i vä tygel störs/rörs inte högersidan av bettet. Mycket uppskattat av vissa hästar, ffa unghästar. Jag har ju två stycken Mylerbett ur comfort snaffle-serien med just independent sides, det ena är dessutom som det du kikar på, blir 'rakt' vid förhållning.

Jag tycker absolut du ska prova ett Mylerbett med denna mundel, mitt kostade 500 kr . Om du inte skulle bli nöjd med bettet så är Mylerbetten inte svårsålda. Jag skickar dig ett pm om var du kan köpa.

tack så mycket. Du som vet lite mer om de betten, vilket av dem tipsar du om till en häst som hänger sig? med eller utan fasta ringar mm?

Det låter ju väldigt bra i så fall.
Men vad ska man ha till en häst som hänger sig i bettet, tredelat, lösa ringar mm?
Är väldigt tveksam när det gäller bett.

Svårt ja, man blir så hård i handen trots att man försöker att vara mjuk.
Man tröttnar till slut på det, waterfordbett vart kan ja hitta dem?

Testade ett kulbett idag, fick låna ett. Tyckte att det funkade riktigt bra, men eftersom jag vill variera i bett, så att man inte rider på samma flera dagar i rad. Finns det liknande bett så att man kan variera. Men då är kanske mylerbetten och waterfordbetten ett bra alternativ?

Kulbett och waterford är samma sak.

Vilket bett är nästan omöjligt att svara på, beror så mkt på individen med, det som fungerar på en kan bli katastrof på en annan.

Tycker i nuläget inte du ska vara orolig över att du rider på samma bett flera dagar i rad eller ens alla dagar i rad, utan tyckte du kulbettet/waterfordbettet fungerade så kör på det.

Jag vet att det rek att byta bett och nosgrimmor ibland, samtidigt så finns det massor med hästar som går med samma bett och nosgrimma år ut och år in utan minsta problem av det. Så hittar du ett bett som fungerar, var inte rdd för att använda det så länge det fungerar!

Självklart kan man inte säga att det här inte är en häst med problem i munnen eller i kroppen och att det visar sig så här.
MEN:
Jag tycker oftast när folk upplever sin häst som hård eller okänslig i munnen att det är ett ridproblem. Oftast sitter det i ryttaren eller ridsättet.

Jag stöter ofta på folk som upplever sin häst som okänslig. Men oftast så gör hästen bara så som den blivit lärd att göra/det vi tillåter.

Om du är rörlig i handen och inte låter hästen ta något stöd kan den inte hänga. Var noga med att du inte tjuvhåller när du inte vill något. Ge bara hjälper du verkligen planerat och vet varför du gör. Ge eftergift ordentligt direkt när hästen gör rätt. Och se till att driva igenom det du vill. Se till att det går igenom på en gång, utan en lång fördröjning.
Kan din tränare inte hjälpa dig med det här tycker jag du bör byta! Det här är något basic som måste fungera.
Går hästen och hänger i handen så är den på framdelen och kan i slutändan få skador av det.
Förutom det uppenbara och ögonblickliga att det inte är roligt att rida om du får ont i handen och hästen i munnen, inte för någon av er.

ett alternativ till att köpa ett kombinationsbett är att testa en Kineton nosgrimma. Det ger en kombinationseffekt när det är rätt inställt.

Mycket slit och ännu mera slit från min sida:D Har en häst som är lite framtung och som hela tiden måste aktiveras för att inte hänga sig i handen och använda huvudet som ett femte ben:angel:

Jag kan säga så här, tänk att om du inte håller upp huvudet på honom så har han inget att hänga sig i. Utgångspunkten måste vara att lära honom bära sig själv.

Här kommer lite tips:

Mycket övergångar, tar han inte förhållningen rid då framåt igen och försök med en ny övergång tills det funkar.

Försök förfina dina hjälper, jobba mycket i skritt och få honom att svara för skänkeln. samma sak där, svarar han inte, ge en starkare signal istället för att gnaga på.

Tempväxlingar, får honom att jobba med bakbenen, höja sin rygg och automatiskt kommer han då bära även huvud och hals bättre.

Få inte "panik" över att han håller huvud och hals långt ner och blir låg i formen, försök att inte själv bära upp honom utan få honom att jobba sig upp i formen. Det går med lite tålamod och mycket träning;)

Värt att testa ett gag-bett tycker jag. FUnkar som sagt super på min pålle imellan dressyrpassen och får henne att bära sig själv:) Men i slutändan finns det inget bett som kan lösa problemet, utan det är du som måste ändra din ridstil.

Som komplement till det som sagts:

Ut och klättra !!!

För utan starka rumpmuskler på hästen kan den inte bära upp en ryttare och sej själv utan att slita på kroppen.

Och DET jobbet brukar ta något år.... om man rider ut och går upp och ner i naturen 3-5ggr/v....

Först därefter kan man börja begära att hästen ska kunna jobba med bakbenen under sej, och därmed bära sej själv...

Alexandra_W: Okej tack så mycket, ska rida på det några dagar nu så får ja se hur det tar sig. förhoppningsvis funkar han på det. Får se om jag hittar något annat bett sen som jag vill testa om jag behöver varation.

tuaphua: Jag ska börja träna snart igen men har inte hunnit nu i sommar, innan red jag på skarpare bett och då hade ja inte detta problemet, men han tycker inte om det och därför rider jag bara på tränsbett. Har inte haft möjligheten att träna för min tränare med tränsbett. Jag försöker vara rörlig, men orkar inte hela tiden vilket blir att jag blir stum i handen eftersom han hänger sig på bettet fastän jag rör handen. För att han ska gå ner så krävs det starka rörelser, och det är inte rätt. Därför vill jag byta bett. Jag arbetar mycket med min balans och styrka, ju bättre jag blir desto bättre blir det nog för oss båda. Men jag vet inte om det är min ridstill, har aldrig haft det här problemet förut.
Han funkade på kulbett så nu hoppas jag att det blir bättre.
Men jag lägger inte allt på hästen, har kännt mig som väldigt dålig ryttare med men känner inte honom redigt ännu.

Saint: Vill du pm mig om vart jag kan köpa det? tack så mycket för tipset

Tack för tipsen, ska testa de. ska rida mycket i skogen nu, klättra, tempoväxlingar mm där tänkte jag.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 217
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
244
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej hej! Hästen jag rider drar alltid upp huvudet när vi gör halt, han kan gå i jätte fin form men ger jag kommando för halt drar han...
Svar
11
· Visningar
522
Senast: iliedtoday
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
568
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka