Kombinera TTeam, TTouch och (P)NH

TheWickedWitch

Trådstartare
Har nu läst lite om TTeam och TTouch (okej, jag erkänner, EN bok bara) och tycker att massagedelen verkar väldigt vettig, övningarna med för den delen, men samtidigt blir det lite "krockar" mellan det och NH-övningarna...

När vi övar mig i NH har vi en repgrimma och ett grimskaft, I TTeam övningarna ska man ha grimma, kedjegrimskaft och ett "trollspö" (ett vitt dressyrspö) och jag förstår logiken i kedjan och grimman, men det lär ju ändå förvirra hästen, eller ?? Ibland ska man lyda vissa signaler och ibland andra :crazy: Kan man på något sätt väva samman övningarna, för jag ser ju ändå vissa likheter mellan dem ??
 
Man kan använda alla övningar fast med sina egna signaler! Har man bara förstått vad övningen har för syfte så spelar det ju ingen roll hur man presenterar den för hästen, det blir samma resultat ändå (med fördelen att hästen förstår vad man menar :smirk:)

Mvh/Marie
 
SOm jag ser det så är TT och TT attans mkt bättre än PNH ( PNH står väl för Parelliövningarna om jag inte tar fel?)
De personer som jag studerat som använder sig av Parelli är så himla fixaerde vid handarbete. De har noll naturligt kroppspråk och visst funkar det i början, hästarna kommer ner till mäniskans sena reaktionsnivå och allt blir frid och fröjd ´men det blir en sån mekanisk grej och de kopplar inte alltid ihop det med normalt kroppspråk.
Så om man använder sig av TT:s metoder eller Parellis kan kvitta, bägge är "onaturliga" men TT har den fördelen att de ger hästen balans och lösgjordhet medan Parelliövningarna inte ger nånting av det. Bägge sätten ger dock en slags "onaturlig" kommunikation mellan häst och människa.
Men jag har inte sett nått PROFFS på PNH bara glada amatörer så jag kanske inte sett PNH korrekt utfört, vad vet jag.
 
Det som är bäst för ryttare och häst är att man använder sig av ett koncept istället för att blanda lite här och där. Parelli har en utbildning man kan gå på distans om man vill upp till Level 3 och TTouch och TTeam har också något som finns relativt tillgängligt vad jag vet.

Mitt råd är att du väljer det du tycker verkar vara bäst eller "din stil" och kör på det. Båda har mycket att ge - men välj. En bra tränare tar en från noll och lär upp en steg för steg och på så sätt får man en stabil grund att stå på och blir mer grundligt utbildad.

Att blanda från olika tränare gör att man missar viktiga bitar - för det är inte allt som är vad det ser ut som! Och så missar många "blandare" syftet och målet med olika övningar...

I vanlig skolridning är det på ett sätt lättare eftersom det inte är så många utbildningar i Sverige för ridinstruktörer. Det är ju Strömsholm som präglar de flesta ridskolor i landet och de har en mall för hur hästens utbildning skall göras, och var/när/hur människan skall utbildas. Därför kan man ha fler olika instruktörer, men ändå köra på samma "linje".

NH-instruktörer jobbar på i lite olika ordning med olika saker. En del är jättepetiga och vill att man lägger en bred grund och lär hela tiden ut med tanke på högre skolor. Andra lär ut vad man behöver till grunderna i ridningen och hästhanteringen. Ytterligare andra NH-tränare har fokus på särkilda sätt att rida på och/eller speciella markarbeten.

Därför tycker jag det är bättre att köra på en linje. Man blir mer konsekvent gentemot hästen och blir mer fokuserad och strukturerad själv - och jag tror att det är det bästa sättet att avancera till de högre skolorna.

Valet är ditt.. :)

/Camilla
 
Om du är intresserad av TTeam och TTouch kolla in deras hemsida www.lindatellington-jones.com och be dem sända info hur man går till väga för att komma vidare! Fråga om de har någon utbildad tränare i Sverige eller så...

För Parelli kolla in hemsidan www.parelli.com och se den sidan. I Sverige finns det ingen coordinator just nu, så man får vända sig till Tyskland i första hand. Därifrån får man beställa utbildningsmaterialet också och dit skickar man förslagsvis sina videos om man vill göra proven ta "levels".

Camilla
 

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 129
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp