kombinerad kapson/Hackamore/Sidepull

Corminta

Trådstartare
Lägger detta här då ni verkar inne på kapsonridning och hävstångsverkans kusliga virrningar.

Har en idé om att kunna kombinera kapson, hackamore och sidepull för att ha ett "komplett" bettlöst träns.

Tanken är att nosgrimmdelen skall vara hård som på kapsonen med longeringsring mitt på samt två "tygel"ringar mer på sidorna - precis som på en vanlig kapson. Där bettringarna brukar sitta på träns har man ett hackamorestång och utanpå detta ringar för sidepull. Under hakan sitter läder rem som på alla dessa originaltyper. Resten av tränset ser ut som en ordinär kapson/sidepull med dubbla "käkremmar" för bra stabilitet.

är detta praktiskt möjligt?
inte tillverkningen men användningsområdet.

några synpunkter?

Sv: kombinerad kapson/Hackamore/Sidepull

Nog borde det väl gå att hänga på hästen allt det där, men jag ser inte riktigt poängen...?

Hör med Terwa här på Buke, hon byggde något liknande till sin häst!:idea:

vitsen är att kunna ha ett kombiträns istället för femton olika. Har man dessutom kabinhakar på tyglarna kan man ju ändra "bett" variant på en halv sekund om man känner behov av det

tror inte det blir så mycket heller. Gör man det nätt och fint borde det inte vara några problem.

undrar mer om det skulle kunna motverka varandra på något sätt, funkar det att ha hack med samma framstycke som i en kapson eller blir det för stelt vid hävstångseffekten?

sök på hackson o du får upp min bettsling ;) Mkt mkt enkel o inte jättestabil men funkar om man behöver ngt tillfälligt o inte rider avancerad dressyr på d. Jag hade den när jag red ut i sällskap i red ananrs på remontgrimma, har aldrig använt varesig kapson elelr sidepull så mer kan jag inte uttala mig...

Men jag förstå inte varför du vill ha både sidepull o kapson? Eftersom jag inte är insatt i dessa betslingar så försåtr jag inte riktigt skillnaden... Förutom att de är olika mjuka då men...

Kapson och sidepull får olika inverkan då tygeln sitter fast på olika ställen.

Min häst som gärna går uppåt-bakåt när han tycker saker är intressantare på annat håll eller tycker det är jobbigt, med kapson får han då eftergift när han höjer huvudet. På sidepull får han inte längre eftergift utan trycket ökar snarare och eftergiften kommer när han går framåt-neråt (vid samma handställning).

jovisst det är jag med på men jag menar att använda ett moment åt gången alternativt kapson och hack för att få till böjning/längning men då på olika tyglar.
tänkte mer som att om jag tar i sidepullen, känns det i hacken då?

vet om att jag är lite luddig men det är svårt att fundera själv

Kapson, hackamore och sidepull, allt i allt?
Varför? Alla har ju mer eller mindre samma funktion och det verkar bli lite väl mkt kockar i samma soppa?
Berätta gärna hur du tänker och varför! Nyfiken!

/cj

Jo jag vet att de ju ger lite annan inverkan då de sitter olika "långt fram" på nosryggen men jag trodde man bara behövde en på ngt vis.. Dvs att man kunde få ungeför samma resultat av att (kort) ändra handställning. Eller att man kunde korrigera typ lika bra iaf. Om du fattar :crazy: Men nu vet ja lite mer :idea:

Kapson och sidepull kan kanske bli svårt att kombinera i samma, (även om funktionerna skiljer sig något åt) men hackamore ger ju hävstångsverkan och är inte ett dugg lik de andra 2.:)

Ridkapson och tränsbett kan jag förstå!
Kapsonen är byggd på flera olika hårdheter som hästen lyssnar på, altså det gör mer eller mindre ont om du tar i tyglarna. Rid på vanligt bett, och det är väl det som ändå är problemet, lyckas du inte göra dina halter så går över på kapsonen, du rider på dubbla tyglar men bara när nöden så kräver. En del hästar trivs med kapson och funkar helt och hållet men kräver en mjuk hand, detta är dock inte den bästa lösningen utan träna lydnad vid hand. OBS! Du kan aldrig få stopp på en häst genom att tra i tyglar!:)

Ridkapson och tränsbett kan jag förstå!
Kapsonen är byggd på flera olika hårdheter som hästen lyssnar på, altså det gör mer eller mindre ont om du tar i tyglarna. Rid på vanligt bett, och det är väl det som ändå är problemet, lyckas du inte göra dina halter så går över på kapsonen, du rider på dubbla tyglar men bara när nöden så kräver. En del hästar trivs med kapson och funkar helt och hållet men kräver en mjuk hand, detta är dock inte den bästa lösningen utan träna lydnad vid hand. OBS! Du kan aldrig få stopp på en häst genom att dra i tyglar!:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka