Kombiramp och aluminiumgolv -behövs det?

Blomskan

Trådstartare
Skall köpa en ny Böckman Comfort och har fått pris på två visnings ex.
Dock är de lite olika utrustade.
De största skillnaderna är att den ena har kombiramp och alugolv.
Behöver man ha detta?

Vilken livslängd kan man räkna med på ett plyfagolv resp. ett alugolv?

Skillnaden i pris är 6000kr.

Sv: Kombiramp och aluminiumgolv -behövs det?

Nej, det behöver man inte, men när inte prisskillnaden är större än så skulle jag välja den med alugolv och kombiramp.

Litar du på leverantören så hade jag valt alugolv. Å andra sidan är det väldigt svårkontrollerat om du inte har röntgenutrustning.

Har inte sett Böckmanns kombiramplösning, är det en heldörr hade jag hellre valt vanlig ramp. Det blir för stort vindfång och för stor tyngd på konstruktionen med bara en dörr, delade om det ska vara kombiramp är min åsikt.

Litar du på leverantören så hade jag valt alugolv. Å andra sidan är det väldigt svårkontrollerat om du inte har röntgenutrustning.

Har inte sett Böckmanns kombiramplösning, är det en heldörr hade jag hellre valt vanlig ramp. Det blir för stort vindfång och för stor tyngd på konstruktionen med bara en dörr, delade om det ska vara kombiramp är min åsikt.

Hur menar du med, om jag litar på leverantören?
Min erfarenhet av Böckmann är att det är väldigt bra släp, har aldrig hört något negativt om dem.

Angående kombirampen så resonerar jag själv som så, den kan vara bra att ha när man ska lasta saker i transporten.
Men jag skulle aldrig använda den vid lastning av häst.

Klämde och kände på Comforten igår och då testade jag även att belasta rampen när den hängde åt sidan.
Vad jag kunde se så vickade inte konstruktionen alls.

Däremot var konstruktionen mycket vekare på Cheval Liberte.
Som dessutom var väldigt krånglig att få igen när man stängde rampen som vanligt. Man fick liksom rucka på transporten för att den skulle gå igen.
Kvalitetsmässigt gick den inte att jämföra med Böckmann.
Lite OT.. :)

De har alltså en hel dörr? Det hade jag aldrig satsat på, i längden blir det en oerhörd påfrestening i sidan där den hänger.

Vi hade inte valt alugolv från annan tillverkare än Boj, men det är ju givetvis en förtroendefråga.

Själv avskrev jag t ex Böckmann när vi stod och skulle skriva på pappret, det var på tok för trångt mellan sadelkammare och frambom. Vi tittade ändå på Big Master, som ju inte är ett litet släp.

De har alltså en hel dörr? Det hade jag aldrig satsat på, i längden blir det en oerhörd påfrestening i sidan där den hänger.

Vi hade inte valt alugolv från annan tillverkare än Boj, men det är ju givetvis en förtroendefråga.

Själv avskrev jag t ex Böckmann när vi stod och skulle skriva på pappret, det var på tok för trångt mellan sadelkammare och frambom. Vi tittade ändå på Big Master, som ju inte är ett litet släp.

Känner att jag blir lite tjatig men jag måste få lite klarhet.
Aluminium är ju aluminium oavsett var det används. Givetvis varierar tjockleken.
Vad är det som gör Boj:s alu-golv bättre menar du?

Att det är trångt i ett släp det är ju helt efter tycke och smak och har inget med kvaliteten att göra tycker jag.

Kan förstå att det blir en påfrestning med sidohängd dörr om den används ofta, i mitt fall skulle den kanske öppnas varannan månad när jag hämtar spån.
Den lilla belastningen hoppas jag konstruktionen tål.
Som sagt, på denna byggnationen gav den inte efter 1 mm.

Jag hade helt klart valt det med alu.golv. eftersom jag inte litar på att plyfagolvet inte ruttnar.

Någon som vet livslängd på alu.golv??

På ett nytt släp (som jag antar att det är) ska det ju verkligen inte ge efter det minsta!

Det handlar ju om hur noggrannt man monterat golvet, galv äter ju som bekant aluminium, och fel skruv på fel ställe och katastrofen är ett steg närmare. Det är därför jag är väldigt tveksam till billigare släp med alugolv, någonstans måste man dra in på kostnaden och handlar det om montering och material tycker jag det är för stor risk eftersom det är levande last.

Boj har hållt på med alugolv i många, många, många år, Böckmann har fram till för bara ett par år sedan kört på plyfagolv. För mig var valet enkelt.

Trångt i ett släp betyder i alla fall för mig en oerhörd nackdel för hästen (eftersom den inte kan balansera med halsen), jag köper ju inte släpet för min egen del utan för att jag vill höja komforten och säkerheten för hästen. Att det har ett acceptabelt utseende är väl trevligt, men där ungefär sträcker sig min del i släpinvesteringen (förutom den tunga vägen till banken vill säga)

Plyfa ruttnar till slut såklart, det är ju trots allt trä som utsätts för väta, man måste skaffa ett med golv i bra kvalitet som är rätt monterat (tätat), och som med allt annat, hålla koll på det.
Ett bra och välskött plyfagolv håller i 10 år minst OM du sköter det.

Ett Alugolv kan också ge vika, det är inte oändlig livslängd på det. Ett alugolv kan du inte kolla om det håller på att gå sönder, det syns inte förrän det är för sent.

Ytterligare en fördel med plyfa är att det är enkelt att byta.

Senast ändrad av en moderator:

Skall köpa en ny Böckman Comfort och har fått pris på två visnings ex.
Dock är de lite olika utrustade.
De största skillnaderna är att den ena har kombiramp och alugolv.
Behöver man ha detta?

Vilken livslängd kan man räkna med på ett plyfagolv resp. ett alugolv?

Skillnaden i pris är 6000kr.

Jag skulle ha valt det med alu-golv. Har haft Böckmann och var supernöjd, tycker att dom är mycket mer prisvärda än t ex Boj.

Jag skulle lätt valt aluminiumgolv! Har haft transport med trägolv innan och fy vilket meck det var (hade en ponny som alltid kissade i transporten!). Nej tacka vet jag aluminium!

Ang hållbarhet vet jag ej hur länge ett aluminiumgolv håller men borde väl rimligtvis vara längre än ett i trä? Jag har ett Boj släp som jag är mycket nöjd med, kombidörrarna används inte så ofta dock och skulle nog valt en vanlig ramp om jag fick välja om idag. Men det är klart, är smidigt om transporten ska användas till annat än hästkörning, typ flytta möbler, hö osv!

För mig är det tvärtom; jag hade gärna tagit plyfagolv som jag kan ha koll på och som är lätt och billigt att byta, men aldrig velat vara utan kombilämmen :D

Smaken är som baken ;)

På många nya släp med plyfagolv är det dessutom hellimmad matta vilket ökar livslängden och minskar mecket med ett plyfagolv. Jag håller helt med Lovisaleonora, jag skulle inte valt ett "budgetsläp" med alu-golv. Eller eg. någon annan tillverkare än Boj eller ume(?) därför blev det plyfa med hellimmad matta för min del.

Haha ja där ser man, använder typ aldrig min kombiramp:D Nämnde något i förbifarten till min pappa som jobbat inom aluminiumbranchen 20 år ang just det att man inte ser om aluminiumet blivit försvagat och att det kan "rasa ihop" (efter att jag läst någon tråd om det på buke!)...han bara fnös och skrattade:angel:

Det gör man inte när hästen gått genom golvet i 80 km i timmen. Fnyser och skrattar alltså.

Aluminium blir försvagat. Det vet alla som har det som botten i något lastutrymme. Skillnaden är att det sällan är last med så högt punkttryck (en hov bär ju mycket vikt på liten yta), vilket innebär att en försvagning inte får så allvarliga följder när den brister.

Hur riskbenägen man är med sin häst är upp till var och en, men att aluminium försvagas precis som alla andra material är ju självklart. Vem fnyser och skrattar åt ett ruttet plyfagolv?

kl

Men gallerdurk då, har det bättre hållbarhet än alu.golv?

Jag har ganska nyligen lagt nytt plyfagolv i mitt släp, men har tänk att förstärka med något annat. Antingen alu.durk eller gallerdurk. Iofs, den frågan kanske passar bättre i renovera-släp-tråden..

Drar ju upp vikten rejält, och det blir betydligt svårare att hålla koll på golvet. Ljudnivån blir också påverkad negativt.

Håller med Lovisaelenora, det tror jag inte är någon bra idé.

Plåtslagaren t ex.

Måste dock varna att det blir väldigt dålig ljudmiljö för hästen i släpet, har bara sett den lösningen en gång (förstärkning längst bak vid lämmen, trägolv under), jag hade inte satt in någon häst i det släpet.

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 319
Senast: vallhund
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 729
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 828
Senast: Lobelia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 625
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Husvagnsrenovering
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur