Bukefalos 28 år!

kommer inte igång!hjälp!?*långt*

timme

Trådstartare
Hej!
jag har nu haft min ridtravarherre i snart två år han är 11år och varit ridtravare halva sitt liv och travtävlats 5år.
jag har kämpat och jobbat med att få igång honom och bygga upp honom..han har musklat sig bra och har mer balans nu.
jag har nte lyckats hitta en bra tränare som passar oss så vi har tränar på egen hand.vi har ridit mest i skogen då jag nog vart för lat(pga mina problem för övrigt)
eller har jag mått dåligt så har dte blivit skogen en sväng eller inget alls.
men jag vill verkligen komma igång och att det ska bli nåt av oss!
han har ju utvecklats otroligt endå under det två åren men det känns som vi kört fast och att det bara blir kaos utav det.
jag är sjukskriven pga diagnos samt smärtor (dock mycket bättre)så gör inget alls om dagarna förutom att ligga och sova.och sen på kvällen orkar jag inte rida och bara skiter i det.
jag vill ju rida jag vill komma nånstans.
hästproblemen är väl att jag inte får han att gå riktigt i form (isåfall i skritt)
traven är katastrof..kan inte sitta ner i trav,han rusar fast inte travartrav så.
utan mer att han blir triggad efter första stegen i trav.gör mycket övergångar.
grejen är att jag har lite svårt att hålla i honom utan att dte blir dragkamp.rider på ett tredelat med fasta ringar.men sedan jag börjat träna pilates med boll osv så har jag fått bättre hållning osv så att jag orkar hålla i lite mer men känns som sagt som jag blir hård eller dragig i handen.
sen vet jag att han behöver bli mer stark och inte orkar bära upp sig än(men han har blivit väldigt mycket starkare)
men det är främst ute i skogen som han blir dragig och jag inte har en chans..visst även i padd om det blir galopp eller så.
galoppen har stärkts mycket senaste tiden.men det funkar bara med högergaloppen och från skritt.
inte från trav men antar att dte är pga att han inte kan bära sig ordentligt än?
vi har även hoppat lite och dte tycker han är kul och han hoppar fint och högt över:)
sen tycker jag att han är lite sne i kroppen fast dte har blivit bättre.
med uppvärming osv kan dte ta hur lång tid som helst..
skritt på långa tyglar i 10-15 min sen tar dte typ 50-60 min innan jag har en chans att få honom att söka sig nedåt,framåt.
han lägger all tygnd på frambenen och sliter upp skona på 2 veckor.jag vet att jag behöver en tränare och letar för fullt.tänkte även ta ut en massör då han är extremt stel i ryggen.
andvänder även liniment då jag upplever att han blir lite bättre av det i samband med streching.
dethär va en väldigt liten del uatav oss men jag hoppas få lite hjälp iallafall:)väldigt tacksam för all hjälp!
MVH/Timme
 
Sv: kommer inte igång!hjälp!?*långt*

På ditt inlägg uppfattar jag det som två problem 1. du själv 2. hästen. Vad som är hönan och ägget här är svårt att säga.
För din del verkar det som om du behöver hjälp att stukturera din tillvaro. Att sova hela dagarna låter fruktansvärt tråkigt. Nu vet jag inget om din diagnos eller smärta men jag misstänker ändå att det inte är någonting vunnit med att vara så inaktiv. Så råd ett; skaffa en struktur på din vardag. Planera så att du vet i alla fall vad du vill göra under dagen. Skriv ner ett veckoschema där du skriver in inköp, tvättid, stalltid, städning, lunch, middag, sovtid etc. Det behöver inte vara några underverk som ska uträttas utan allt sådant man normalt gör i ett hem. Allt efter din förmåga. Skulle någonting inte funka, gå vidare till nästa punkt.

Gör samma sak med hästens schema. Lägg upp en plan, sätt upp ett mål. T ex i december har klubben en klubbtävling i hoppning - där ska jag delta i x-klassen. Målet måste vara realistiskt och genomförbart. Du har kanske någon kompis som skulle kunna rida hästen de dagar du inte kan eller ha en fast dag när någon annan tar hand om hästen.

En annan sak som slår mig är; är detta verkligen rätt häst för dina önskemål? Du skriver att du verkligen vill komma någonstans, men kan han ta dig dit? Med din smärta och annat kanske du skulle ha en häst som var mer lättriden och där du kände att du kunde lyckas med något mindre jobb.
 
Sv: kommer inte igång!hjälp!?*långt*

jag hajar vad du menar:)
jag försöker att planera dagarna. ex:
går upp 8 på morgonen äter frukost och sen planera lunch och middag och träning sen stallet ...och sen stänger jag ner allt(dator,tv)och tar en sömntablett vid 10tiden ligger och försöker somna men går inte så tar många timmar.
vaknar då vid 8 går men sen går jag och lägger mig igen:O
jag är en sån som sjuter upp saker..:angel:skriver ner allt jag ska göra men det skiter sig för dte mesta.
mina smärtor osv har blivit bättre då jag som sagt började träna pilates och fått upp både hållning och muskler i både armar,ben och rygg.besväras inte lika mycket av dte längre!jag har diagnosen aspergers syndrom väldigt liten grad utav det!men dock svårt att förstå ex instruktioner av tränare mm.
med att det kanske inte är rätt häst för mig har slagit mig men jag är den som fäster mig vid ett djur väldigt starkt.
jag tror mycket har med mitt dåliga tålamod o göra!
jagn kan ligga och längta hela dagen efter att komma ut till hästen men sen framåt kvällen är jag så trött och orkar tillslut inte!
jag har fått ett väöldigt intresse av just ridtravare och har ett mål att båe jag och hästen ska lära oss att spänna av och att dte ska se harmoniskt ut och trevligt.jag har inga krav på tävla eller så bara att vi ska bli ett tillsammans och ha kul ihop!:)
 
Sv: kommer inte igång!hjälp!?*långt*

Jag tycker du först och främst ta och ordna upp din vardag som de andra säger, sedan ska du ta hjälp av en riktigt duktig dressyrtränare, även bra om den är riktigt duktig på att rida också då den kan hoppa upp och hjälpa dig..
Vilket områder bor du i? Tänker på tränarna...
 
Sv: kommer inte igång!hjälp!?*långt*

absolut jag kämpar med det varje dag!:)
jag bor i kalmar!:)
 
Sv: kommer inte igång!hjälp!?*långt*

aaokej..brukar finnas lååångt bort men inte här...:/
 
Sv: kommer inte igång!hjälp!?*långt*

Du säger att du längtar hela dagen till stallet, men sedan är för trött när du ska dit, varför inte vända på situationen och åka till stallet när du känner dig piggare? Solen och tiden på dygnet gör mycket för kroppen såhär inför vintern, om du dessutom lyckas ta dig ut till stallet under förmiddagen kan det bli som en liten kick så du kanske känner dig piggare även på eftermiddagen, så brukar det oftast vara om man har lite "för lite" att göra, om dagarna blir för enformiga.. Sedan som sagt, kanske du skulle hitta en skötare så att du vet att du har 1-2 dagar i veckan då du inte alls behöver åka till hästen, så behöver du inte våndas över att du inte orkar. Jag förstår vilken sits du befinner dig i, det är skitjobbigt att alltid vara trött, och jag kan tänka mig att även du känner att du försummar hästen när du inte har energin, sådana känslomönster som du verkar befinna dig i är verkligen inte bra för självförtroendet, och det blir en ond cirkel du hamnar i.. Försök strukturera om dagen så att du är i stallet när du är som piggast, och du kan ju t.ex longera eller tömköra hästen om du inte orkar sitta upp, sedan vad gäller hästen så kan man ju faktiskt rida dressyr i skogen också om man inte tycker om att rida på ridbanan:idea: lägg in serpentiner efter någon bred grusväg eller på någon äng, träna halter och halvhalter, jobba i ett vääldigt lugnt med hästen och slopa traven ett tag om den kräver så mycket tid, ta det någon gång i veckan och inte mer. Jag hejar på dig:bump:, och hur lång tid det än må ta, så vad spelar det för roll? Låt det ta tid, det verkar som att både du och hästen behöver det :) Kämpa på du och lycka till!
 
Sv: kommer inte igång!hjälp!?*långt*

Du säger att du längtar hela dagen till stallet, men sedan är för trött när du ska dit, varför inte vända på situationen och åka till stallet när du känner dig piggare? Solen och tiden på dygnet gör mycket för kroppen såhär inför vintern, om du dessutom lyckas ta dig ut till stallet under förmiddagen kan det bli som en liten kick så du kanske känner dig piggare även på eftermiddagen, så brukar det oftast vara om man har lite "för lite" att göra, om dagarna blir för enformiga.. Sedan som sagt, kanske du skulle hitta en skötare så att du vet att du har 1-2 dagar i veckan då du inte alls behöver åka till hästen, så behöver du inte våndas över att du inte orkar. Jag förstår vilken sits du befinner dig i, det är skitjobbigt att alltid vara trött, och jag kan tänka mig att även du känner att du försummar hästen när du inte har energin, sådana känslomönster som du verkar befinna dig i är verkligen inte bra för självförtroendet, och det blir en ond cirkel du hamnar i.. Försök strukturera om dagen så att du är i stallet när du är som piggast, och du kan ju t.ex longera eller tömköra hästen om du inte orkar sitta upp, sedan vad gäller hästen så kan man ju faktiskt rida dressyr i skogen också om man inte tycker om att rida på ridbanan:idea: lägg in serpentiner efter någon bred grusväg eller på någon äng, träna halter och halvhalter, jobba i ett vääldigt lugnt med hästen och slopa traven ett tag om den kräver så mycket tid, ta det någon gång i veckan och inte mer. Jag hejar på dig:bump:, och hur lång tid det än må ta, så vad spelar det för roll? Låt det ta tid, det verkar som att både du och hästen behöver det :) Kämpa på du och lycka till!



:)!tack för peppandet!
grejen är att under dagen kan jag ofta inte ta min ut till stallet så blir eftermiddagen...men ska försöka komma ut så mycket det går under dagen!
igår red jag ett dressyrpass i paddocken och dte gick bra..grejen är ju att det ar sådan tid att värma upp hästen så det blir så enformigt för både han och jag vart helt slutkörda.nu under älgjakten går dte ju inte att rida i skogen så det närmaste dagarna skrittar vi på asfalten eller rider i paddocken!
men jag ska verkligen försöka så mycket jag kan för att inte gå och lägga mig!eller jag kämpar förbaskat nu med men ännu mer!
kan ju kanske lägga till att jag haft/har problem med depression..äter medecien.men jag slarvar rätt mycket med den oxå..:( försöker skärpa mig varje dag!men orken bara försvinner och jag kan inte stå på benen:o

men tack för peppet som sagt:):D
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 698
Senast: JohannaB
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 016
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 182
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp