Bukefalos 28 år!

Kommer jag trilla av pinn nu?

Migrän kan vara jätteläskigt. Jag har haft ett anfall i hela mitt liv och då var jag 25 och var på kurs. Plötsligt kunde jag inte fokusera blicken och fingrar, armar och ansikte började domna bort. Då var det tryckförändringar i vädret som utlöste det men min normala reaktion på det är bara huvudvärk så var helt säker på att jag fått en stroke eller nåt och skulle dö innan jag insåg att det var migrän med aura precis som mamma har.
Tryckte i mig en huvudvärkstablett och hade inte en tanke på att åka till sjukhuset när jag väl insett vad det var. Borde man det?
 
Sitter i väntrummet på akuten nu.
Insåg att det logiska är att kolla upp, det var inte speciellt länge sen jag trillade av en häst och landade på nacken/ axeln och vi har ingen migrän i släkten så nu är jag här, men jag gillar det inte. Behöver nog lite pepp om jag inte plötsligt ska gå härifrån snart....:(
 
Nu har jag aldrig haft migrän men tänker om att det kommer från nacken och bakhuvudet så kanske massage kan hjälpa? Tänker mig medicinsk massage nacke+rygg som ökar blodflöde och tar bort onödiga knutor som kan göra det hela värre.

hoppas det blir bättre snart!
 
@Gotthard Önskar man kunde få massage på recept här men icke, är man själv är det dessutom fasligt dyrt att springa till massören hela tiden även om jag gör det ibland.
 
Rätt tid på kvällen iaf, om några timmar är det nog fullt när alla druckna kommer in med diverse fylleskador.

Jättebra att du åkte in :)
 
Alla prover såg bra ut. Tydligen kan man inte säga om det är migrän eller inte förrän efter flera anfall :confused:det borde inte vara nåt farligt trodde läkaren men om jag mår lika dåligt om 3-4 dagar :confused:så ska jag uppsöka vård igen :(
Tabletter och åter tabletter, 7 gånger fick jag snällt och bestämt säga ifrån innan läkaren fattade. Att min syn inte är som den ska var nog inget att oroa sig för heller trodde han...
 
Vad skönt att det inte verkade vara något farligt. :) Jag kan tipsa om medicinen jag brukar ta när jag har migrän, en nässpray som finns på Apoteket. Den heter Zomig Nasal och är receptfri. Superbra om man mår illa. Dyr som sjutton, men jag betalar gärna om jag kan slippa smärtan... Innan jag hittade den så genomled jag mina migränanfall och fungerade inte särskilt bra... :crazy:
 
Åh så bra att du åkte in!
Kontakta sjukgymnast, det behöver du ingen remiss för :)

Jag har varit i kontakt med sjukgymnast tidigare ang mina spänningar och inte fått nån direkt hjälp alls...jag brukar kunna hålla det under kontroll men ibland blir det för mycket, men aldrig så här....
 
Vad skönt att det inte verkade vara något farligt. :) Jag kan tipsa om medicinen jag brukar ta när jag har migrän, en nässpray som finns på Apoteket. Den heter Zomig Nasal och är receptfri. Superbra om man mår illa. Dyr som sjutton, men jag betalar gärna om jag kan slippa smärtan... Innan jag hittade den så genomled jag mina migränanfall och fungerade inte särskilt bra... :crazy:
Ja det är ju skönt att ha uteslutit i alla fall infektion och hjärnhinneinflammation även om det för övrigt känns lite onödigt med besöket när allt dom kan ge är ett halvluddigt svar, tack för tipset om nässprayen, nu har jag ju svårt för sånt med men lite lättare än tabletter för det påverkar ju inte magen.....men nu är jag hemma i alla fall och det är skönt! Hoppas hoppas jag vaknar upp bättre i morgon bitti ....
 
@EmmaW Gillar du inte nässpray så kanske inte Zomig Nasal är för dig. Den smakar *ruskigt* illa. Själv klarar jag inte tabletter så jag är jätteglad att jag hittat denna och jag vet ju att smaken försvinner efter en stund.
 
Kl

Jag har levt med kraftig spänningshuvudvärk i många år, dessvärre. Även med aura-migrän.

Jag har lärt mig att stretcha mina nackmuskler. Sköter jag min stretching reducerar jag mycket av min spänningshuvudvärk.
Inget hokus pokus utan vanlig stretching ca 3 gånger om dagen. I synnerhet i stressiga situationer, stressiga dagar.
Inget som hjälper när huvudvärken väl är etablerad, men hjälper i förebyggande syfte.
Det hjälper inte alls mot aura-migrän vad jag vet, utan mot just spänningshuvudvärk.
Googla på spänningshuvudvärk och stretching så får du reda på hur du ska göra. Annars dra ett pm.

Jag vill inte spela läkare, detta är bara en väg som passat mig. Jag spänner mig så mycket förmodligen att jag får ont i huvudet. Dessutom, när jag stretchar blir jag medveten om min kropp, vilket är väldigt förlösande för stunden.

Kanske kan det hjälpa dig eller någon annan som läser detta.
 
Alla prover såg bra ut. Tydligen kan man inte säga om det är migrän eller inte förrän efter flera anfall :confused:
Fast det stämmer ju. Det finns inga prover eller undersökningar som ger diagnosen migrän, läkaren har bara ens beskrivning av symtomen att gå på. Och huvudvärk och illamående kan ju ha andra orsaker också - därför går det inte att ställa diagnosen migrän på ett enda anfall.

Att hen ville ge dig tabletter är heller inte konstigt. Det finns inget annat än medicin (tabletter, nässprej, suppar eller injektioner) som kan häva ett migränanfall. Vill man inte ha det får man välja att gå igenom anfallet obehandlad.
 
Fast det stämmer ju. Det finns inga prover eller undersökningar som ger diagnosen migrän, läkaren har bara ens beskrivning av symtomen att gå på. Och huvudvärk och illamående kan ju ha andra orsaker också - därför går det inte att ställa diagnosen migrän på ett enda anfall.

Att hen ville ge dig tabletter är heller inte konstigt. Det finns inget annat än medicin (tabletter, nässprej, suppar eller injektioner) som kan häva ett migränanfall. Vill man inte ha det får man välja att gå igenom anfallet obehandlad.
Jag blev erbjuden tabletter att svälja inget annat, Jag menade mer att det är jobbigt att tacka nej 7 gånger när man redan första gången förklarat varför, dvs magen tål det inte.
Jag får helt enkelt klara mig bäst jag kan på det jag har just nu, dvs panodil, ipren, vetekudde och tigerbalsam. Nån gång måste det ju släppa...
 
Senast ändrad:
Kl

Jag har levt med kraftig spänningshuvudvärk i många år, dessvärre. Även med aura-migrän.

Jag har lärt mig att stretcha mina nackmuskler. Sköter jag min stretching reducerar jag mycket av min spänningshuvudvärk.
Inget hokus pokus utan vanlig stretching ca 3 gånger om dagen. I synnerhet i stressiga situationer, stressiga dagar.
Inget som hjälper när huvudvärken väl är etablerad, men hjälper i förebyggande syfte.
Det hjälper inte alls mot aura-migrän vad jag vet, utan mot just spänningshuvudvärk.
Googla på spänningshuvudvärk och stretching så får du reda på hur du ska göra. Annars dra ett pm.

Jag vill inte spela läkare, detta är bara en väg som passat mig. Jag spänner mig så mycket förmodligen att jag får ont i huvudet. Dessutom, när jag stretchar blir jag medveten om min kropp, vilket är väldigt förlösande för stunden.

Kanske kan det hjälpa dig eller någon annan som läser detta.
Du har pm :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 658
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 284
Senast: EmmaW
·
L
Hundhälsa Nu är det såhär. Vi har 3 hundar i vår familj. Hund 1 - Schäfer. 4år. hona Hund 2 - Drever. 10år. hona Hund 3 - Collie. 1år. hona...
Svar
7
· Visningar
1 983
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 886
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp