Bukefalos 28 år!

Kommer jag trilla av pinn nu?

Fast det stämmer ju. Det finns inga prover eller undersökningar som ger diagnosen migrän, läkaren har bara ens beskrivning av symtomen att gå på. Och huvudvärk och illamående kan ju ha andra orsaker också - därför går det inte att ställa diagnosen migrän på ett enda anfall.

Att hen ville ge dig tabletter är heller inte konstigt. Det finns inget annat än medicin (tabletter, nässprej, suppar eller injektioner) som kan häva ett migränanfall. Vill man inte ha det får man välja att gå igenom anfallet obehandlad.
Jag trodde det skulle bli världens utredning när jag ville ha recept på medicin mot min migrän, just för att det är en sjukdom som inte går att visa med prover. Men läkaren frågade mig hurdana symptom jag hade och sen sa han att "men vad annat än migrän skulle det där kunna vara då?". Och då har jag ändå inte jättetypisk migrän.
Jag frågade efter någon av de billigare tabletterna men läkaren tyckte jag skulle ha Zomig Nasal. (den kostar fortfarande mycket per dos i ordinarie pris - 1451 kr/18 doser, senast jag tog ut - men eftersom det går på högkostnadsskyddet så blir det ju mindre än så. Speciellt om man har andra mediciner också...)
Tack för tipset! :) Jag visste inte om de ville göra det eftersom den är ganska dyr... 209:- för 2 omgångar, men det är värt det alla dagar i veckan när man har sådär ont.
Min läkare valde just den istället för de billigare tabletterna, för han tyckte att detta var ett bättre alternativ. Och det är det ju, framförallt om man mår illa och spyr när man har migrän, skönt att slippa svälja då...
 
Jag är hemma med vad som uppenbarligen är mitt första migrän anfall. Jag mår illa och har kräks en gång. Fick känningar för 3 dagar sen och sen dess har det bara eskalerat och jag ligger i vila sen i går. Har ont på vänster sida av huvudet, bak och nacken. Jag kan känna att det härrör från nacken och axlarna, jag får i normala fall spänningshuvudvärk när jag stressat som kommer därifrån.
Jag få blandad info när jag googlar. Pratat med 1177 och dom sa att man skyndsamt ska ta sig till akuten. Men jag vill inte åka, vad gör dom där? Mig veterligen gör vården inte annat än låter en vänta i flera timmar för att sen titta på en i 5 minuter och skriva ut en massa tabletter....jag äter inte tabletter. Panodil och ev nån ipren som just nu men inget annat. Aldrig.
Så vad gör dom? Kan dom ens erbjuda annan lindring? Jag vill inte åka in sitta där i 12 timmar för en undersökning på 5minuter för ett besked om att jag måste käka massa tabletter och sen idiotförklaras och bli hemskickad med känslan om att allt var i onödan....men jag vill heller inte trilla av pinn....så nån här inne som kan upplysa mig med tips och råd? Inser att jag lite låter som en bortskämd snorunge men jag är så sabla trött på sjukvården !
På 1177 är de så rädda för att bli anmälda, så de rekommenderar människor att åka till akuten vid de mer tveksamma fallen. Allt för att inte bli anmälda för felbehandling. Jag vet, har jobbat där tidigare.
 
På 1177 är de så rädda för att bli anmälda, så de rekommenderar människor att åka till akuten vid de mer tveksamma fallen. Allt för att inte bli anmälda för felbehandling. Jag vet, har jobbat där tidigare.
Jag har hört det där förut, det gör inte beslutet för oss som inte vill åka in i onödan lättare direkt, det finns ju både för och nackdelar med att dom är försiktiga.
 
Jag mår i alla fall lite bättre i dag men fortfarande inte helt ok så jag stannar hemma i dag med.
Inte för att arbetsgivaren har nåt att tvivla men det känns inte så bra att sjukanmäla sig så här ny på jobbet och över midsommar när man vet hur svårt det är att få in folk. I värsta fall tror dom väl att jag har "festat till" för mycket, men det är ju knappast "jag" även när jag mår bra så....
Nu gäller väl att försöka hitta en balans på nåt vis med jobben och privatlivet så det inte händer igen då jag tror det är den utlösande faktorn....:o:cautious:

Tack för all stöttning :love:
 
Jag mår i alla fall lite bättre i dag men fortfarande inte helt ok så jag stannar hemma i dag med.
Inte för att arbetsgivaren har nåt att tvivla men det känns inte så bra att sjukanmäla sig så här ny på jobbet och över midsommar när man vet hur svårt det är att få in folk. I värsta fall tror dom väl att jag har "festat till" för mycket, men det är ju knappast "jag" även när jag mår bra så....
Nu gäller väl att försöka hitta en balans på nåt vis med jobben och privatlivet så det inte händer igen då jag tror det är den utlösande faktorn....:o:cautious:

Tack för all stöttning :love:

Innan balansen infinner sig så se till att medicinera i god tid innan så du slipper få ledigheten förstörd.

För mig är (var) det extremt viktigt att inte ta sovmorgon utan hålla fast vid rutinerna.
 
Innan balansen infinner sig så se till att medicinera i god tid innan så du slipper få ledigheten förstörd.

För mig är (var) det extremt viktigt att inte ta sovmorgon utan hålla fast vid rutinerna.
Rutinerna är jätteviktiga för mig att fungera och det är dessvärre omöjligt för mig att hålla fast vid dom som det är nu, två jobb där det ena oftast har arbetstiderna 06.50-13 och det andra 16-21.30 varav det på kvällen har pendling på en timme enkel resa. Jag kombinerar dessa två med antingen det ena eller det andra, men ibland blir det båda samma dag. Jag trivs toppen på båda och vill inte förlora nåt av dom, samtidigt är jag fullt medveten om att det optimala vore att att arbeta kontorstider för mig men utan utbildning är det svårt och jag har inte råd att plugga i dagsläget.
 
Rutinerna är jätteviktiga för mig att fungera och det är dessvärre omöjligt för mig att hålla fast vid dom som det är nu, två jobb där det ena oftast har arbetstiderna 06.50-13 och det andra 16-21.30 varav det på kvällen har pendling på en timme enkel resa. Jag kombinerar dessa två med antingen det ena eller det andra, men ibland blir det båda samma dag. Jag trivs toppen på båda och vill inte förlora nåt av dom, samtidigt är jag fullt medveten om att det optimala vore att att arbeta kontorstider för mig men utan utbildning är det svårt och jag har inte råd att plugga i dagsläget.

Kontorstider suger.

Jag kan jobba skift men inte sova längre än ca 7h, det är viktigare än att det är mellan exakt samma klockslag. För mig alltså.
 
@lil-sis Så olika det kan vara. Jag har helt klart svårare för att jobba kväll, natt är helt uteslutet. Jag får lixom INGENTING gjort på fm :(utan stressar lite med väntan om att åka till jobbet och få det klart. Ändå är det jobbet det jag trivs mest med tror jag.....
 
@lil-sis Så olika det kan vara. Jag har helt klart svårare för att jobba kväll, natt är helt uteslutet. Jag får lixom INGENTING gjort på fm :(utan stressar lite med väntan om att åka till jobbet och få det klart. Ändå är det jobbet det jag trivs mest med tror jag.....

Jag tänkte mest på migränbiten ;) Resten av livet fungerar bättre när jag jobbar tidiga morgnar så jag kommer igång.
 
@lil-sis Jag förstod att det var det du menade ;)


Jag fungerar, har knappt ingen huvudvärk längre men mår fortfarande illa ibland och lite yr, ingen direkt ork alls och ont i hela kroppen speciellt ryggen. Så är även i dag hemma från jobbet, så nu har jag lite lätt ångest för det men känner inte riktigt att jag vill sitta och pendla (bil) 1 timme enkel resa i det skicket :(
 
Låter klokt att vara hemma! Migränbaksmälla brukar jag kalla det, är skör då och har lärt mig den hårda vägen att tar jag det inte lugnt då så blir det repris..
 
Låter klokt att vara hemma! Migränbaksmälla brukar jag kalla det, är skör då och har lärt mig den hårda vägen att tar jag det inte lugnt då så blir det repris..
Det känns som om jag svävar mellan en repris och att bli bra just nu....jag måste ta mig till jobbet i morgon men vet inte riktigt hur jag ska orka med hela dagen för just nu orkar jag ju ingenting...hur länge brukar sån här baksmälla sitta i?
 
Om du tycker att vetekudde lindrar så låter det mer som spänningshuvudvärk. Isåfall hade jag försökt mig på att mjuka upp axlar, armar och rygg med övningar som finns på t.ex. youtube. Stora, lugna yviga rörelser. Stretcha. Få i dig vätska.
 
Det känns som om jag svävar mellan en repris och att bli bra just nu....jag måste ta mig till jobbet i morgon men vet inte riktigt hur jag ska orka med hela dagen för just nu orkar jag ju ingenting...hur länge brukar sån här baksmälla sitta i?
För mig sitter det i en - två dagar efter migränanfallet.
 
Det känns som om jag svävar mellan en repris och att bli bra just nu....jag måste ta mig till jobbet i morgon men vet inte riktigt hur jag ska orka med hela dagen för just nu orkar jag ju ingenting...hur länge brukar sån här baksmälla sitta i?
sitter i en till två dagar för mig med, beror lite på hur jävligt anfallet varit, ju sämre jag varit, ju länge baksmälla.
 
Om du tycker att vetekudde lindrar så låter det mer som spänningshuvudvärk. Isåfall hade jag försökt mig på att mjuka upp axlar, armar och rygg med övningar som finns på t.ex. youtube. Stora, lugna yviga rörelser. Stretcha. Få i dig vätska.
Vetekudden har jag i frysen för att kyla huvudet ;) värme på axlarna blev inget bra utan där kom tigerbalsamet in. Jag har stretchat lite försiktigt i dag men fick ont i huvudet igen så det var nog ingen bra ide :( Känner mig helt vimmelkantig :crazy:
 
Vetekudden har jag i frysen för att kyla huvudet ;) värme på axlarna blev inget bra utan där kom tigerbalsamet in. Jag har stretchat lite försiktigt i dag men fick ont i huvudet igen så det var nog ingen bra ide :( Känner mig helt vimmelkantig :crazy:
Kanske läge att besöka vårdcentralen för en lite mer grundlig utredning?
 
Aha, då låter det som migrän.

Jag hade bokat tid till min egen läkare eller någon neurolog för att få migränmedicin på recept.
 
När jag ledsnade på min migrän vid typ 20 så gick jag till läkaren, beskrev hur det kändes och så fick jag typ alla tillgängliga "vanliga" migränmediciner på recept och fick testa vilket som passade mig bäst.

Det tyckte jag var ett schysst sätt och då hade jag rätt mycket migrän så det gick snabbt att testa igenom utbudet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 658
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 284
Senast: EmmaW
·
L
Hundhälsa Nu är det såhär. Vi har 3 hundar i vår familj. Hund 1 - Schäfer. 4år. hona Hund 2 - Drever. 10år. hona Hund 3 - Collie. 1år. hona...
Svar
7
· Visningar
1 983
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 886
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp