Kommer man komma över det?

muppia

Trådstartare
:D En aning udda fråga...

Att hundens fisar eller skit inte luktar hallontårta, vet vi alla. Men kommer man att komma över den vidriga stanken? Fisar står man ju ut med men när hunden skiter så får man lite kväljningar för det luktar sju resor värre tycker jag. Vi bor på landet och har turen att slippa plocka bort skit, bara kasta upp i skogen där ingen går med skyffel. Men det kommer ju dagar som vi får plocka upp skiten...

Helt meningslös fråga men man undrar ju :D
Hästskit luktar inte mycket, kattskit luktar inte mycket (kattsanden absorberar ju lukten) människoskit luktar ju olika beroende på vad för kost och vad man ätit innan. Men hundar... Där verkar det vara standardlukt nästan om det inte är diarré eller något galet.

Sv: Kommer man komma över det?

Det måste ju vara lite från hund till hund, plus att fodret påverkar.

Min hund fiser inte alls, och skiten utomhus kan jag inte påstå är på kväljningsstadiet.

Vad äter din vovve då? :eek:
Jag har väl bara haft oturen att stöta på hundar som fiser och skiter riktigt stinkande :D

Lite skillnad kan jag hålla med om men ingen större faktiskt.

Jag skulle bli glad att slippa stanken :p

Min erfarenhet är att det beror mycket på vad hunden äter, samt lite från individ till individ.

Min hunds skit luktar inte alls, om man inte riktigt stoppar ner näsan i påsen. Fiser gör han i regel inte heller. Aussiens skit däremot kan vara lite tveksamt i både lukt och konsistens, men inte så mkt att göra åt då det inte är jag som bestämmer vad han ska äta.

Ingen av mina hundars bajs har luktat vidrigt mer än om de har kommit över något de inte borde ätit. Däremot hundar som äter hundmat som inte borde få kallas hundmat brukar stinka något fruktansvärt.
Lösningen är alltså riktigt bra hundmat:)

Instämmer, mina´s avföring luktar knappt alls, utom när de ätit Nordic´s Lax.
Jag BARFar mina hundar.

Jag ger torrfoder till mina och tycker trots det inte att bajset luktar något annat än just hundbajs... Dvs inte gott men inte vedervärdigt heller ;)

Jag tror dock att man vänjer sej! Precis som man vänjer sej vid allt annat som man måste göra varje dag, flera ggr/dag, år ut och år in.

Om du tycker det är jättehemskt är det ju bara att ta ett djupt andetag och hålla andan medan du plockar upp bajset med en påse :D

/Swat

Stämmer in i kören. Vad som kommer ut beror på vad som stoppats in. När jag skaffade min omplaceringshund så fick jag hålla för näsan ofta och vid buss- och tågåkning fick jag platsen bredvid ledig pga vidriga fisar. Då fick han "bra" torrfoder och frolic-godis när godis skulle användas. Nu äter han färskfoder blandat med - enligt min mening - bättre torrfoder. Han levererar inga stinkbomber längre och päls samt andedräkt är bättre.

Edit: Visst luktar det fortfarande inte hallon av bajset, men ett extra djupt andetag innan påsen och näsan närmar sig är enkelt och effektivt :D

Dels vänjer man sig nog och dels så beror det på vad hunden äter. Min hund äter torrfoder men hon är bra i magen och enda gångerna det luktar riktigt vidrigt är om hon satt i sig något olämpligt eller liknande. Fiser gör hon sällan.

Skit är skit och skit ska lukta, skulle vara något fel om det luktade hallonsaft eller hur:D. Min tik fiser i bland, oftast om hon ätit massa ben eller fått rester. Hon får torrfoder och är alltid bra i magen, det luktar hundskit, varken mer eller mindre. Det kan ju vara så att en del har svårare för vissa lukter än andra, håll andan när du knyter påsen så reder du nog ut det utan att klökas:).

Vad äter din vovve då? :eek:
Jag har väl bara haft oturen att stöta på hundar som fiser och skiter riktigt stinkande :D

Lite skillnad kan jag hålla med om men ingen större faktiskt.

Jag skulle bli glad att slippa stanken :p

Magnussons M&B :D

Mycket nöjd med det!

Jag har då aldrig märkt att min hund fiser och hennes bajs luktar inte "illa" heller. Hon äter torrfoder. Blir hon lös i magen någon gång, då luktar det däremot. Men då har hon oftast fått i sig något olämpligt. I morse luktade det inte så gott, men det var för att hon fick i sig lite för mycket märg igår (vänjer in henne på märgben.. då hon endast ätit torrfoder förr) ;)

Svarar alla.

Han får torrfoder och kommer få torrfoder så länge det fungerar. Jag har inte intresserat mig ännu för att börja pröva olika fodermetoder ännu. Han fiser inte onormalt mycket utan snarare oftast när han tuggar på nåt, kan mkt väl bero på att han då sväljer luft, ungefär som när vi människor tuggar på tuggummi :p

Jag är dock intresserad av att testa olika fodersorter när jag är mer erfaren, så länge det funkar med torrfoder så länge han växer så är jag nöjd :laugh:

Swat - tror också att jag kommer vänja mig vid lukten, den lukten som kommer ut är liksom lite standardlukt :p

Alla torrfoder är inte likvärdiga, så det kan avra väl värt att kolla över om det är ett bar foder hunden äter. Att det luktar illa om fisar och bajs är som många säger ett tecken på att det inte är idealt. Visst, det är ju inte direkt mysigt med hundavföring men en bra byggd liten björn ska man i stort sett kunna plocka upp med handen och slänga.

Valpar och kattungar fiser gärna om de tycker att det är lite mysigt och avslappnat. Kroppen slappnar liksom av. Lillskiten här hemma fiser när han sover.. Ibland luktar det "rutten död" som sambon uttrycker det om de fått något de inte är vana vid.

Min stank sa jag fick kvaljningar... sedan bytte jag foder, fortfarande torrfoder men nu har hon ett foder utan spannmal och i gamforelse med hur det var lucktar hon violer och blomdoft nu.;)

Det luktar inte så att man dör men man känner att det är en hund som fisit :p

Och jag tycker att hundskitar är rena döden om man ska jämföra men det är nog en vanesak.

Själv tycker jag att kattskit luktar tio gånger värre än hundskit.. ska vi inte tala om katten olyckligt pissat inne nånstans:devil:

Men får nog hålla med övriga, tycker doften varierar med fodret...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka