Kommunikationsproblem med ranghög ponny

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare _Melody_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 838
M

_Melody_

[HeY]
Nu är det såhär att min ponny (sto) är väldigt bestämd av sig,det verkar nästan som att hon inte vill lyssna på oss människor!
t.e.x. när jag ska hämta henne i hagen så tittar hon på mig och sen springer hon iväg och verkar ha jättekul,:crazy: när man leder henne har hon en ovana att hele tiden vilja gå först,och hon går väldigt fort så man måste nästan springa för att hänga med.:eek:
det var inte så längesen som jag köpte henne så i vissa lägen förstår jag om hon inte vågar lita tillräckligt på mig.
så hur gör jag för att jag ska bli ledaren,:cool: eller någotsånt :confused:
I NEED HELP!:bow

Sv: Specielll ponny

Jag rekommenderar att du tar kontakt med en nh-instruktör och går en kurs. Jag tror att du(och din häst) kan få ut mycket av att lära dig mer om ledarskap, beteenden och kommunikation. Det fanns några nålade trådar här förut om olika instruktörer. En första kurs brukar bli en vändpunkt i synen och kommunikationen med hästar och har man en egen häst kan man få en förnyad relation och förbättrad kommunikation

Jag håller med! Försök lära dig så mycekt som möjligt genom att gå på någon kurs, läsa böcker, se filmer...:p

Sedan kan du börja med enkla övningar som att flytta bakdelen, backa henne och leda utan att hon springer förbi. Hon ska helst ha nosen bakom dig hela tiden när ni går. När hon springer förbi kan du t.ex. markera genom att rycka till när hon kommer nära eller helt vända om så att du kommer först igen. Snart kommer hon att förstå att hennes plats är bakom dig och inte framför;)

Lycka till!

Jag har kommit en bra bit på vägen utan nån NH instruktör. har läst böcker och lärt mig av hästarna i hagen, DET tycker jag är det bästa sättet. Man måste själv inse vad man gör för fel och själv komma på hur man skall lösa problemen man stöter på. Även fast du går en kurs betyder inte det att du inte stöter på problem i framtiden, då vill du väl kunna lösa dessa problemen utan att behöva gå en kurs varenda gång..?

zillax89 skrev:
Jag har kommit en bra bit på vägen utan nån NH instruktör. har läst böcker och lärt mig av hästarna i hagen, DET tycker jag är det bästa sättet. Man måste själv inse vad man gör för fel och själv komma på hur man skall lösa problemen man stöter på. Även fast du går en kurs betyder inte det att du inte stöter på problem i framtiden, då vill du väl kunna lösa dessa problemen utan att behöva gå en kurs varenda gång..?

absolut kan man lära sig en hel del genom att läsa. men min personlig åsikt är att man kan missa mycket genom att bara läsa. nh är en filosifi. det handlar inte om att varje problem har en speciell lösning för alla. det handlar om kommunikation och på en nivå även ledarskap. jag tycker det verkar som personen som ställde den ursprungliga frågan skulle ha en enorm nytta av att få komma i kontakt med denna typ av filsofi och lära sig mer om den, men också få hjälp med kommunikationen med sin häst, då det är den som brister i grunden. jag har personligen svårt att läsa mig till sådana saker, då det till stor del handlar om att man lär sig läsa hästen (vilket är svårt att förstå hur genom böcker...man behöver praktisera!) det kan vara otroligt svårt att se vad man själv gör för fel och hur man kan göra istället.

zillax89 skrev:
Visst kan man lära sig mycket av hästarna, de är ju våra stora läromästare! Men om man inte är så insatt i NH och ledarskap så är det svårt att veta var man ska börja. Att gå ut i hagen och sätta sig och studera hästarna tar mycket tid och det är inte säkert att man vet vad man ska titta efter.
Jag har personligen lätt för att lära genom att läsa, men att lära sig ENBART genom att läsa leder ingenvart. Man måste självklart praktisera det man lärt sig i böckerna och lära av sina egna misstag - av hästen. Genom böckerna får man mycket kunskap som kan vara svårt att ta till sig när man sitter där med näsan i boken, men man kan få riktiga aha-upplevelser när man väl går ut och tränar med sin häst. Det är i alla fall så jag har lärt mig;) .

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 681
Senast: Ceta
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 727
Senast: Stergo
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och... 15 16 17
Svar
335
· Visningar
47 315
Senast: Efwa
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka