kompaktkamera

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare SomethingCorporate
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 947
S

SomethingCorporate

Är ute efter en vatten- och stöttålig kompaktkamera.
Ska hänga med överallt och ta bra bilder.
Ju smidigare desto bättre.

vad har ni för tips?

Sv: kompaktkamera

Både Olympus, Fujifilm och Ricoh erbjuder någon stöt och vattentåliga modeller. Tror dock att Olympus är de enda som har i någorlunda human prisklasser.

Ta bra bilder är något väldigt subjektivt. Kameran tar inte bilderna, det är du som fotograf som gör. Sen beror det på vilka krav du har, enligt någon kanske en kamera ger bra teknisk bildkvalité, medans någon annan tycker att den ger dålig teknisk bildkvalité.

Det enda du kan göra är att söka efter testbilder på nätet och se med dina egna ögon.

Senast ändrad av en moderator:

Hittar endast infortmation om olympus kamera när jag försöker googla och söka på deras sidor.
och Olympus får betyget som ganska seg.
Vilket vi inte vill ha.

Det finns ett sånt enormt utbud av kompaktkameror att det vore bra med lite mer specefika tips så man har någon aning om var man ska börja leta.

Så att sitta och titta på miljontals testbilder känns faktiskt inte som ett sånt jätte lockande alternativ.

Haukur; Tycker inte den har fått så bra betyg, den är absolut väldigt tålig.
Men vi planerar inte direkt att dyka, utan vill mer ha en som man känner att man kan och vill ta med överallt.

Har i dagsläget en canon eos 400d, och den kan vara både klumpig att ha med och inte en kamera jag tar med mig i precis alla lägen.

Priset har för övrigt ingen jätte stor betydelse, men den ska vara värd sina slantar så att säga.

Men tack båda för era tips :)

Jag gillar min Olympus:).
Visst kan den vara seg ibland, men man snabbar upp det rejält med att stänga av snabbgranskningen av bilder tycker jag:).

Med min olympus har jag tagit allt från lyckade blombilder (makroläge) till bilder på hoppande hästar. Det enda den har riktigt svårt för är när ljuset inte riktigt är optimalt (ridhus, vissa disiga/molniga väder).
Men vad är det för kritik som riktats mot Olympus µ 720?

Vad som gjorde att jag valde olympus:
  • Tålig
  • Relativt liten, platt och går ned i små fickor.
  • Mycket förinställda lägen och andra möjligheter att anpassa.
  • betydligt fler megapixlar än min gamla kamera.

/Cattis- som har en Olmypus µ nånting;).

Det jag läste om den var att den var lite seg och det du nämner att den var inte så bra i lite mörkare ställen och gärna tog till blixten mycket inomhus.

Har du några bilder du kan visa?

Ja, sant den tar gärna till blixten men det är ju bara att slå av manuellt? Görs med två snabba tryck på en knapp.

Jag har massor med bilder;).
Lägger in ett litet urval då:
080607_009.jpg

Ei002.jpg

080520+013+(4).jpg

Johannesberg+001.jpg

vacker.jpg

Senast ändrad:

Jag har den modellen av olympus som är vattentät ner till 3 meters vattendjup och stöttålig.

(Olympus 790SW).

Den kostade ca 2700:- i julas.

Vi är mycket nöjda med den och under semester i våras så snorklade vi och fridök med den under 2 veckors badtillfällen i västindiens salta vatten!

Den håller helt klart vad den lovar när det gäller vattendjupet och tar också fina bilder under vatten.

Dessutom är den väldigt ljuskänslig och med vissa inställningar tar man hyfsade bilder i nästan helmörker. Vi fotograferade bla i grottor under semestern.

Min sambo som annars är systemkameranörd blev mycket nöjd med den kameran.

/KT

Liknande trådar

Hemmet Ska sälja min säng i helgen och de var fläckar på bäddmadrassen. Testade vatten blandat med bikarbonat och lät suga in men blev inget...
Svar
17
· Visningar
817
Senast: SaraXX
·
IT & mobiler Vi behöver köpa in headset till jobbet för person som sitter och svarar i telefon och vart vänder man sig inte om inte hit när man inte... 2
Svar
22
· Visningar
735
Senast: sthu
·
Samhälle Från och med 1 januari får man inte längre okej att slänga textilier i restavfallet, utan Sveriges kommuner har som ansvar att informera... 14 15 16
Svar
306
· Visningar
11 329
Senast: alazzi
·
Samhälle För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
8 967
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka