Bukefalos 28 år!

Komplettera ridning med gym...

FeatherCloud

Trådstartare
Har haft uppehåll i ridningen (dvs kontinuerlig "träning") sedan augusti pga flytt och studier. Nu har jag precis skaffat medryttarhäst och ska om en månad även rida SAM (SM för studentryttare) i dressyr.

Alltså: jag måste trimma ridmuskler!
Red en dressyrklubbtävling för en månad sedan och kunde knappt gå på en vecka efter det, så nu tänkte jag börja i tid och se till att ha lite muskler att använda när det blir dags att tävla.
Som sagt, jag kommer ha lite ridmöjligheter med medryttarhästen o kan ev. låna annan häst i det stallet också att träna lite med (medisen har inte riktigt passande sadel än), men jag går även och gymmar 1-2 gånger i veckan och tänkte då träna lite benmuskler!

Det jag behöver hjälp med är övningar man kan göra! magen har jag räknat ut att jag behöver träna, så jag kör situps så många jag orkar på morgonen så ofta jag kommer ihåg.. :angel:
hur är det med benen? vilka benmuskler är viktiga att vara stark i och hur tränar man dessa?

Tips och råd om andra muskelgrupper jag inte tänkt på (dvs alla i princip ;)) mottages tacksamt!
Jag vill ju kunna rida och inverka någorlunda.. :crazy:
 
Sv: Komplettera ridning med gym...

Mitt råd är att träna allsidigt. Träna inte muskelgrupper som du tror används mest vid ridning utan se till fördela träningen. Det kommer att hjälpa din ridning att vara starkare i alla muskelgrupper. Be instruktören på ditt gym att hjälpa dig med ett program att komma igång med.
 
Sv: Komplettera ridning med gym...

Hej!

Kan bara hålla med föregående talare. Träna allsidigt, alla musklergrupper, om du har möjlighet försök även få in konditionsträning- så du orkar rida mer och ex yoga- så du blir smidigare.

Tänk också på att vila mellan passen, så ger träningen mer!

Ta kontakt med tränare på gymmet och få hjälp, berätta tydligt vilket mål du har och vad du är beredd att göra för att komma dit!

/ lavinia, som hatar att träna på gym
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 299
Senast: MimmiNO
·
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 288
Hästmänniskan Admin får gärna flytta om tråden hamnade fel :p Vad harni för erfarenhet av att flytta iväg och jobba i stall? Jag känner att jag vill...
Svar
10
· Visningar
1 870
Senast: Tonto
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 419
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp