kompliteringsfoder till havre

Sparvoga

Trådstartare
Vad ger ni? Behöver bla få upp proteinet. Ni kan väl ge förslag så man har lite alternativ att räkna med.
 
Lucernhack (8,5 MJ/105 g smb rp)
Lucernpellets (8,5 MJ/120 g smb rp)
Vetekli (9,6 MJ/110 g smb rp)
Soja (12,9 MJ/388 g smb rp)
Hippa Alfa (10 MJ/135 g smb rp)
Krafft Protein (12 MJ/330 g smb rp)
Linfrökaka (13,3 MJ/249 g smb rp)
 
Tyckdf kfafft protein är väldigt bra om man behöver mer protein. det är också lätt att få bra kvoter med det.
 
Jag har använt mig av linfrökaka och lucern.

Linfrökaka är bra för magen också, samt ger väldigt fin och blank päls.
 
Vad har du för lusernpellets ? Kraffts lusern pellets pch lusernhak har enl min sortimentsguide samma värden
 
Korn är ett bra sätt att få upp proteinhalten dock måste den vara nykrossad och som med allt nytt foder behöver hästen vänjas vid det..
 
Tack!
Vara bara nyfiken eftersom det skilde sig så pass mycket. Har inte alla hippos värden tyvärr.
 
Korn har inte vidare hög proteinhalt. :confused: Bara ca 6,7. Jämför med ex lucern ca 12 - ca 14 och Krafft Protein 27,5.

Havre har då högre kvot, ca 7,7.

mvh Jessica
 
Lucern är bra och naturligt för hästen. Det är ju i stort sett gräs. Har en häst hemma som för ett år sen var ett benrangel och hon tål inte säd som havre och dylikt, och hon har lagt på sig ca 250 kg med hjälp av bl.a lucern.

Hippo lucernpellets har lite högre proteinhalt än tex krafft. Kom ihåg att man bör blöta pelletsarna för att undvika risken för foderstrupsförstoppning. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
865
Senast: Amk
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 069
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
668
Senast: lillan222
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
657
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp