Koncentrationssvårigheter - Tips och övningar önskas!

Roucle

Trådstartare
Rider en jättehärlig kille på 6 år, lite trots och "valp" finns kvar i honom men överlag är han supergo.

Vårat största problem tillsammans är hans koncentrationssvårigheter och min trytande fantasi.

Han behöver alltså aktiveras hela tiden med nya saker för att "komma" igång och kunna arbetas ordentligt. Annars är huvudet i vädret, benen på ryggen och tankarna någonstans i tjottahejti.

Jag brukar värma upp med mycket volter och serpentiner, övergångar, lite cavaletti och halter. Ibland kommer han igång riktigt bra, för att andra dagar inte kunna koncentrera sig alls. Han brukar slappna av mycket efter galoppen, men just nu är paddocken lite klaffsig, och vill inte att han ska springa på som han kan göra okoncentreras när det är lite småhalt. ( Kan tillägga att vi även jobbar stenhårt på lydnad ).

Vad skulle ni göra som ryttare? Har ni några bra tips och idéer? Övningar?

Kan tillägga att vi tränar för instruktör 1 gång i veckan och han rids även av ägaren regelbundet , tränaren rider honom också relativt ofta.

När han väl koncentrerar sig är han drömmen att rida, så vore superkul att få smaka på det lite oftare..

Hjälp oss att få en mer givande ridning tillsammans!
 
Sv: Koncentrationssvårigheter - Tips och övningar önskas!

Det handlar nog inte så mycket om själva övningarna.. utan det handlar nog mer om att få hans uppmärksamhet.
Gör halt-trava-sväng-halt-trav-galoppfattning-skritt-byt varv-galoppfattning osv osv. Det ska hända något hela tiden -då har han inte tid att tänka på annat.

Håller på och rider in en häst just nu där vi haft samma problem. Han har tänkt på allt annat än mig kan man väl säga. Men jag har hållt honom sysselsatt och krävt saker utav honom hela tiden.. Nu efter 7 veckor är han som en helt annan häst :) och då har jag "hunnit" rida in honom från 0 på den tiden också.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 122
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 736
Senast: Nahar
·
Kropp & Själ Min hjärna är kaputt. Jag har jättesvårt att koncentrera mig längre stunder, och när jag väl lyckas blir jag snabbt trött och utmattad...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: macbeth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp