Koncentrationssvårigheter

K

Kribr622

Hejsan,

jag är en novis både var det gäller detta forum och AK. Jag har dock sedan en tid tillbaka varit en relativt flitig läsare här på forumet.

Jag har sedan slutet av januari, då jag köpte min häst en kallblodstravare på åtta år, tränat AK främst från marken. Ägaren som hade honom innan nöjeskörde och nöjesred mest med honom rakt fram i skogen. Jag vet inte men tror att detta åtminstone kan vara en av orsakerna till de koncentrationsproblem vi arbetar med. Jag misstänker att han fick göra mest som han ville hos sin tidigare ägare. Vissa dagar är det som att allt blir för jobbit för honom, han blir sur och purken när han inte får göra som han vill. Rider man då så växer han fast i marken och går man med honom växer han antingen fast eller så vill han bara gå fort rakt fram. Purkenheten gäller även alldaglig hantering om man säger till honom. När det gäller den alldagliga hanteringen börjar han vänja sig vid att inte får sin vilja igenom men när det gäller markarbete osv är det vissa dagar en bra bit kvar eftersom jag har svårt att fånga hans uppmärksamhet. Jag har försökt att träna korta pass och ge mycket uppmuntran men vill med detta inlägg gärna få tips och idéer hur ni har gjort för att få era hästar mer koncentrerade och uppmärksamma på de uppgifter som ni ber dem göra. Tillägas ska kanske att han älskar människor, är nyfiken och vill gärna vara med helt hela tiden och då gärna i fickan.
 
Hej!
Jag skulle inte vara orolig... Om du bara har haft honom sedan januari så är det inte konstigt om ni fortfarande är på "diskussionsstadiet" :)
Även fastän hästarna ser nöjda och belåtna ut i ett nytt stall så tar det ändå ganska hårt på dem. Jag trodde själv att min jättejättejättesnälla häst hade anpassat sig till allt redan efter någon vecka i nya stallet. Fem månader senare insåg jag att det var först då han kände sig hemma. Och förutom miljön, kompisar och kanske fodret så är också du annorlunda och pratar ett helt annat språk än han är van vid. Klart att det kan vara svårt att hålla koncentrationen. Och visst är det jobbigt när de håller på att testa gränserna men det går över! Fortsätt bara att vara konsekvent och gör inga större affärer av det i början. Snart så förstår ni varandra.

Ge honom några dagar ledigt i veckan då du bara ryktar och pysslar. Märker du att han har en skitdag så ställ in det arbete du har planerat, ta det någon annan dag när solen skiner ;)

Det här var ju inte de tipsen du efterfrågade, men om jag läser mellan raderna i ditt inlägg så tror jag redan att du är på rätt väg. Ta det lite lugnt bara - för ni har väl en sådär 20 år på er så ni hinner nog med de där övningarna så småningom!

Du kanske inte tror mig just nu men kom igen om ett år så får du se att du har ett helt annat förhållande till din häst då :p

/KB
 
Jag upplevde samma sak i början med min Pålla, tror också att det kan vara ovana att måsta koncentrera sig på ledaren.Markarbete är ju bra för att få fram lyhördheten, och det har ni ju redan börjat med. Men brist på koncentration kan ju bero på att övningarna är för svåra eller för enkla (han bli uttråkad och börjar tänka på annat). Om hästen är "klistrig" så är det ju bra att träna på att han ska gå undan, backa undan mm, och att han ska stå kvar när du går undan en bit.
 
Känner väl igen det du beskriver. Min surkart var likadan i början. Alltid var det nåt han var purken över.
I hans fall var det mat och godis som hjälpte, jag vet att vissa avskyr att man ger hästen godis men jag anser att funkar det så använder man det.
Nu är han med på det mesta och blir bara en fjärrskådare några gånger per pass = en staty blickandes mot fjärran, speciellt när det blir lite jobbigt...

Ta det bara lugnt och låt honom få tid på sig. Det hjälper oftast bättre att lirka än att bråka, och så har man ju roligare och lär känna deras egenheter under tiden. Kallbloden är speciella... Lycka till!
 
Kallblodstravare är känsliga och kommunikativa och extremt duktiga på att tala om ifall man inte är närvarande. Kanske ändå duktigare på att tala om ifall man inte förstår dom eller förstår varför dom inte utför det man vill att dom ska göra. Dom är smarta, men lätta att såra genom att ignorera deras fysiska och psykiska gränser.

Att ta ansvar och utveckla en kommunikation som leder till ett samspel där hästen känner att den blir förstådd i vad den kan och vad den orkar och stimulera den positivt att lära mer kräver mänsklig självransakan och inte minst koncentration, ödmjukhet och fokus.

Jag har funnit en metod som funkat jätte bra på ett flertal kbl.travare som haft diverse blockeringar och saknar utbildning innom AR, många utan ambitioner att bli ridhästar.
Tränar bara när jag känner att jag är harmonisk, avslappnad och tydlig för då kan hästen genast slappna av och lyssna (lära).
Jag tränar i rehabiliterade syfte och har inga krav på att hästarna ska bli/vara ridbara eller kunna uppnå vissa utbildningsgrader, utan låter hästen bestämma hur mycket och vad den klarar. Fast flera har blivit lyhörda vid ridning och bär sig själv och ryttare på ett "nyttigare" sätt.

Brukar börja med att promenera i grimma och grimskaft efter en väg eller stig.
Detta fyller flera funktioner:
Hästen får röra sig ett par kilometer, för dom flesta gillar att få röra sig. Den blir lyhörd för mina rörelser, mitt kroppsspråk och lär sig att slappna av och gå i takt med mig.
Jag lär mig att avslappnat gå i olika positioner vid hästen, och hålla balansen och takten i kombination med en lugn andning inför kommande markarbete.
Hästen blir följsam och samlar och öka takten i förhållande till min takt. (Jag håller den på så sätt nyfiken och vaken och koncentrerad.)
Den lär sig att lyssna utan att man måste använda bett.

Den lär sig att böja försiktigt åt båda håll genom min position och ev. lätt tryck på halsen, för att senare under promenaden lägga in volter, halter, steg i öppna och sluta.
När jag uppnått detta så är det lättare att jobba på mindre ytor eftersom hästen har blivit mer avslappnad och tycker att det är härligt att gymnastisera och promenera och då gärna vill lära sig mer eftersom den inte blivit pressad att enbart utföra nya och krävande övningar.
Det stärker förtroendet i relationen.

Först av allt så är jag mycket noga med att ta reda på var hästen har blockeringar och svagheter för att undvika protester, -sura miner, irritationer, stehet eller stress vilket lätt kan uppstå vid press och leder till mer stelhet, träningsverk eller ömhet, vilket i sin tur hämmar träningen och utveckligen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 127
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 377
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 131
Senast: Migo
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 673
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp