Konflikter och hantering av dem

Sv: Konflikter och hantering av dem

Hur ser du på konflikter? Hur hanterar du dem? Är det skillnad om det är i en relation med en kollega/vän/familj/annan? Vad är jobbigast? Tips på bra sätt att agera? Vad funkar för dig? Kan man bli bättre på det? Erfarenheter? Agerar du olika i olika situationer?

/Trötter funderar :)

Jag är inte speciellt konflikträdd men jag tycker att jag med åren hellre kör med en "låt gå -princip" vilket inte hade hänt tidigare. Det är helt enkelt inte värt att försöka "omvända" någon för småsaker.
Jag är väldigt rak som person och tar upp det direkt om jag tycker att det känns som att något blivit fel. Annars får jag ont i magen.

Jag tycker att jag hanterar konflikter rätt bra (är rätt saklig, kan se konfliktens problemkärna även från andra håll än mitt eget) men de konflikter som påverkar mig mest (förutom i hemmet eller som har något med barnen att göra) är konflikter i stalllet. Stallet är en av mina energipåfyllare och där har jag en mkt låg tolerans för konflikter, oavsett om jag själv är inblandad eller ej.
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

Ja usch ja, jag hatar att vara missförstådd! Så ibland på buke slår jag ibland knut på mig alldeles för att komma på HUR jag ska förklara så folk fattar! :o

Jag tror dock att en del personer med din och inte-ungs strategi lever i en föreställning om att andra komet ändra åsikt bara de lyckas "förklara så att den andre förstår".
Det kan vara så att man begriper precis vad den andre menar, men man tycker ändå olika.
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

Det kan vara så att man begriper precis vad den andre menar, men man tycker ändå olika.

Jaaaaa !!! Det är fullt möjligt att förstå vad någon skriver/säger men INTE hålla med.
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

Det är inte en strategi utan en livsåskådning.

Men oftast så är det just förståelsen som saknas.
Att inte hålla med är nämligen okej, bara man förstår.
Men att inte greppa vad det handlar om är så frustrerande.
Vissa är dock oförmögna till det.
Förstå alltså.

Sedan så finns det de med en annan agenda, att luras t.ex, och då så blir det svårare.
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

Och ibland så är det så, att man har förstått, men motparten har inte förstått att man har förstått.
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

Hur ser du på konflikter?

Konflikter är inte roligt men är en konsekvens av att leva tillsammans med andra. Vill man aldrig ha konflikter får man bo på en öde ö.

Hur hanterar du dem?

Så gott jag kan. Försöker skilja på sak och person. Försöker se saken från den andres synvinkel. Påminner mig själv om att andra människor gör saker av skäl som är goda för dem. Inte för att jävlas med mig.

Är det skillnad om det är i en relation med en kollega/vän/familj/annan?

Ja. Jag har mindre skal när det handlar om nära relationer. Agerar mera känslostyrt då. På jobbet försöker jag vara mer professionell, dessa konflikter blir ju inte heller lika "nära" eftersom de oftast handlar om sånt som har med jobbet att göra.

Vad är jobbigast?

Konflikter ÄR jobbiga, tar energi. Är man trött, stressad, hungrig, redan lite sur för något annat ökar risken att man ska tappa koncepterna och agera med dumhjärnan och säga saker man får ångra.

Tips på bra sätt att agera? Vad funkar för dig?

Sänk tempot i samtalet. Låt det gärna bli en paus. Tänk vad du vill få fram, inte på att få rätt. Spegla tillbaka det du hör den andre säga, fråga om du har förstått. Undvik formuleringar som "du ska alltid" och "du gör aldrig". Utgå istället från "jag": Jag tycker att, jag känner att, som jag förstår det... Var konkret: säg inte "du håller alltid på och.." utan "i tisdags när du gjorde såhär, kände jag...". Var inte ironisk och spydig, gör inte ned den andre. Svara inte med samma mynt om personen är ironisk och spydig mot dig.

Kan man bli bättre på det? Erfarenheter?

Ja, man blir bättre på allt genom träning. Framför allt är det bra att träna på ödmjukhet, att be om ursäkt och erkänna att man själv inte heller är ofelbar.

Agerar du olika i olika situationer?

Ja. Men ofta kan jag känna att det finns en gräns för hur långt jag vill driva en konflikt, vid en viss punkt vill jag nog hellre "gilla läget" och tänka OK, jag förlorade den här gången.
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

Det är väldigt kontrollerat.

Här lurar ett blint raseri som ursinnigt söker sitt sorgliga utlopp.
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

Det där har jag svårt för.
Jag tror alltid att de skall förstå bara jag förklarar bättre.
Men vissa människor kan inte förstå eller så har de en annan agenda.
Vilket gör att den vägen är stängd.

Det här misstaget gör jag också. Speciellt med en person. Och ju mer jag förklarar ju värre blir konflikten...I mitt fall tror jag inte personen kan sätta sig in i hur någon annan känner/tänker/upplever något. Tyvärr.
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

Om ni är i en konflikt och utgår från er och vad ni känner dvs inte anklagar den andre utan använder "jag tycker", "jag känner" osv och möts av att den andre då nedvärderar det ni sagt. Och blir sur ändå. T ex "Så kan man inte tycka för det gör bara krångliga hästmänniskor. Alla hästmänniskor är krångliga och besvärliga. Jag tänker inte diksutera med någon som tänker så". Hur bemöter ni det då?

Om ni förstår vad jag menar?
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

Det undrar jag också.
Eller om man få svaret "Det är väl inte mitt problem".
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

Så kan man inte tycka för det gör bara krångliga hästmänniskor. Alla hästmänniskor är krångliga och besvärliga. Jag tänker inte diksutera med någon som tänker så".
Det beror ju lite på vad det handlar om. Men i princip:

"Uppenbarligen så tycker JAG så; hur alla andra hästmänniskor är har inte med saken att göra. Det här är mina åsikter. Det är mig du pratar med. Ska vi komma överens om det här, så måste vi diskutera det."

Typ. :)
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

Det beror ju lite på vad det handlar om. Men i princip:

"Uppenbarligen så tycker JAG så; hur alla andra hästmänniskor är har inte med saken att göra. Det här är mina åsikter. Det är mig du pratar med. Ska vi komma överens om det här, så måste vi diskutera det."

Typ. :)

Fast det enda personen går tillbaka till är "Jag vill inte diskutera med någon som har den åsikten". "Den är löjlig" typ. Bara för att hen får slut på bra argument eller bara vill tjura. Vad vet jag.
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

Jag gjorde så.
Och då trappades konflikten upp.

"Varför skall jag behöva lida för att du inte klarar av det?"

Jag tror inte att den personen ville komma överens alls.
Det finns situationer när människor inte vill det.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 018
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 192
Senast: lilstar
·
Kläder & Bli fin Hej! Jag är frusen av mig och har nu funderat på att införskaffa en värmeväst men det finns en uppsjö i allehanda prisklasser och...
Svar
8
· Visningar
1 277
Senast: Coop
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 049
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp