Konflikter och hantering av dem

Sv: Konflikter och hantering av dem

Det där har jag svårt för.
Jag tror alltid att de skall förstå bara jag förklarar bättre.
Men vissa människor kan inte förstå eller så har de en annan agenda.
Vilket gör att den vägen är stängd.
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

Kan inte eller vill inte. Då hjälper inga förklaringar.
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

kl
..sen måste jag erkänna att jag gillar att ibland röra till lite på forumet så det händer lite ;) ....vissa hugger direkt :D
Det är därför jag är lite smått förälskad i dig martha!!
Jag måste erkänna att det var längesedan jag upplevde konflikter. Jag har aldrig haft med min familj, med mina vänner? Ja i ungdomen då eftersom jag inte umgås till vardags med vänner längre utan det blir bara vid speciella tillfällen.
gulan
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

Det beror på situationen. Det första jag tänker på är om motparten är intresserad av att lösa situationen. Har stött på människor som enbart är intresserade av att ha en konflikt oavsett orsak och sådana människor har jag lärt mig att inte slösa tid på. Om den andre däremot vill ha en lösning så är det bara att sätta sig ner och prata (och utan att vara förbannad). Det måste bli en "ge och ta-situation" för att man ska komma framåt. Ibland får man vänta lite tills båda parter är redo. Lite distans brukar vara hälsosamt. Sen får man inte vara rädd för att skärskåda sig själv och erkänna sina egna tillkortakommanden eller misstag. Är man öppen och prestigelös brukar det gå fint. Tyvärr verkar många hänga upp sig på prestige. Det blir viktigare att ha rätt än att komma framåt.
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

Det beror ju helt på vad det är för konflikter,om vad och med vem.
I jobbet så ingår det en hel del, det ligger i Jobbets natur. Och där ligger utmaningen ofta i att kunna ge folk negativa besked utan att det blir en konflikt och om det finns en kunna lösa denna på ett bra sätt. Det kan vara en utmaning, speciellt om personen har problem i någon form.

Privat har jag nog sällan konflikter. Jag har svårt att ens komma på något bra exempel. Ibland får man komma överens om att tycka olika, men är det konflikt?w
 
Senast ändrad:
Sv: Konflikter och hantering av dem

Visst är det lättare i en roll där inte så mycket känslor är inblandade, så som det blir i privatlivet. Men du får väl nog av det på jobbet. :p

Åh, gud ja... Jag är dagisfröken för vuxna vissa dagar. Men nu har jag arbetat aktivt med detta i 2 år och nu börjar det bli högt i tak och mindre konflikter.
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

Varför undviker du dem och på vilket sätt är du inte rolig?

Nu frågar du bara, se vad jag har skrivit och så får du själv relatera till det och hitta din egen tolkning.

Varför skulle man inte undvika konflikter egentligen?

Jag tänker på vad Herren sa, att man skall "vända den andra kinden till".
Då menade han inte att man ska låta folk slå en, utan att när man blir provocerad så ska man inte erbjuda något motstånd.

Och han var ju en människa som verkligen inte var rädd för konflikter eller för att säga sin mening, i sådan omfattning så att han blev dödad för det.
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

människor som enbart är intresserade av att ha en konflikt oavsett orsak och sådana människor har jag lärt mig att inte slösa tid på... Det måste bli en "ge och ta-situation" för att man ska komma framåt. Ibland får man vänta lite tills båda parter är redo. Lite distans brukar vara hälsosamt. Sen får man inte vara rädd för att skärskåda sig själv och erkänna sina egna tillkortakommanden eller misstag. Är man öppen och prestigelös brukar det gå fint.
Precis.

Öppen och prestigelös låter som en bra grund. :)
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

Nu frågar du bara, se vad jag har skrivit och så får du själv relatera till det och hitta din egen tolkning.

Varför skulle man inte undvika konflikter egentligen?
Jag frågade just för att undvika att göra en egen tolkning och riskera att missförstå dig. Du behöver inte känna något krav på att svara, dock. :)

Det är jättebra att undvika konflikter i förebyggande syfte; om man kan hitta vägar att få olika situationer att fungera utan att de uppstår så är det ju toppen.

Om man däremot undviker konflikter som redan uppstått, så medför det ju att det blir svårare att lösa situationen man hamnat i.
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

Jag vet inte vad du menar. Jag brukar inte vara inblandad i några konflikter.
Det är ett val som jag tycker att man kan göra. De flesta konflikterna beror på att det inte är klarlagt vem som bestämmer.
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

Mäeh, hyresgästen är en annan historia.
En sån konflikt som antagligen aldrig kommer att ta slut. Så är det att ha att göra med en rättshaverist
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

Läste en annan tråd och spånar lite kring detta med konflikter med människor i ens omgivning och hur man hanterar dem. Har ingen specifik frågeställning utan bara klurar lite.

Hur ser du på konflikter? Hur hanterar du dem? Är det skillnad om det är i en relation med en kollega/vän/familj/annan? Vad är jobbigast? Tips på bra sätt att agera? Vad funkar för dig? Kan man bli bättre på det? Erfarenheter? Agerar du olika i olika situationer?

/Trötter funderar :)

Hur jag hanterar eller inte hanterar konflikter beror helt på vem det är jag har en konflikt med. Jag väljer många gånger att gå undan och släppa ämnet. Mamma tyckte det var bra, är bra, att jag gjorde och gör så då jag plötsligt var en lätt tonåring att ha hemma.

Vissa människor får man bara acceptera och svälja konflikten och låtsa som inget, för priset för att säga vad man tycker eller ta tag i konflikten kan vara större än vinsten i att ta tag i det. Så var det med min syster och min systerdotter. Jag fick acceptera min syster för att kunna ha en relation med systerdottern. Nu behandlade hon till slut mig så illa att jag fick ta tjuren vid hornen och ta avstånd ifrån henne och då blir det automatiskt så att jag inte träffar hennes dotter lika mycket. Allt har ett pris, frågan är bara vad man är villig att betala.

Vissa människor har man ingen konflikt med då det liksom inte är lönt ens att lägga energi på den personen. Samtidigt är jag en person som lätt fastnar i diskussioner på buke när jag upplever att jag blir missförstådd, sån är jag inte IRL- jag ger mig och låter den andra tro att den har vunnit, trots att den inte har.
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

Det där har jag svårt för.
Jag tror alltid att de skall förstå bara jag förklarar bättre.
Men vissa människor kan inte förstå eller så har de en annan agenda.
Vilket gör att den vägen är stängd.

Ja usch ja, jag hatar att vara missförstådd! Så ibland på buke slår jag ibland knut på mig alldeles för att komma på HUR jag ska förklara så folk fattar! :o
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

Jag vill helst slippa ödsla energi på konflikter. Jag är hellre glad och har trevligt.
Men för den sakens skull är jag inte rädd för dem.

Jag agerar olika beroende på vem personen är och vad konflikten är om.

Om någon stod och slog sitt barn hade jag skitit i vad den personen tycker om mig eller om jag sårat den. Då hade jag alltså bara vrålat "Vad fan gör du?" Och förmodligen ringt polis och försökt hålla dem kvar.
Jag hade skitit i någon framtida relation med den jag är arg på i det fallet.

Om tex min partner missförstått något och vi hamnar i konflikt så är målet ett annat. Jag vill bara lösa problemet och vill inte såra den jag älskar.
Alltså är jag sansad och diskuterar, utan personangrepp.

Två olika fall, ett mkt extremt.. Men man agerar nog annorlunda.

I vardagliga konflikter med sån som söker konflikt, vill gnälla, vill tjata, vill snacka skit, vill ljuga(rör mig och andra) så svarar jag bara kort med fakta och Ja/Nej. Och ber den inte ringa kring sånt då jag är ledig och vill vara glad och njuta av min ledighet.
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

kl

underar stillsamt om det inte finns en hel del odiagnosticerade borderlinare här då eftersom det är många som alltid ska vara tvärsomare och hitta på martyrsanningar för att kunna trycka ner andra.... :angel:

TS
Jag är inte konflikträdd, jag är nog lite sleven i grytan och orkar inte vara tyst alltid, jag kan vara väldigt obekväm när det kommer till mobbing eller oärliga falska människor som påverkar i min egen närhet .
Men jag väljer också mina krig , dels pga hur säker jag är eller vilken dagsform jag har...sen måste jag erkänna att jag gillar att ibland röra till lite på forumet så det händer lite ;) ....vissa hugger direkt :D


:D


Tiotiotio
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

Jag älskar att diskutera men avskyr konflikter. Jag har starka åsikter men jag är inte heller sen att ändra mig om någon ger mig nya kunskaper så att det finns anledning till det.
Jag har lärt mig att vissa människor kan man inte diskutera med och inse att man tycker olika för de blir sura istället för att kunna diskutera och känna sig nöjda med att ha haft en givande diskussion. Endel förstår sig inte på att det är en diskussion ens en gång utan de går bara in för att trycka till och bete sig illa. Sådana människor har jag inget till övers för och jag tar ingen diskussion med sådana människor om jag kan undvika det för det ger mig inget.

Eftersom jag avskyr konflikter tar jag hellre tag i saker och ting innan det blir en konflikt om det är en människa som betyder något för mig. Jag tar kontakt med personen ifråga och frågar vad/om jag har gjort något som har gjort henom ledsen eller arg för att jag tycker att våran relation har förändrats. Jag tar också kontakt om någon har gjort mig ledsen eller arg så att vi kan reda upp det även om jag har svårare för det än tvärtom. Jag förklarar mig hellre och ber om ursäkt om jag har sagt eller gjort något som har sårat eller gjort någon arg och jag vill ju ha detsamma utav den andre personen. Allt som oftast så är det ju ett missförstånd eller några förflugna ord som inte menades så och då kan det redas upp ganska enkelt.

Jag har helt enkelt inte energi längre till att gå omkring och vara sur, arg eller ledsen över människors agerande utan jag vill ta tag i det som stör relationen direkt. Vill inte personen det eller hen vägrar resonera och prata om det eller helt enkelt struntar i att hen gör mig ledsen genom hens agerande så avslutar jag hellre relationen. En människa som ständigt gör mig illa finns det ju ingen anledning att ha en relation med.

Jag är absolut inte främmande för att ge människor flera chanser men när folk fullkomligt struntar i alla utom de själva och hela tiden klappar sig själva för bröstet och beter sig illa så orkar jag inte med relationen längre. Är det då en människa jag måste träffa då och då iallafall så undviker jag kontakt så mycket det går och är kort men artig när jag absolut måste träffa henom.
 
Senast ändrad:
Sv: Konflikter och hantering av dem

Jag har helt enkelt inte energi längre till att gå omkring och vara sur, arg eller ledsen över människors agerande utan jag vill ta tag i det som stör relationen direkt. Vill inte personen det eller hen vägrar resonera och prata om det eller helt enkelt struntar i att hen gör mig ledsen genom hens agerande så avslutar jag hellre relationen. En människa som ständigt gör mig illa finns det ju ingen anledning att ha en relation med.
Så klokt.

Nånstans inser man att livet är kort och energin ändlig. Bättre att ägna det åt något värdefullt.
 
Sv: Konflikter och hantering av dem

Allt detta har jag lärt mig på DBT:n och det är en enorm lättnad för min omgivning - men även för mig själv naturligtvis. :bow:

Vilken skillnad det måste ha varit att få tag på sådana verktyg för att lösa konflikter mot för tidigare! You go girl!:bow:
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Hej! Jag är frusen av mig och har nu funderat på att införskaffa en värmeväst men det finns en uppsjö i allehanda prisklasser och...
Svar
8
· Visningar
1 277
Senast: Coop
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 048
Senast: Pinus
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 895
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 600
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp