konservera smör??

Vi förvarar precis som i tråden som nämnts vårat smör i rumstemperatur (det som ska bres på macka) i en sk smörklocka med vatten där smöret är i en syrefri miljö. Har aldrig slängt smör men skär ibland bort en bit om det legat i kylen länge. Har aldrig kollat datum 🙈. Men det gör jag inte på mjölk eller andra mejeriprodukter heller utan går på lukt och smak.
Smörklockor är en finfin uppfinning från 1500-talet (även om den mer moderna köksvarianten kom till på 1800-talet). Tyvärr är det många äldre förvaringsmetoder som hamnat i glömska när kyl och frys uppfanns - vilket också är fantastiska uppfinningar.
 
Smörklockor är en finfin uppfinning från 1500-talet (även om den mer moderna köksvarianten kom till på 1800-talet). Tyvärr är det många äldre förvaringsmetoder som hamnat i glömska när kyl och frys uppfanns - vilket också är fantastiska uppfinningar.
Bara att göra smör (och salta det) är ju en konserveringsmetod i sig. För att få grädde från sommarens mjölkning att dels hålla sig hela resten av året, dels bli mindre beroende av kylförvaring.

Men ekonomiskt mest viktigt var nog att det blev lättare att transportera till mer avlägsna avsalumarknader. Smör har varit en stor exportvara och i äldre tider var det många som aldrig åt det själv, det vara något man producerade för att betala skatter och andra utgifter med.
 
Vi förvarar precis som i tråden som nämnts vårat smör i rumstemperatur (det som ska bres på macka) i en sk smörklocka med vatten där smöret är i en syrefri miljö. Har aldrig slängt smör men skär ibland bort en bit om det legat i kylen länge. Har aldrig kollat datum 🙈. Men det gör jag inte på mjölk eller andra mejeriprodukter heller utan går på lukt och smak.
Har funderat på en smörklocka. Plockade upp ditt inlägg för jag blev nyfiken, var har man vatten? Fungerar vilken modell som (vill ha i glas) eller är det någon typ som är bättre?


Älskar för övrigt bukefalos och hur ofta trådar utvecklas till att bli så som här, så väldigt spännande och intressanta :love:
 
Har funderat på en smörklocka. Plockade upp ditt inlägg för jag blev nyfiken, var har man vatten? Fungerar vilken modell som (vill ha i glas) eller är det någon typ som är bättre?


Älskar för övrigt bukefalos och hur ofta trådar utvecklas till att bli så som här, så väldigt spännande och intressanta :love:
Vi har en tvådelad i keramik där man sätter smöret i den ”smalare” delen och sen häller vatten i ”bottendelen” och sätter i smördelen upp och ner så smöret liksom är täckt av vatten underifrån. Lite meckigt med våran är att man behöver trycka till/platta in smöret för annars åker det ut när det blir mindre, ffa när det är varmare ute. Men letade hur länge som helst efter en snygg smörklocka innan jag hittade det på en hantverksmarknad. Skulle gärna ha en större men inte kollat runt på ett tag nu :)
Typ såhär https://emeliehallberg.se/butik/smorklocka/
Ser våran ut i funktionen!
 
Just nu verkar det ha uppstått en sjö som nästan ser ut som en liten älv i blåsten. Fint att bo vid vatten……

Visa bifogad fil 137979

Har funderat på en smörklocka. Plockade upp ditt inlägg för jag blev nyfiken, var har man vatten? Fungerar vilken modell som (vill ha i glas) eller är det någon typ som är bättre?


Älskar för övrigt bukefalos och hur ofta trådar utvecklas till att bli så som här, så väldigt spännande och intressanta :love:

Jag har haft en "butter belle" i manga ar. Den fungerar mycket bra bade nar det ar 18*C innomhus och nar det narmar sig 30*C och haller smoret "lagom" mjukt.

Smoret sitter bast kvar i sin del utan att falla ut om insidan dar det ska vara inte ar helt slat, utan har lite monster eller ojamnheter.
 
Vi har en tvådelad i keramik där man sätter smöret i den ”smalare” delen och sen häller vatten i ”bottendelen” och sätter i smördelen upp och ner så smöret liksom är täckt av vatten underifrån. Lite meckigt med våran är att man behöver trycka till/platta in smöret för annars åker det ut när det blir mindre, ffa när det är varmare ute. Men letade hur länge som helst efter en snygg smörklocka innan jag hittade det på en hantverksmarknad. Skulle gärna ha en större men inte kollat runt på ett tag nu :)
Typ såhär https://emeliehallberg.se/butik/smorklocka/
Ser våran ut i funktionen!
Tack för svar och link :) den var fin. Ska tänka på det som @hastflicka skrev med räfflad yta, det låter smart. Dom i keramik ser antagligen finare/fräschare ut längre vid användning med än dom i glas när jag fått tänka lite. Och smart med vattnet också. Nu vet jag lite mer vad jag ska se efter 👌🙏
 
Tack för svar och link :) den var fin. Ska tänka på det som @hastflicka skrev med räfflad yta, det låter smart. Dom i keramik ser antagligen finare/fräschare ut längre vid användning med än dom i glas när jag fått tänka lite. Och smart med vattnet också. Nu vet jag lite mer vad jag ska se efter 👌🙏
Det ska ju vara vatten i dem, eller hur menar du med smart?
 
Det ska ju vara vatten i dem, eller hur menar du med smart?
Jag har nog bara sett modellen mindre till smör när man serverar det på bordet innan, sådana med lock i glas, dom har man väl inte vatten i? Men samtidigt, dom kanske kallas för något annat, smörask/låda? Är iof som Björn Gustafson i den här frågan dvs ,...inte så insatt 😅
 
Jag har nog bara sett modellen mindre till smör när man serverar det på bordet innan, sådana med lock i glas, dom har man väl inte vatten i? Men samtidigt, dom kanske kallas för något annat, smörask/låda? Är iof som Björn Gustafson i den här frågan dvs ,...inte så insatt 😅
Jaha, du skrev om olika saker men jag trodde du menade att smörklockan även finns i glas. Med smörklocka tänker jag på en sån här: https://www.kitchenlab.se/p/smorklocka-le-bistro-butter-bell/
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 462
Senast: Grazing
·
Fritid Gick förbi en liten sträcka där det står en del träd och är ett litet skogsparti längs med gångvägen. Hörde ett knakande bakom mig och...
2
Svar
26
· Visningar
2 075
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 170
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 789
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp