Konsten att skaffa sig vänner

Wille

Trådstartare
Jag har egentligen aldrig haft vänner efter grundskolan och vet inte riktigt hur man gör. Jag har ju dessutom varit sjuk mycket och har inte träffat så mycket folk. Ibland har jag försökt skapa kontakt med någon men när jag inte fått någon respons så har jag gett upp.

I dagsläget har jag ingen nära vän men en jag fikar med och en jag pratar med på telefon. Fikavännen och jag har också åkt ut på olika saker tillsammans ibland.

Nu har jag börjat plugga och jag skulle vilja bli vän med någon/några av mina klasskamrater, men jag vet inte hur man gör. Jag märker att jag har svårt att börja samtal med folk, inte för att jag inte vågar, utan för att jag ofta inte vet vad jag ska säga. Jag pratar dock glatt om jag blir tilltalad. Jag kan också delta i gruppsamtal om sådana uppstår. Men det är alltså andra som påbörjar samtalen. Hade de andra inte varit så trevliga och pratat med mig skulle jag lätt hamna utanför. Så hur kan jag själv bidra till att skapa vänskapsrelationer?
 
Jag har egentligen aldrig haft vänner efter grundskolan och vet inte riktigt hur man gör. Jag har ju dessutom varit sjuk mycket och har inte träffat så mycket folk. Ibland har jag försökt skapa kontakt med någon men när jag inte fått någon respons så har jag gett upp.

I dagsläget har jag ingen nära vän men en jag fikar med och en jag pratar med på telefon. Fikavännen och jag har också åkt ut på olika saker tillsammans ibland.

Nu har jag börjat plugga och jag skulle vilja bli vän med någon/några av mina klasskamrater, men jag vet inte hur man gör. Jag märker att jag har svårt att börja samtal med folk, inte för att jag inte vågar, utan för att jag ofta inte vet vad jag ska säga. Jag pratar dock glatt om jag blir tilltalad. Jag kan också delta i gruppsamtal om sådana uppstår. Men det är alltså andra som påbörjar samtalen. Hade de andra inte varit så trevliga och pratat med mig skulle jag lätt hamna utanför. Så hur kan jag själv bidra till att skapa vänskapsrelationer?
Har noterat, tror jag, att två kontaktytor ökar chansen.
Dvs om du har kurskamrater så är det trevligt när ni pluggar, men det behövs ofta något mer för att de ska bli vänner. Tex att du också stöter på dem i ett annat sammanhang (samma kör, nation, ridning, förening, jumpa. Kolla om du skulle kunna se om det finns en förening som är kopplad till det du pluggar där någon av kurskamraterna sannolikt kanske dyker upp?).
 
Har noterat, tror jag, att två kontaktytor ökar chansen.
Dvs om du har kurskamrater så är det trevligt när ni pluggar, men det behövs ofta något mer för att de ska bli vänner. Tex att du också stöter på dem i ett annat sammanhang (samma kör, nation, ridning, förening, jumpa. Kolla om du skulle kunna se om det finns en förening som är kopplad till det du pluggar där någon av kurskamraterna sannolikt kanske dyker upp?).
Åh, tyvärr inte. Jag bor långt från skolan, bor inte nära någon och har inga kontaktytor med dem utanför skolan. Det är en arbetsmarknadsutbildning så det är inga föreningar kopplade till det heller. Det finns en förening kopplad till ämnet vi pluggar men min lokalförening finns ju här hemma och inte där de andra finns.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 646
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 960
Senast: Badger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 242
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp