Konstig infektion/sår/svamp ovanför svansroten - Vad kan det vara?

I

iie

Nu är det så att sköthästen har fått något konstigt strax ovanför svansroten, som både jag och de i stallet är väldigt osäkra på vad det är. Det började som en äcklig hinna av slem, troligen var eller något liknande, detta tvättade jag bort två gånger, men det kom tillbaka. När jag tvättade det på tisdagen (upptäckte det på lördagen, men han hade fått det dagen innan) så var själva geggan borta och det var hårt och brunt på hela området. Det som var konstigt med detta var att han var otroligt öm om hela det området, jag fick absolut inte tvätta det, det hela fick gå jättesnabbt och jag fick akta mig för att inte bli sparkad. Han sänkte liksom hela nedre delen av ryggen och nästan satte sig på bakbenen flera gånger för att det ömmade så mycket, samtidigt som han spände hela baken.
Jag har efter det tvättat av det de gånger jag varit i stallet och i tisdags tvättade jag det med Lactacyl, om det nu hette så? Då hade pälsen lossnat och det gick att dra av små bitar av pälsen på sidorna av den kala fläcken. Fick även höra av en som var i stallet igår att det nu har blivit gult och såg äckligt ut, ska kika närmare på det idag samt knäppa någon bild på hur det ser ut.

Vi i stallet har spekulerat lite kring vad det kan vara, några trodde soleksem, men hästen har inte varit ute så mycket och aldrig haft det tidigare. Svamp eller skabb har någon trott också, och även rasp har tagits upp. Tilläggas bör att det inte kliar och det ömmar inte lika mycket längre, men han tycker det är obehagligt när man rör vid det. Jag har bett att de ska ta ut veterinär, men deras vanliga är tydligen sjukskriven, så när det blir av har jag ingen aning om, kan dröja över en månad.

Någon som har någon aning om vad det skulle kunna vara, och vad man ska göra åt det? :confused:
 
Sv: Konstig infektion/sår/svamp ovanför svansroten - Vad kan det vara?

Kan vara så att hästen haft en böld som spruckit upp där, annars är det väldigt svårt att gissa på ett forum. Det måste ju finnas fler veterinärer som de kan ta ut?
 
Sv: Konstig infektion/sår/svamp ovanför svansroten - Vad kan det vara?

En av mina fick det, det visade sig vara svamp & tog lååång tid att få bort......månader !
Helst när dom är tvungna att gå med täcken. Veterinär behöver skriva ut
medicin för svamp, om så är fallet.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 197
Senast: sandrafors
·
J
Hundhälsa Hej. Hoppas ni orkar läsa hela inlägget. Behöver verkligen folks åsikter/tips/hjälp... Jag och min sambo köpte för 2 dagar sen en 3...
Svar
3
· Visningar
2 201
Senast: Turelur
·
T
Hästvård Kom ut till hästen nu i kväll efter att ha varit bortrest i en vecka. Innan jag åkte hade jag sett att han var lite 'spårig' i pälsen...
Svar
2
· Visningar
828
Senast: Tant Asta
·
Hästvård Okej, nu fattar jag varför Kele mot alla odds blev friskförklarad igår, det är ju för att hon måste bli frisk från en grej i typ ett par...
2
Svar
34
· Visningar
4 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp