Snälla hjälp oss! Svamp/Klåda Schäfer/Siberian Husky

J

Jam_b

Hej. Hoppas ni orkar läsa hela inlägget. Behöver verkligen folks åsikter/tips/hjälp...

Jag och min sambo köpte för 2 dagar sen en 3 årig tik som är en blandning av Schäfer/Siberian Husky. Hon är världens underbaraste! Lydig, sååå gosig, super fin... Allt vi ville ha i en hund!

Så fort vi kom hem och satt oss tillsammans med henne i soffan började hon på att slicka sina tassar. (Inget vi såg när vi först var och hälsade på henne eller andra gången vi kom för att hämta henne) kort efter slickandet på tassarna började hon dra rumpan både inne och ute i backen, hon kliade sig mer än vanligt i öronen etc så vi tog henne till veterinären idag och fick konstaterat att hon har svamp i både tassar, öron och i rumpan.
Är jävligt förbannad rent ut sagt eftersom hon genomgått en veterinär besiktning innan vi köpte henne. Det kan ju inte vara så att hon fått svamp på 3 timmars bilfärd hem??? Det värsta är att veterinären tror att detta beror på allergi så till en början skall vi prova allergifoder. Vi har även fått utskrivet dropp till öronen som skall vara för akut öroninflammation och ett annat preparat mot skabb som vi skall droppa längst ryggraden i huden. Till tassarna rekomenderade hon att tvätta med grönsåpa.

Har pratat med tidigare ägare som säger att hon aaaaaaldrig har sett nåååågot konstigt. - Måste vara något hemma hos er då tycker hon...

Vi älskar redan hunden men tyvärr är ju detta ingenting man väljer att "köpa på sig" Veterinär kostnader för flera tusen och kanske en sjuk hund för livet!

Min fråga är vad ni har för erfarenheter av hundar med svamp/klåda? Hon har hos tidigare ägare varit väldigt mycket ute, bott i hundgård ofta dock alltid sovit inne. Kanske det är för att hon hela tiden vistats ute där tassarna aldrig riktigt fått torka? För det kan ju lika väl vara så att de bara går att behandla och tvätta bort!

När vi är ute på promenader eller åker bilen slickar/kliar hon sig inte utan de är så fort vi kommer in som hon börjar hysteriskt!

Vad tror ni? Ska vi fasa damm/kvalster allergi eftersom de är både öron, tass, rumpa samtidigt eller kan man ha tur att det kanske har med att hon varit ute mycket tidigare och nu kommit in att hon fått svamp av detta?

Jätte tacksam för svar!
 
Sv: Snälla hjälp oss! Svamp/Klåda Schäfer/Siberian Husky

Hos människor är det väl så att svamp kan blossa upp vid stress och det kan ju hända att hunden är stressad pga flytten och ny miljö?
 
Sv: Snälla hjälp oss! Svamp/Klåda Schäfer/Siberian Husky

Hos människor är det väl så att svamp kan blossa upp vid stress och det kan ju hända att hunden är stressad pga flytten och ny miljö?


Vi har funderat på detta också men det första hon gjorde var att slicka på tassarna. Bara 10 min efter vi kommit innanför dörren. Sen ca 20 min efter vi kommit hem kliade hon sig och drog baken i mattan? Hade de bara varit att hon slicka på tassarna hade jag nog kunnat tänka mig stress men nu är de ju så mycket på en gång som kom så himla fort!
 
Sv: Snälla hjälp oss! Svamp/Klåda Schäfer/Siberian Husky

Kontakta veterinären som besiktigade henne innan köpet och hör vad han/hon har att säga?
Jag tror också att det kan bero på stress vid flytten, kan säkert flamma upp på en gång? men inget jag vet säkert.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
774
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 573
Senast: tanten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 664
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Burkfisk
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp