Konstig klåda på händerna - brist på något?

hier

Trådstartare
Den senaste veckan har det kliat något så monstruöst på mina händer O_o Mest på ovansidan av fingrarna och över knogarna.

Låter som värsta hypokondriska i-landsproblemet kanske, men det är verkligen mysko för jag vaknar mitt i natten och måste klia mig och kan inte somna om :yuck: River upp små sår över hela händerna. Jag smörjer med en fet kräm från apoteket som är till för extra torr hud, men det kliar ändå..

Jag kör en ganska tuff diet för tillfället, kan jag ha brist på något ämne? Jag äter mycket fetter, ffa avokado och olivolja, det har hjälpt mig förut mot torr hud. Men det här måste vara något annat?
 
Jag, som i normala fall inte har några kända allergier eller så, har råkat ut för fruktansvärda klådor över händerna då och då de senaste åren. Det enda jag kunnat härleda det till har faktiskt varit stress. För mig hjälper det att smörja med Silversalva, som man i normala fall har till djur.
 
Min första tanke var faktiskt skabb. Men det brukar sätta sig mer mellan fingrarna vad jag hört.

Du kan ju prova att smörja med hydrocortisonkräm till natten för att se om det klådstillar lite. Kan ju fungera.
 
Shit! Skabb? :wtf:

Provade igår med hydrokortison + har ökat på kaloriintaget, så det har blivit lite bättre nu, om än fortfarande väldigt torr. Men jag är rätt dålig på att smörja in händerna och tvättar dom också väldigt mycket. Eksem kanske?

Ska kolla med läkare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Håller på att bli galen.. Gaaaaaalen!! Började med att det kliade lite då och då lite här och där för någon vecka sedan. Blev sen mer...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
12 050
Senast: Mela99
·
Kropp & Själ Jag har nu under ett års tid haft problem med snustorra och helvetiskt kliande områden på händerna. Det började på pek- och långfingret...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 369
Senast: Madicken
·
Hundhälsa Vissa påstår att hundar kan klia av för mycket protein, dvs får hunden onödigt mycket protein kan den få klåda av det. Inte fel protein...
Svar
12
· Visningar
6 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp