Konstig storlek på min häst ju.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tiagirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 142
T

Tiagirl

Han är 174 cm. Men ryggen är kort så han har täcken som är 145 cm. Tog för givet att han skulle kunna ha mina gamla 155 täcken men dom hänger över rumpan!!

Köpte träns i stl Full. Tjena... Första hålet och bettet glappar lite. Det är 13,5 cm och borde kanske tom varit nån cm kortare???
bett.jpg

Nu syns det inte så tydligt men det hänger och skulle lätt kunna spännas upp någon cm på varje sida. Bettet hänger ut lika mkt på andra sidan.

Även grimman har han i första hålet...

Jag tycker han har ett JÄTTEhuvud men ändå är han pyttig. Jag skulle inte vilja möta dom hästarna som kan ha ett Full-träns i hålet längst ner.... :eek:

Sv: Konstig storlek på min häst ju.

Hehe din och min häst kanske är tvillingar?:) min är 176 och kan lätt ha 145 täcken! Iofs kan han ha 155 också men dom är lite stora. Tränsen är det också full på och dom är precis som du beskriver... nästan för stora :angel: Jag tycker min också har stoort huvud men men..tydligen inte. :d

Är min d-ponny "större än era?" Hon har 145 i täcke och har full i träns, grimma och dom sitter perfa hon har typ spännena på halva remmen:crazy: Vore lite lustigt att min ponny på 148 har större skalle än era på 170..

Min haflinger på 155 har 135 och ibland 145 i täcken, stl Full (också på mitten ungefär) på träns och skydd... Det har faktiskt hänt att benskydd som t.ex. Catago Pro har varit för små i stl Full.

Linduzz skrev:
Är min d-ponny "större än era?" Hon har 145 i täcke och har full i träns, grimma och dom sitter perfa hon har typ spännena på halva remmen:crazy: Vore lite lustigt att min ponny på 148 har större skalle än era på 170..

Thif är ju ca 148-150, ganska "grov" men hon har 125-135 i täcke och cob-tränsen är i första hålet...
Henne köpte jag ett nytt pessoabett till och det gjorde att tränset inte passar längre; det gamla(som "försvann" hos fodervärden)bettet gick precis lagom i första alt andra hålet men nu glappar det även på henne.

Skumt med storlekarna verkligen!!!! :confused:

Om man har en häst som har i vanliga fall 145 på täcket och full på grimma och träns så kan det skilja sig lite i storlekarna från olika märken. Har ett kbl sto och vissa saker har varit på gränsen till att vara förstort när man har köpt en ny grimma i storlek full.
Min foder häst har 145 på täckena men har cob på träns och grimmor. Har inte så stort huvud men kroppen är ganska stor.
Så man kan inte riktigt stirra sig blind på storlekarna eftersom allt inte riktigt stämmer från häst till häst.

Vårt fullblod på 1,73 m har förmodligen 145 i täcken. Nu har han 155 som hänger bak, men det är ingen nackdel då vi försöker fetta upp honom lite och energin gärna går ut vid svansen....

I träns kan han mycket väl ha cob, även om full passar. Men det ger många hål extra som inte ser så snyggt ut.

Jag har haft en häst som var 5 cm lägre men som hade 175 i täcken, det var SVÅRT att hitta ordenliga täcken till honom....

*kl*
Min häst är strax över 160 i mkh, han har 155 i vissa täcken o 165 i vissa. I grimmor kan man knappt få på en i strl full, han har ex-full o på det sista hålet(alltså det största), i träns kan han ha full(men dom sitter tight) får alltid göra hål allra längst ut till käkremmen o då är det till på gränsen att det inte ska funka, pannbanden i full varrierar men brukar funka men nosgrimman däremot brukar det vara kört med går knappt runt:crazy: Så har han träns i ex full sitter allt bra det är bara sidostyckena man skulle villja korta ner lite men det funkar precis. Han har 4 i skorna fram o 3 bak.

Detta är en kallblodstravare.

Tiagirl skrev:
Köpte träns i stl Full. Tjena... Första hålet och bettet glappar lite. Det är 13,5 cm och borde kanske tom varit nån cm kortare???
bett.jpg

Nu syns det inte så tydligt men det hänger och skulle lätt kunna spännas upp någon cm på varje sida. Bettet hänger ut lika mkt på andra sidan.
Fattar jag rätt när jag tror att du vill korta sidostyckena???
För i sådana fall kan jag inte begripa varför!? Ett kortare bett håller jag med om men inte kortare sidostycken... Men det kanske är annorlunda hur det ska sitta när det är ett pesssoa än ett tränsbett:confused:

Mitt vbl är 156cm i manken, har strl 135 i täcken, cob/full på grimmor och träns.

Mount Never Rest skrev:
Fattar jag rätt när jag tror att du vill korta sidostyckena???
För i sådana fall kan jag inte begripa varför!? Ett kortare bett håller jag med om men inte kortare sidostycken... Men det kanske är annorlunda hur det ska sitta när det är ett pesssoa än ett tränsbett:confused:

Det sitter ju på tok för löst så bettet sladdrar i munnen, står jag framför honom kan jag dra ut sidostyckena säkert två tre cm på varje sida...
Nu fick jag tag på en sån håltagare så jag gjorde ett hål högst upp, fanns lite utrymme kvar och nu sitter det bättre.

Ok, då var det bara en smaksak då, för jag skulle aldrig korta sidostyckena, men det är ju på min kille det;)
Men bra att du fixat fler hål så att det sitter bättre:banana:

Men hur tänker du då? *hänger inte med*
Om jag inte kortar upp sidostyckena så hänger ju bettet fel i munnen? Ett mindre bett(som jag ska beställa iofs)gör ju sidorna ca 0,5 cm kortare på varje sida och blir ju ändå glappigt flera cm.

Jag vill att sidostyckena är så pass långa så att det inte bildas något veck i mungipan när jag rider. När jag kör har jag dom ungefär så spännt som du har på bilden.
Jag vill ha det löst för att då kan han känna en tydlig skillnad på förhållning och eftergift:idea:

Hm...oki... ;) Men jag föredrar att han har bettet på plats i munnen och inte ramlar ut framför framtänderna! :D

Diabolical_Kitten skrev:
Min haflinger på 155 har 135 och ibland 145 i täcken, stl Full (också på mitten ungefär) på träns och skydd... Det har faktiskt hänt att benskydd som t.ex. Catago Pro har varit för små i stl Full.

men Catago Pro skydden e ju pyttesmå i storlekarna... i alla fall dom man köper i set.

Och jag föredrar att det inte trycker bettet mot tuggtänderna.
Men som sagt, en smaksak;)

Skaffa dig ett mer hästvänligt bett, som är minst en stl mindre, så ska du se att tränset passar också....
:smirk:

Centaur skrev:
Skaffa dig ett mer hästvänligt bett, som är minst en stl mindre, så ska du se att tränset passar också....
:smirk:

Funderar snart på om jag inte kan börja köpa rosa saker till honom nu när han ändå snart har ponnystorlek på allt!! :rofl:

Ska köpa ett nytt bett så fort jag kommer från bushen till civilicerade trakter(läs ickehysteriskapriser).

Min häst som är 167 mkh har 135 o ibland 145 på täcken. hon kan även ha cob på träns o grimmor. :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Jag söker efter tips på anatomiska träns som passar en häst med kort och brett huvud. Härom veckan provade jag ett micklem multibriddle...
Svar
5
· Visningar
1 249
Senast: mily
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 995
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 988
Senast: Gimlan
·
M
Utrustning Jag fick hem mina horseware täcken igår jag beställt till hästen. Amigo stalltäckena satt perfekt, låg precis där som ska i ryggen...
Svar
17
· Visningar
1 580
Senast: mizz_perfect
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka