Konstiga sår i munnen

Hej alla.
Jag har haft kontakt med veterinären och de har kollat men säger att dessa sår är styngflugor som orsakar detta. Tänkte kolla om någon annan har fått liknande sår i munnen? Eller kan det vara allergisk reaktion 😵‍💫🤔

Det jag menade var att det dels inte ser ut som att hästen har ljus hud, dels att den såriga delen inte är utsatt för solljus eftersom den är inne i munnen. Om jag uppfattar bilden rätt.

Och veterinärer har ju sagt att spår av styngflugelarver kan se ut så.
Här finns nu en artikel om styngflugor i munnen och under vilken tidsperiod dessa kan uppträda får en som sett flest hästmunnar i Sverige.
#mamman - visa gärna din veterinär.
 
Här finns nu en artikel om styngflugor i munnen och under vilken tidsperiod dessa kan uppträda får en som sett flest hästmunnar i Sverige.
#mamman - visa gärna din veterinär.
Det är ju den vägen styngflugor normalt tager. Men de så kallade sommarsår är också från styngflugor som lägger ägg/larver på fel ställe typiskt omkring munnen och andra ställen i huvudet. De brukar vara mer cirkulära än de som ses på bilden dock.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
583
Senast: Corax
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Min vovve Strider har ett sår vid ögat som kommer och går. Den här gången har det varit där i över en vecka utan att läka. Det brukar...
Svar
3
· Visningar
549
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: FUNNY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp