Konstrar i spec. varv

Tagliabue

Trådstartare
Min kuse har börjat konstra lite vid tömkörning och ridning i paddock. Det han gör är att han bryter ut (mot höger) och blir lite grinig, han vill alltså inte följa tömmen/tygeln. Men det går att övertyga honom om att gå åt det håll jag vill men han gör det gärna inte, detta gäller enbart i trav. I skritten går han fram överallt, känns inte stel eller motvillig så.

Hästen är kollad av vet., hästtandis och en mkt duktig massör (den siste går igenom hästen regelbundet), han har även sett enorma framsteg av hästen (mjukare i kroppen osv). Hästen fick en gaffelbandsskada vb för 1½ år sedan, denne är utläkt och kollad, har även kvalat på ett mkt bra sett för bara 2 veckor sedan, innan detta konstrade han också i just vänster varv (tävlingsvarvet för travare).

Nu för ca 3 veckor sedan fick han en mkt skum hovspricka, tyvärr har denne suttit för långt upp för att kunna göra något åt den utan att skruva i det mjuka. Sprickan har blivit tydligare nu, men blöder ej när hoven belastas (varken efter banjobb eller dylikt på lite fastare underlag). Det jag funderar på är om han kanske känner av hosprickan i just vänster varvet och under trav eller om han är svag i sitt vänstra bakben efter skadan och därav vill undvika arbete.

Han hänger ingen töm eller så körning. Bitvis tycker jag att hästen ser lite stel och kantig ut vf, och kommer då att tänka på hovsprickan.
Funderar även på vilket ben som belastas mest i vänster varv? Det må ju vara vänster fram och vänster bak i min värld.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 644
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 848
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 532
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp