Konsumentköpslagen-bil, hjälp?

Fibusen

Trådstartare
Köpte ny bil för 10 dagar sen, köpte på firma.
I fredags kväll började centrallåset strula, passagerardörren låste sig när jag jag tryckte på låsknappen, men gick inte att låsa upp igen. I går kväll låste den upp sig igen när jag tryckte på knappen, men idag har den varit helt körd...Händer ingenting när jag låser upp, det låter, men den öppnar sig inte. När jag låser så låser den direkt utan problem så är enbart vid upplåsning.

Enda sättet att få upp dörren är från insidan, dvs att jag måste sträcka mig över hela bilen för att kunna släppa in passagerare....

Bilen är en Audi årsmodell -10, så tycker liksom inte jag ska behöva ”stå ut” med dessa problem för dom pengarna jag betalade. Men är det någon ide att kontakta firman, eller är detta något som jag ska bekosta själv?
 
Köpte ny bil för 10 dagar sen, köpte på firma.
I fredags kväll började centrallåset strula, passagerardörren låste sig när jag jag tryckte på låsknappen, men gick inte att låsa upp igen. I går kväll låste den upp sig igen när jag tryckte på knappen, men idag har den varit helt körd...Händer ingenting när jag låser upp, det låter, men den öppnar sig inte. När jag låser så låser den direkt utan problem så är enbart vid upplåsning.

Enda sättet att få upp dörren är från insidan, dvs att jag måste sträcka mig över hela bilen för att kunna släppa in passagerare....

Bilen är en Audi årsmodell -10, så tycker liksom inte jag ska behöva ”stå ut” med dessa problem för dom pengarna jag betalade. Men är det någon ide att kontakta firman, eller är detta något som jag ska bekosta själv?
Jag skulle kontakta firman skriftligen asap om jag var du. När jag köpte begagnat senast hade jag 3 månaders garanti, vad står det på ert avtal?
 
Köpte ny bil för 10 dagar sen, köpte på firma.
I fredags kväll började centrallåset strula, passagerardörren låste sig när jag jag tryckte på låsknappen, men gick inte att låsa upp igen. I går kväll låste den upp sig igen när jag tryckte på knappen, men idag har den varit helt körd...Händer ingenting när jag låser upp, det låter, men den öppnar sig inte. När jag låser så låser den direkt utan problem så är enbart vid upplåsning.

Enda sättet att få upp dörren är från insidan, dvs att jag måste sträcka mig över hela bilen för att kunna släppa in passagerare....

Bilen är en Audi årsmodell -10, så tycker liksom inte jag ska behöva ”stå ut” med dessa problem för dom pengarna jag betalade. Men är det någon ide att kontakta firman, eller är detta något som jag ska bekosta själv?

Normalt sett tre månaders garanti så det ska försäljaren rimligen ordna.
 
Köpte ny bil för 10 dagar sen, köpte på firma.
I fredags kväll började centrallåset strula, passagerardörren låste sig när jag jag tryckte på låsknappen, men gick inte att låsa upp igen. I går kväll låste den upp sig igen när jag tryckte på knappen, men idag har den varit helt körd...Händer ingenting när jag låser upp, det låter, men den öppnar sig inte. När jag låser så låser den direkt utan problem så är enbart vid upplåsning.

Enda sättet att få upp dörren är från insidan, dvs att jag måste sträcka mig över hela bilen för att kunna släppa in passagerare....

Bilen är en Audi årsmodell -10, så tycker liksom inte jag ska behöva ”stå ut” med dessa problem för dom pengarna jag betalade. Men är det någon ide att kontakta firman, eller är detta något som jag ska bekosta själv?
En bilfirma har i allmänhet garantier.

Reklamera bilen!!
 
Dom enda papprerna jag har är ett kvitto på att jag betalat, står inget där om garanti, utan bara köpare/säljare/datum/plats/summa. Däremot så står det på deras hemsida att ”vi lämnar enbart besiktigade, servade och fina bilar med omfattade garantier i hela Sverige” så någon slags garanti lär dom ju ha då.

Grejen är att jag vill verkligen inte lämna tillbaka bilen, jag älskar den och letade länge innan jag hittade en som hade allt jag ville ha, men jag vill ju få ordning på dörren såklart. Jag har aldrig haft en sån här ny/dyr bil innan och aldrig köpt på bilfirma heller, utan köpt äldre och billigare bilar, så känns surt att just den här är den första med problem... Firman ligger dessutom flera timmar bort, så det är tyvärr inte så att jag bara kan svänga förbi i farten och visa upp den.

Firman hade jättebra omdömen och många rekomenderade dom, så jag hoppas att det inte blir något strul nu... Försökte ringa men dom var upptagna med kunder så jag får prova i morgon igen. Jag har en kompis som kan felsöka med dator, men det blir inte förrens ev till helgen först.

Vi var iväg till affären nyss jag och grabben, hemma på gården så gick den inte att låsa upp så jag fick öppna dörren inifrån, men sen när vi kom ut från affären och låste upp bilen så låste även passagerardörren upp sig, så det är ju något som funkar ibland och ibland inte.... Jag har lusläst instruktionsboken, och det finns en inställning där man kan välja att enbart låsa upp enstaka dörrar, men den har jag avstängd... Har testat att både låsa upp med dosan och innifrån bilen med låsknappen på dörren, men det blir ingen skillnad från den heller. Har även smörjt själva låskolven om det vore den som kärvade, men det hjälpte inte, vilket jag misstänkte eftersom den alltid låser sig på direkten.
 
Normalt sett tre månaders garanti så det ska försäljaren rimligen ordna.

Hur skulle det funka i sådant fall, kan jag ha sån tur att det går tex att lämna in bilen på verkstad här, och dom står för det? Eller måste jag köra hela vägen ner igen och lämna in bilen till dom, sen får dom lämna in den på någon verkstad där nere? Det strular ju till det massor eftersom det är flera flera timmar bort, och jag kommer ju inte hem om jag måste lämna bilen där...

Dom har iallafall ingen egen verkstad, så mycket vet jag..
 
Hur skulle det funka i sådant fall, kan jag ha sån tur att det går tex att lämna in bilen på verkstad här, och dom står för det? Eller måste jag köra hela vägen ner igen och lämna in bilen till dom, sen får dom lämna in den på någon verkstad där nere? Det strular ju till det massor eftersom det är flera flera timmar bort, och jag kommer ju inte hem om jag måste lämna bilen där...

Dom har iallafall ingen egen verkstad, så mycket vet jag..
Istället för att gissa, kan du väl helt enkelt ringa och förklara läget?

En firma vill i allmänhet ha nöjda kunder. I ina amatörögon verkar det vara nån form av glappkontakt. Jag kan inget om Audi men kanske det till och med är ett vanligt fel på den modellen?

Speklulationer om "tur" är lönlösa innan du kollat läget.
Det är rätt troligt att de helt enkelt hänvisar till en verkstad (märkesverkstad för Audi)

Lånebil går oftast att få. Kanske går på firmans garanti?
Jag som bor på landet har alltid lånebil så fort jag lämnar in bilen. Ibland bjuder de på det......
 
Istället för att gissa, kan du väl helt enkelt ringa och förklara läget?

En firma vill i allmänhet ha nöjda kunder. I ina amatörögon verkar det vara nån form av glappkontakt. Jag kan inget om Audi men kanske det till och med är ett vanligt fel på den modellen?

Speklulationer om "tur" är lönlösa innan du kollat läget.
Det är rätt troligt att de helt enkelt hänvisar till en verkstad (märkesverkstad för Audi)

Lånebil går oftast att få. Kanske går på firmans garanti?
Jag som bor på landet har alltid lånebil så fort jag lämnar in bilen. Ibland bjuder de på det......

Jag testade som sagt att ringa men fick svar att dom hade kundmöte så ingen kunde ta samtalet. Jag mejlade nyss och fick svar nästan direkt att jag kan ringa i morgon kl 11 om det passade mig, för då var det fler personal på plats och inga inbokade besök så jag får se vad dom säger i morgon.

Jag hoppas jag kan lämna in den på någon verkstad häromkring, känner mig inte alls sugen att åka ner flera flera timmar igen, lämna bilen, hem i flera timmar, sen samma resa när min bil är fixad. Bil här hemma under tiden kan jag lösa, mamma har bil och är pensionär så den kan jag låna när och hur jag vill.

Det jobbiga är ju om jag måste ner med bilen.. Jag letade som sagt länge och åkte långt för att få tag på denna, så det är ett heldagsprojekt tyvärr.
Absolut värt det om det är något större, men är det tex bara något glapp i nån kontakt eller något som behövs smörjas invändigt så blir det ju billigare för mig att lämna in den här och betala själv.

I värsta tänkbara fall, åka ner hela vägen, sen kommer jag fram och det fungerar igen, vilket det faktist gör ibland som sagt.
 
Jag testade som sagt att ringa men fick svar att dom hade kundmöte så ingen kunde ta samtalet. Jag mejlade nyss och fick svar nästan direkt att jag kan ringa i morgon kl 11 om det passade mig, för då var det fler personal på plats och inga inbokade besök så jag får se vad dom säger i morgon.

Jag hoppas jag kan lämna in den på någon verkstad häromkring, känner mig inte alls sugen att åka ner flera flera timmar igen, lämna bilen, hem i flera timmar, sen samma resa när min bil är fixad. Bil här hemma under tiden kan jag lösa, mamma har bil och är pensionär så den kan jag låna när och hur jag vill.

Det jobbiga är ju om jag måste ner med bilen.. Jag letade som sagt länge och åkte långt för att få tag på denna, så det är ett heldagsprojekt tyvärr.
Absolut värt det om det är något större, men är det tex bara något glapp i nån kontakt eller något som behövs smörjas invändigt så blir det ju billigare för mig att lämna in den här och betala själv.

I värsta tänkbara fall, åka ner hela vägen, sen kommer jag fram och det fungerar igen, vilket det faktist gör ibland som sagt.
Tror du är onödigt pessimistisk.

Vilken märkesverkstad som helst borde räknas som kvalificerad. Varför skulle det behöva vara en märkesverkstad just på den orten??

Och nej - du ska inte betala. Verkligen inte alls.
Du har köpt en bil från en firma och har skäl att reklamera.
 
Min bil (Volvo) funkar så att om man trycker en gång på låsupp-knappen så låser den upp förardörren och först när man trycker en gång till låser den upp resten av låsen (dörrar och baklucka). Det kan inte finnas nån sån funktion på din bil?
 
Hur skulle det funka i sådant fall, kan jag ha sån tur att det går tex att lämna in bilen på verkstad här, och dom står för det? Eller måste jag köra hela vägen ner igen och lämna in bilen till dom, sen får dom lämna in den på någon verkstad där nere? Det strular ju till det massor eftersom det är flera flera timmar bort, och jag kommer ju inte hem om jag måste lämna bilen där...

Dom har iallafall ingen egen verkstad, så mycket vet jag..
Ring och fråga.
 
Min bil (Volvo) funkar så att om man trycker en gång på låsupp-knappen så låser den upp förardörren och först när man trycker en gång till låser den upp resten av låsen (dörrar och baklucka). Det kan inte finnas nån sån funktion på din bil?

Min Audi och vår Land Rover är likadana, en låser upp förardörren och sedan måste man kvickt trycka igen om resten av bilen ska låsas upp.

(Och Skodan låste igen om man inte öppnade dörren på någon minut.)
 
Min Audi och vår Land Rover är likadana, en låser upp förardörren och sedan måste man kvickt trycka igen om resten av bilen ska låsas upp.

(Och Skodan låste igen om man inte öppnade dörren på någon minut.)

På våran Audi behöver vi bara trycka en gång för att låsa upp alla dörrar.
 
Min bil (Volvo) funkar så att om man trycker en gång på låsupp-knappen så låser den upp förardörren och först när man trycker en gång till låser den upp resten av låsen (dörrar och baklucka). Det kan inte finnas nån sån funktion på din bil?

Det finns en funktion där man kan välja att bara låsa upp nån enstaka dörr, men den har jag på ”off” så den SKA låsa upp allt. Att trycka fler ggr på upplåsningsknappen funkar inte heller, har testat det med, och ibland så låses ju även denna dörr upp sig som den ska, utan att jag ändrat något inställning. Igår funkade den både på morgonen och på dagen när jag hämtade grabben i skolan, men sen när vi skulle till stallet på kvällen så var den låst igen...

Pratade med firman iaf, och fick inte mycket till hjälp där. Eftersom bilen gått över vissa mil så lämnas det tydligen inga garantier, men dom erbjöd ju att köpa tillbaka den, vilket jag inte vill direkt då jag vill behålla bilen. Det som dom kunde göra är att jag åker ner och dom felsöker den gratis, sen kan jag lämna in den på verkstaden som dom samarbetar med så kunde jag nyttja deras rabatter och ta det på företaget typ, alt att jag kollar upp här hemma vad som är fel sen skickar han nya delar så jag kan byta själv. Vilket kändes sådär ärligt talat.

Har diskuterat med en av mina bästa vänner som verkligen kan bilar och han ska hjälpa mig att felsöka och sen beroende på vad vi hittar där hjälpa mig. Är det något som behövs bytas så får jag väll ringa firman igen så får dom skicka delarna, men kompisen har aldrig skruvat på en sån här ny bil, utan enbart några år äldre, så han vet inte hur det ser ut när han väl öppnat.. I värsta fall så får jag nya delar av firman, sen får jag väll lämna den på verkstad här hemma och betala själva bytet bara.

Kompisen trodde på nån kabel som blivit skadad/ärgad, alt själva låshuset. Förhoppningsvis så får vi upp nån felkod så vi vet vart vi ska börja.
 
Garantier på äldre bilar brukar oftast gälla trafiksäkerhet. Men har du köpt som privatperson av handlare gäller Konsumentköplagen. Garantier är frivilliga åtaganden. Konsumentköplagen är tvingande. Enligt Konsumentköplagen är fel som uppkommer inom 6 mån e köp att anse som att de fanns vid köp om inte säljaren motbevisar det.

Fanns det en varudeklaration på bilen när du köpte?
 
Garantier på äldre bilar brukar oftast gälla trafiksäkerhet. Men har du köpt som privatperson av handlare gäller Konsumentköplagen. Garantier är frivilliga åtaganden. Konsumentköplagen är tvingande. Enligt Konsumentköplagen är fel som uppkommer inom 6 mån e köp att anse som att de fanns vid köp om inte säljaren motbevisar det.

Fanns det en varudeklaration på bilen när du köpte?

Nej, tyvärr har jag ingen varudeklaration. Det som jag i efterhand nu insett att dom borde ha haft... Jag fick en fullstämplad servicebok och kvitton på kamremsbyte som nyligen gjorts,sen ett kvitto på bilen, det är allt... Under samtal med firman så berättade dom att enda felet på bilen är en luten bula på framskärmen, vilket dom också mejlade bild på. Annars så var det en riktigt fin bil.
Företaget hade gratis carfaxrapporter på alla sina bilar och där var det inte heller några konstigheter.

Detta är som sagt första bilen jag köper på firma, och jag kan väll då erkänna att jag inte hade något koll på vad som bör finnas. Jag kollade upp bolaget och det var bara goda omdömen, och inga konstigheter med ekonomin och jag fick en bra känsla dom gångerna vi pratade och bra svar på mina frågor. Jag fixade skjuts och var dit och provkörde, dock så stod ju bilen i bilhallen olåst, och jag kan då inte bevisa att det felet fanns redan då. Jag gissar att jag inte kommer någon vart med det eftersom jag säkerligen brustit i min undersökningsplikt? Försäljaren påstår att han inte vetat om detta för i sånt fall skulle han naturligtvis fixat det innnan eller dragit ner på priset, och det är ju faktist så att det kan ha uppstått efter köpet. Så jag får väll stå mitt kasst och reparera detta själv helt enkelt. Tråkiga pengar, men förhoppningsvis så är det inget allvarligt.

Om inte annat så har jag då lärt mig lite mer hur jag ska sköta nästa bilköp om jag köper av bilhandlare igen..
 
Nej, tyvärr har jag ingen varudeklaration. Det som jag i efterhand nu insett att dom borde ha haft... Jag fick en fullstämplad servicebok och kvitton på kamremsbyte som nyligen gjorts,sen ett kvitto på bilen, det är allt... Under samtal med firman så berättade dom att enda felet på bilen är en luten bula på framskärmen, vilket dom också mejlade bild på. Annars så var det en riktigt fin bil.
Företaget hade gratis carfaxrapporter på alla sina bilar och där var det inte heller några konstigheter.

Detta är som sagt första bilen jag köper på firma, och jag kan väll då erkänna att jag inte hade något koll på vad som bör finnas. Jag kollade upp bolaget och det var bara goda omdömen, och inga konstigheter med ekonomin och jag fick en bra känsla dom gångerna vi pratade och bra svar på mina frågor. Jag fixade skjuts och var dit och provkörde, dock så stod ju bilen i bilhallen olåst, och jag kan då inte bevisa att det felet fanns redan då. Jag gissar att jag inte kommer någon vart med det eftersom jag säkerligen brustit i min undersökningsplikt? Försäljaren påstår att han inte vetat om detta för i sånt fall skulle han naturligtvis fixat det innnan eller dragit ner på priset, och det är ju faktist så att det kan ha uppstått efter köpet. Så jag får väll stå mitt kasst och reparera detta själv helt enkelt. Tråkiga pengar, men förhoppningsvis så är det inget allvarligt.

Om inte annat så har jag då lärt mig lite mer hur jag ska sköta nästa bilköp om jag köper av bilhandlare igen..

Om du läser vad Alexandra skriver (eller kKL) så anses fel som visar sig inom 6 månader från riskens övergång ha förelaget vid köpet. Alltså är det FIRMAN som ska bevisa att bilen var felfri vilket blir svårt eftersom de inte ens har en varudeklaration på bilen.
 
Jag hade massor problem med min begagnade bil just efter jag köpt den. Mailade bilfirman pga ville ha kommunikationen skriftlig ifall det skulle bli strul.

De lagade allt gratis mot att jag åkte ner till dem och lät dem göra bilen på sin egen verkstad. Fick till och med lånebil i månader.
 
Nej, tyvärr har jag ingen varudeklaration. Det som jag i efterhand nu insett att dom borde ha haft... Jag fick en fullstämplad servicebok och kvitton på kamremsbyte som nyligen gjorts,sen ett kvitto på bilen, det är allt... Under samtal med firman så berättade dom att enda felet på bilen är en luten bula på framskärmen, vilket dom också mejlade bild på. Annars så var det en riktigt fin bil.
Företaget hade gratis carfaxrapporter på alla sina bilar och där var det inte heller några konstigheter.

Detta är som sagt första bilen jag köper på firma, och jag kan väll då erkänna att jag inte hade något koll på vad som bör finnas. Jag kollade upp bolaget och det var bara goda omdömen, och inga konstigheter med ekonomin och jag fick en bra känsla dom gångerna vi pratade och bra svar på mina frågor. Jag fixade skjuts och var dit och provkörde, dock så stod ju bilen i bilhallen olåst, och jag kan då inte bevisa att det felet fanns redan då. Jag gissar att jag inte kommer någon vart med det eftersom jag säkerligen brustit i min undersökningsplikt? Försäljaren påstår att han inte vetat om detta för i sånt fall skulle han naturligtvis fixat det innnan eller dragit ner på priset, och det är ju faktist så att det kan ha uppstått efter köpet. Så jag får väll stå mitt kasst och reparera detta själv helt enkelt. Tråkiga pengar, men förhoppningsvis så är det inget allvarligt.

Om inte annat så har jag då lärt mig lite mer hur jag ska sköta nästa bilköp om jag köper av bilhandlare igen..

Det är tvärtom. Det är bilhandlaren som ska bevisa att felet inte fanns vid köp. Vilket de får extremt svårt att göra utan varudeklaration (där det står att låset var trasigt).

Så du ska stå på dig. De ska laga låset och det ska ske utan kostnad för dig. Du ska reklamera pga fel i varan och kräva avhjälpande.
 

Liknande trådar

Fordon Har en Audi A4 -09 som jag älskar! Den har allt och mer därtill, skön att köra, säker på vägen, och drar väldigt lite. Kanonbra...
2
Svar
20
· Visningar
1 891
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 865
Äldre Jag och min sambo träter ganska ofta om vår bil. Tidigare bilar har bytts ut efter ca 3 år, och de har då gått runt 1000 mil. Den...
2
Svar
36
· Visningar
5 252
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 989
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp