Könsuppdelade lektioner

Det var rätt länge sedan det var så i Sverige men det är klart alltid finns det väl någon som hurrar.

Det är tråkigt att de ska behöva göra så MEN jag minns när jag gick i högstadiet (2001-2004) och vi enstaka gånger blev uppdelade på det sättet. Det var så otroligt skönt, mycket bättre arbetsro. Vad det berodde på vet jag inte men lärarna hade ingen koll på hälften av klassen och de gjorde som de kände för, resten av klassen kom i skymundan.

Det är tråkigt att de ska behöva göra så MEN jag minns när jag gick i högstadiet (2001-2004) och vi enstaka gånger blev uppdelade på det sättet. Det var så otroligt skönt, mycket bättre arbetsro. Vad det berodde på vet jag inte men lärarna hade ingen koll på hälften av klassen och de gjorde som de kände för, resten av klassen kom i skymundan.

Ja. vad var det jag sa?

Nästa steg i utvecklingen är att införa separata tider för matte, engelska, svenska ... o.s.v.
Och i förlängningen pojk och flickskolor, välkommen tillbaka till 1800-talet.
:(

Det var mycket bättre förr. På den tiden var det aldrig tal om att vi hade EU:s sämsta skola.

En gissning tagen helt ur luften är att ett sådant urbota korkat beslut inte tas för att skapa lugn och ro i klassen. Det är för att stryka religiösa skithögar medhårs!!!!!!!!
Det var väl därför alla partier under Almedalen gick ihop och blev nationalistiska och scanderade SVERIGE, SVERIGE, SVERIGE och att vi måste stå upp för dom svenska värderingarna

Ja. vad var det jag sa?

Nästa steg i utvecklingen är att införa separata tider för matte, engelska, svenska ... o.s.v.
Och i förlängningen pojk och flickskolor, välkommen tillbaka till 1800-talet.
:(
Japp, sen ska skoluniformerna tillbaka så att det bli en gnutta respekt

Så du menar att alla andra EU-länder har könsuppdelade klasser och att det är just därför som de skolorna är bättre för eleverna?
För att riktigt betona könsuppdelningen så är det kvinnor som ska undervisa flickorna och männen ska undervisa pojkarna enligt skolinspektionen

Tja, jag minns fortfarande hur det alltid var killarna som stökade till lektionerna och vi tjejer fick lida för det. Då och då blev vi särade så att vi tjejer fick vara för oss själva och killarna kvar i klassrummet, och gud vilken arbetsro man fick. Vi blev även klar snabbare och mådde bättre.
Sen kan det anses fel och bakåtsträvande, men min erfarenhet säger att det underlättade det för oss som skötte oss (sen fanns det såklart tysta och lugna killar också, och de brukade få flytta in till oss de med om de ville).

Japp det blir toppen. (Vi slänger helt enkelt ut womens-lib från skolböckerna, det kan göras med ett enkelt pennstreck i historieboken). De som kämpade för att slippa segregationen kan vi förpassa till historens skräphög.
Sen bör det snarast inrättas nya hushållskolor för kvinnor, vad ska dom med högre utbildning till? De ska ju bara vara hemma och ta hand om barnen, städa och gå på hursmorsfilm på eftermiddagarna (innan maten ska serveras såklart).
På så vis kan vi sanera Lundsberg från störande kvinnliga element och fortsätta utbilda regeringstjänstemän, diplomater, ud-tjänstemän och andra viktiga manliga yrken. Gärna med blått blod i ådrorna.
Som sagt välkommen till 1800-talet.

När jag gick i högstadiet (sent 90-tal) hade vi könsuppdelade idrottslektioner. Vi och parallellklassen hade idrott samtidigt och så var det tjejerna från båda klasserna i en grupp och killarna från båda klasserna i en grupp.

Detta var i ett väldigt invandrarglest område. I vår klass fanns det en tjej från Egypten och i parallellklassen en kille från Polen. Var definitivt inte någon av dem som "ordnat" uppdelningen.

Av någon anledning blev det inga rubriker i Aftonbladet..

Jag tyckte iaf att det var helt värdelöst. Tjejerna och killarna hade samma lektioner så det var inte så att vi gjorde "tjejigare" aktiviteter. Men alla tjejerna var ju så dåliga. Jag och tre till tjatade iaf till oss att få vara med killarna när det var bollspel.

När jag gick i högstadiet (sent 90-tal) hade vi könsuppdelade idrottslektioner. Vi och parallellklassen hade idrott samtidigt och så var det tjejerna från båda klasserna i en grupp och killarna från båda klasserna i en grupp.

Detta var i ett väldigt invandrarglest område. I vår klass fanns det en tjej från Egypten och i parallellklassen en kille från Polen. Var definitivt inte någon av dem som "ordnat" uppdelningen.

Jag tyckte iaf att det var helt värdelöst. Tjejerna och killarna hade samma lektioner så det var inte så att vi gjorde "tjejigare" aktiviteter. Men alla tjejerna var ju så dåliga. Jag och tre till tjatade iaf till oss att få vara med killarna när det var bollspel.

Vi hade likadant i högstadiet. Urtråkigt, innan hade man fått göra allt möjligt på gymnastiken, nu fick killarna fortsätta med bollsporter och friidrott, medan vi tjejer fick traggla redskapsgymnastik till förbannelse. Det hade definitivt inget med religion att göra, jag vet faktiskt inte varför vi delades upp.

Vi hade likadant i högstadiet. Urtråkigt, innan hade man fått göra allt möjligt på gymnastiken, nu fick killarna fortsätta med bollsporter och friidrott, medan vi tjejer fick traggla redskapsgymnastik till förbannelse. Det hade definitivt inget med religion att göra, jag vet faktiskt inte varför vi delades upp.

Så hade som tur var inte vi iaf. Det var samma lektioner fast uppdelade. Jag tror att det var någon, säkert välmenad, idé om att det var bättre för tjejerna att bara idrotta med folk på samma nivå.

Precis så var det när jag gick i skolan också och det var ju inte så längesen. var aldrig något konstigt med det. Jag tyckte dock det var hyfsat bra med uppdelat när det gällde idrotten.

Jag hade inte könsuppdelade idrottslektioner men hade gärna haft det.
jag hade många sportiga killar i min klass och det innebar att jag inte hade en chans.
Det var betydligt roligare när jag gick i gymnasiet och vi nästan bara var tjejer. Först då tyckte jag det var roligt med bollsport.

Om man inte ska ha könsuppdelat hade jag annars velat ha någon annan uppdelning så man kan få spela med folk på samma nivå.
Det är inte roligt att spela fotboll om man inte får en chans att röra bollen :mad:

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 420
Senast: Raderad medlem 147980
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 173
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 918
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet... 2
Svar
35
· Visningar
5 853
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka