Könsuppdelade lektioner

Nu var du rolig va ;) vad är en "normal" människa?
Nej, såklart att ingen springer runt och talar om hur som helst vad dom är för kön. Men det finns dom som hela tiden blir felkönade (har som sagt ett par bekanta som ofta blir det) och för dom är det otroligt jobbigt.
Det var DU som skrev: Just för att det inte anses vara "normalt".
Så återigen vad är det dom ska komma fram till egentligen

Och jag svarade att jag inte riktigt kan svara på hur det skulle vara istället då jag inte är så pass insatt i det hela. Men jag tror helt klart att någon annan har ett bra svar på det. Alltså, jag förstår att det är uppdelat och det går ju inte att komma ifrån att kukbärare och fittbärare har olika förutsättningar. Men att bestämma att enbart kvinnor har fitta och enbart män har kuk, det är det jag inte gillar.
Jag tycker det är en svår fråga. Jag tror inte att man någonsin kan göra det helt rättvist.
Väljer man att dela upp utifrån kön kommer vissa kvinnor tex Castor Semenyia ligga högre i vissa hormonnivåer än majoriteten av kvinnorna.
Men hur ska man annars dela upp?
Ska man ta hormonprover på alla som tävlar över en viss nivå?
Jag tror inte det finns en lösning som är rättvis för alla.

Jag tycker det är en svår fråga. Jag tror inte att man någonsin kan göra det helt rättvist.
Väljer man att dela upp utifrån kön kommer vissa kvinnor tex Castor Semenyia ligga högre i vissa hormonnivåer än majoriteten av kvinnorna.
Men hur ska man annars dela upp?
Ska man ta hormonprover på alla som tävlar över en viss nivå?
Jag tror inte det finns en lösning som är rättvis för alla.

Jag vet faktiskt inte. Kanske att det skulle bli bättre om det delades upp i kuk och fittbärare. Eller något sånt. Inte i "män och kvinnor". Det är verkligen en svår fråga!

Jag vet faktiskt inte. Kanske att det skulle bli bättre om det delades upp i kuk och fittbärare. Eller något sånt. Inte i "män och kvinnor". Det är verkligen en svår fråga!
Jag tror inte uppdelning i kuk och fittbärare skulle ge så mycket. För det är hormonnivåer och muskelstyrka som är det avgörande

Men har i genomsnitt högre muskelstyrka än kvinnor och högre andel tex testosteron som gör att de får fördelar vid idrott

Jag har en bekant som vid födsel bestämdes vara kvinna, enbart baserat på att han föddes med en fitta. Han är idag transperson och är alltså en man. Har han då högre testosteron för att han är en man?

Jag har en bekant som vid födsel bestämdes vara kvinna, enbart baserat på att han föddes med en fitta. Han är idag transperson och är alltså en man. Har han då högre testosteron för att han är en man?
Det vet jag inte
Jag säger att män har i genomsnitt högre testosteron samt mer muskler än kvinnor viket är fördelaktigt vid idrott.
Sen finns det individuella variationer

Det vet jag inte
Jag säger att män har i genomsnitt högre testosteron samt mer muskler än kvinnor viket är fördelaktigt vid idrott.
Sen finns det individuella variationer

Jag tror inte du förstod vad jag menade.

Ett annat exempel; . En person som varken är 100% man eller 100% kvinna. Har hen ibland mer testosteron och ibland mindre?

Jag tror inte du förstod vad jag menade.

Ett annat exempel; . En person som varken är 100% man eller 100% kvinna. Har hen ibland mer testosteron och ibland mindre?
Det vet jag inte. Jag är inte läkare.
Det är därför jag skrivit tidigare att det aldrig kommer bli helt rättvist med könsuppdelning. Men jag ser inget alternativ

Det vet jag inte. Jag är inte läkare.
Det är därför jag skrivit tidigare att det aldrig kommer bli helt rättvist med könsuppdelning. Men jag ser inget alternativ

Därför borde det sluta delas upp i män och kvinnor, och istället vara uppdelat efter vad dom har mellan benen.

Marcus Oscarssons analys tv4 /

SKOLINSPEKTIONENS JA TILL KÖNSUPPDELADE IDROTTSLEKTIONER
ANALYS: SVENSKA FOLKET KOMMER SÄGA IFRÅN SOM ALDRIG FÖRR

Skolinspektionen säger ja till könsuppdelade idrottslektioner. Tjejerna ska sorteras ut och tas in på separat idrottsundervisning medan killarna får undervisas för sig helt utan tjejer. Det är en skola med muslimsk profil som ligger bakom kravet som nu fått grönt ljus och könsuppdelade idrottslektioner kan därmed aktualiseras runt om i hela Sverige.

ANALYS
Beslutet från Skolinspektionen som nu blivit känt lär få tummen ned från svenska folket så det bara sjunger om det. Och i Frankrike hade förslaget blivit så utskällt att Skolinspektionen fått skämmas i stora lass. Det lär bli likadant i Sverige nu när det avslöjats.

Företrädare på skolan som fått igenom kravet har uttalat sig till SVT.
– Vissa av våra flickor vill kunna ta av sig sjalen och ha shorts och t-shirt på lektionen. Det skulle vara svårt om det fanns jämnåriga pojkar eller en manlig lärare där, säger en lärare som också påstår att hon skulle undervisa på samma sätt i en skola utan muslimsk profil.

Men dessa argument kommer inte svenska väljare köpa. Tjejer och killar har haft gympalektioner tillsammans i Sveriges skolor årtionde efter årtionde och det har fungerat bra utan krav på att tjejerna måste sorteras bort och ha egna lektioner. Att gympan och idrotten i skolan inte skulle ha fungerat pga extrema religiösa idéer baserat på att tjejer och killar inte får vistas tillsammans i träningskläder är inget man känner igen.

Orsaken är enkel: Detta är inte det Sverige folket vill ha. Det är inte det Sverige vi känner igen. Det är precis tvärtom – könsuppdelade idrottslektioner lär applåderas av islamister som inte står upp för jämställdhet och svenska värderingar om demokrati och lika värde. Om det finns ett enda parti i Sveriges riksdag som ställer sig bakom detta förslag så kan de räkna med ett kraftigt sjunkande väljarstöd. Frågan är hur förslaget från Skolinspektionen ens kunnat bli verklighet. Opinionsmässigt sett är det nog det dummaste beslutet jag hört på år och dag.

Sveriges väljare torde bums förpassa idén till följande plats: Papperskorgen!

Otroligt korkat. Att stökighet sedan skulle ha en korrelation med kön är ju utdaterat med några hundra år.

Företrädare på skolan som fått igenom kravet har uttalat sig till SVT.
– Vissa av våra flickor vill kunna ta av sig sjalen och ha shorts och t-shirt på lektionen
En vettig skola och framför allt en vettig lärare skulle uppmuntra elever att ha kläder som de känner sig bekväma i -oavsett vilka människor som finns omkring dem.
Det skulle vara svårt om det fanns jämnåriga pojkar eller en manlig lärare där, säger en lärare som också påstår att hon skulle undervisa på samma sätt i en skola utan muslimsk profil.
Varför skulle det vara svårt att undervisa flickor tillsammans med jämnåriga pojkar?
Detta beslut och de argument som förs fram för att försvara könssegregering visar muslimsk människosyn när den är som vidrigast.
gulan

Frågan kvarstår ju ändå vem det är som har rätten att bestämma vad en person har för kön.
Och, är det grupper om "tjejer och killar", vart ska dom som är ickebinära vara någonstans?

Den frågan är visserligen också viktig, men jag tycker att det är synd att förskjuta fokus från grundfrågan: här handlar det om att människor av religiösa skäl begär rätt att få till könssegregation.
Den grundfrågan tycker jag är ruskig.
Dessutom medför begäran komplikationer gällande individer som inte själva upplever sig passa in i sitt biologiska medfödda kön.
Men de personer som begär segregationen torde se det som en klar fördel att sopa den frågan under mattan.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 420
Senast: Raderad medlem 147980
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 080
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 557
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet... 2
Svar
35
· Visningar
5 844
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Kattbilder #10
  • Oseriös avel 2023