Könsuppdelade lektioner

Jag håller med. Jag tycker att det är bättre att flickor som annars skulle uteblivit från idrottslektionerna deltar även fast jag i stort inte gillar att man grupperar efter kön. Man får göra en nytta-risk-bedömning. Det är ju inte heller bara muslimska flickor som uteblir. När jag gick i skolan fanns det gott om tjejer som skolkade från idrotten (i synnerhet simning) för att de inte vill visa sina kroppar. Nu kan ju även tjejer vara hårda mot varandra, men det var ju främst killar som kastade glåpord efter de tjejer i badkläder.
I princip har du rätt men risken med könsuppdelat är pressen som bildas. Dvs icke könsuppdelat så missar två flickor simningen och jumpan för att deras föräldrar är extrema. Könsuppdelat så blir valet kanske så lätt som en plätt och de tio föräldrar som flyttade hit för att slippa en del könsförtryck måste låta sina flickor leva könsuppdelat eftersom det blir normen och de blir förföljda på gatorna i området om de inte gör det. De kan inte stödja sig på att -det blir inga betyg annars så jag måste (och jag vill men det berättar jag inte för er). Tio som ville vara helt vanliga kontra de två extremisterna. Så har vi två flickor över då, som är feminister och vägrar följa normerna, då blir de utan trygghet i sitt bostadsområde.

Så jag tycker det är en svår avvägning ändå.

När jag gick i skolan hade vi könsuppdelat ändå upp till gymnasiet med kvinnlig respektive manlig lärare. Vet att högstadiet och gymnasieskolorna här fortfarande har det så. Visserligen en del utländska deltagare, men ser egentligen inte det konstiga i det hela, tycker inte det är märkligare än att de flesta inte blandar tjejer och killar i de sporter de tränar/tävlar i på idrotten.
Fast det tycker jag är jättekonstigt och det blir ju himla konstigt. Det är alltid ngt tjafs om -våårt tjejlag är såå bra så de spelar inte mot de andra värdelösa tjejerna utan mot killarna. Tjejerna ska få sämre tider för de är tjejer. Den där tjejen är nog en kille som de har med för att toppa laget för hon spelar ju bra -till skillnad från de andra orponen. Dra ned byxorna så vi får se! (sant). Jag fick klä ut mig till kille och spela med killarna så att jag fick spela med dem som var lika bra/jag fick dispens och vara med i killaget.

Om barnen är 5-12 år är det väl bara att samla dem i en bunt och låta dem träna när det passar i lagom uppdelade lag efter ambitionsnivå. Föräldrar som är galna och vill vinna vinna vinna borde få skämmas.

(Saker jag läst i pressen om fotboll. Själv har jag aldrig spelat det alls och tänker inte börja.)

Jag citerar Hanif Bali's fb inlägg som jag tycker är förbaskat bra

I dagarna har debatten om könssegregerade idrottslektioner rasat då den muslimska Al-Azar skolan fått undantag från skolinspektionen för att få separera killar och tjejer på gympalektionerna.

Då har några lite nostalgiskt påpekat att de minsann hade könsseparerade gympalektionerna i sin barndom. Däribland DN:s Hanne Kjöller. De insinuerar att kritiken mot skolinspektionen och den fundamentalistiska skolledningen enbart baseras på en avsky mot dess muslimska profil.

Detta argument är fullständigt hål i huvudet. Av några skäl:

1. Att något fanns förr i tiden gör det inte rimligare att det ska finnas idag. För några decennium sedan fanns det tvångsteriliseringar, för mindre än ett sekel sedan hade vi inte rösträtt för kvinnor.

Att socialdemokraterna minsann stöttade tvångsteriliseringar eller att M inte var för kvinnlig rösträtt är inget argument för att vi ska tycka så nu.

2. Den könsmässiga uppdelningen förr skedde inte på sexualiserad grund. En skola är en plats man lär sig.

Att lära sig att man ska tävla eller idrotta i sin egen "klass", vare sig vikt som i boxning eller kön som i kulstöt är inte på samma sätt skadligt som att sexualisera en 9-åring och lära dem att de inte kan vistas med varken män eller pojkar i t-shirts.

Den könsseparering som fanns förr gällde exempelvis inte lärarna. Det fanns inget hinder för manliga idrottslärare att undervisa tjejer i idrott, man ville bara tillåta tjejer att få verka på idrotten utan att bli undanträngda av de mer fysiska killarna. Något som vi idag inte gör pga av att lärdomen att killarna ska vara inkluderande på lektionerna i sig är en viktig läxa.

3. Vi har bestämt att vi inte ska ha könsseparerad skolgång i Sverige. Med andra ord får de undantag från en regel alla andra ska följa.
Det betyder att samhället valt en viss riktning men ger undantag enbart pga att dessa skolungdomars föräldrar tror på att någon krigsherre från 600-talet delade månen i två med sitt svärd och flög till himlen på en bevingad häst.

En skola som hade velat könssegregera på någon annan grund hade åkt på baxning och vite från Skolinspektionen.

Slutligen: Om vi ska lära pojkar och flickor att det är otänkbart att vistas med det andra könet på grund av religösa urkunder ska vi inte bli chockade när dessa ungdomar börjar använda h-ordet mot flickor som just umgås med det andra könet, visar sitt hår och går klädda i T-shirt. Det är kanske det Al-Azarskolan vill, men är det vad staten via skolinspektionen vill?

Jag har en bekant som vid födsel bestämdes vara kvinna, enbart baserat på att han föddes med en fitta. Han är idag transperson och är alltså en man. Har han då högre testosteron för att han är en man?
Ja sannolikt om han tar manligt/kvinnligt könshormon vilket jag tror många transpersoner gör (men säkert inte alla) det har direkt effekt på tex styrka och explosivitet tydligen. Sedan stannar man väl på olika ställen på väg mot att skaffa snopp eller snippa.

hormonnivåer och muskelstyrka har ganska mycket med biologiskt kön (du vet, XX resp XY kromosomer) att göra.
Sedan har man ju hittat idrottare som har fel kön i förhållande till sina kromosomer väl? Och man kan ha lite olika versioner av XXY osv.

Men de med XX resp XY uppsättning har normalt män betydligt större muskelstyrka i överkroppen och en del större i underkroppen (men inte lika stor skillnad) jämfört med kvinnor och större förmåga till explosivitet. Vilket nog gör rejäl skillnad i sporter som fotboll eller där man kastar ngt eller hoppar över ngt. Sedan brukar tjejer ha högre andel fett i sin kroppsvikt och ha mindre storlek såklart. Så en kvinna och en man som är lika stora och väger lika mycket har mannen sannolikt också mer muskler än kvinnan och kvinnan mer fett. Så mannen lyfter sannolikt mer och kvinnan överlever sannolikt längre i kallt vatten. Sannolikt, statistiskt sett, inte på individnivå nödvändigtvis. Men mannen är normalt nog 10% större än kvinnan också så det blir mer skillnad.

Men i tex skytte är det mest könsuppdelat för att. De hade till och med ej könsuppdelat tills en kvinna vann guld sägs det. Sedan dess skjuts det aldrig på jämförbara avstånd och mål mellan kvinnor och män.

Före 12 års ålder/puberteten så torde skillnaderna inte vara speciellt relevanta.

Senast ändrad:
Vi hade också uppdelade lektioner fram till gymnasiet. Vi hade liknande innehåll ändå. Sen hade vi vissa saker tillsammans, som orientering och sånt.

Det skönaste var väl att slippa att pojkarna smygtittade i duschen. Det gjorde de när vi var yngre och hade gemensam idrott. Sen på gymnasiet när vi hade gemensam idrott var det inte kul när man hade basket och sånt, killarna var så himla hårdhänta. Vi hade då en ganska "militant" gympalärare så det var ganska manligt inriktade lektioner.

Jag har ingen aning om varför det var könsdelat, det bara var så. Alla tjejer ur parallellklasserna hade gemensamt. Upp till och med åk 6 hade vi gemensam både pojkar och flickor, då var det bara en klass i åk 6 så det kanske var mest logiskt.

Jag känner mig så kluven. Visst är det bra att tjejerna kan slippa huvudbonad och kan ha på gympakläder, samtidigt som de borde kunna göra det även i pojkars närvaro. Vi borde jobba för att motverka såna skillnader på könen. Barn borde kunna undslippa de religiösa stränga reglerna. Om barn inte lär sig interagera mellan könen blir det ju konstigt senare. Vi lever inte i ett samhälle där könen delas upp var för sig, än så länge.

Ja sannolikt om han tar manligt/kvinnligt könshormon vilket jag tror många transpersoner gör (men säkert inte alla) det har direkt effekt på tex styrka och explosivitet tydligen. Sedan stannar man väl på olika ställen på väg mot att skaffa snopp eller snippa.

Nej han tar inte hormoner. Han är bara född i "fel kropp" men är ändå nöjd med sin kropp bara det att han är en man, med snippa :)

Jag håller med.....
Vissa saker blev ju per automatik gemensamt, tex orientering osv... brännboll...

Dessutom - varför är det negativt för just tjejerna att det är uppdelat? Killarna förlorar väl lika mkt på det isf?
På stenåldern (1960-talet) när jag gick i grundskolan, så var gymnastik per definition uppdelat mellan flickor och pojkar. Man delade av jumpasalen, eller hade olika aktiviteter utomhus.

På den stenåldern, och den orten där jag bodde, och med just de lärarna, så var det inte bara olika grupper beroende på kön, det var också i stort så att att killar och tjejer fick göra helt olika saker.

För tjejerna var dans (gammeldans) och redskapsgymnastik (utvalda tjejgrejer inom gymnastik då) tunga och frekvent förekommande aktiviteter, Fotboll inte alls, men "mjukare" bollsporter som basket eller handboll (inte mjukt egentligen) kunde dyka upp ibland, skridskoåkningen var av typ "konståkning". Lite löpning 60 meter, längdhopp eller höjdhopp kunde också vara på programmet.

Killarna dansade så vitt jag kommer ihåg aldrig, redskapsgymnastik någon gång ibland, annars mycket fotboll, handboll, bandy, långlöpning året runt med en viss machoinriktning på det hela.

Gissa att både killar och tjejer tyckte det var pest. Och det var ju 60-talet, så det protesterades mot den ojämlika gymnastiken. Vi hade t.o.m. en sittstrejk en gång!

Vi ville att tjejer och killar hade gemensam gymnastik, där man istället fördelade personerna så att alla fick prova och lära sig allt möjligt. Inte att tjejer skulle göra tjejgrejer, och killar killgrejer. Och att skolgymnastik inte är en "tävlingsidrott" utan ett sätt att lära sig, att prova olika saker, och att bli entusiastisk inför fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet är i grunden nyttigt och behövligt för oss.

Att dela in folk efter kön är oändligt farligt för allt vad jämställdhet heter i största allmänhet.
Att "lära" barn att det är OK att dela upp efter kön är ett extremt dåligt sätt att bygga ett jämställt samhälle på.

Tävlingsidrott är en helt annan sak än "jumpan" i skolan. Där måste man dela upp. Men det är en helt annan fråga, som passar i en annan tråd. Det skrevs också en del i sådan tråd för några veckor sedan, i samband med OS.

Nej han tar inte hormoner. Han är bara född i "fel kropp" men är ändå nöjd med sin kropp bara det att han är en man, med snippa :)

Men då är det ju omöjligt att veta, varför frågar du? ;) Det kan ju omöjligt vara så att alla med snippa som är män har extra mycket manliga könshormoner eller att ingen har det, naturligt. Vi är ju alla individer, vem som helst har ju mer eller mindre manliga könshormoner, även män, eller kvinnor. Det finns säkerligen mängder av olika orsaker till varför olika personer är födda i fel kropp, från hormoner till gener till vadsomhelst, ingen vet väl ens möjliga orsaker och tror man mer koncentrerar sig på faktum än varför.

Det är ju först när man lägger till manliga eller kvinnliga könshormoner som man vet att man har gjort just det. Och då blir det förändringar.

Senast ändrad:
På stenåldern (1960-talet) när jag gick i grundskolan, så var gymnastik per definition uppdelat mellan flickor och pojkar. Man delade av jumpasalen, eller hade olika aktiviteter utomhus.

På den stenåldern, och den orten där jag bodde, och med just de lärarna, så var det inte bara olika grupper beroende på kön, det var också i stort så att att killar och tjejer fick göra helt olika saker.

För tjejerna var dans (gammeldans) och redskapsgymnastik (utvalda tjejgrejer inom gymnastik då) tunga och frekvent förekommande aktiviteter, Fotboll inte alls, men "mjukare" bollsporter som basket eller handboll (inte mjukt egentligen) kunde dyka upp ibland, skridskoåkningen var av typ "konståkning". Lite löpning 60 meter, längdhopp eller höjdhopp kunde också vara på programmet.

Killarna dansade så vitt jag kommer ihåg aldrig, redskapsgymnastik någon gång ibland, annars mycket fotboll, handboll, bandy, långlöpning året runt med en viss machoinriktning på det hela.

Gissa att både killar och tjejer tyckte det var pest. Och det var ju 60-talet, så det protesterades mot den ojämlika gymnastiken. Vi hade t.o.m. en sittstrejk en gång!

Vi ville att tjejer och killar hade gemensam gymnastik, där man istället fördelade personerna så att alla fick prova och lära sig allt möjligt. Inte att tjejer skulle göra tjejgrejer, och killar killgrejer. Och att skolgymnastik inte är en "tävlingsidrott" utan ett sätt att lära sig, att prova olika saker, och att bli entusiastisk inför fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet är i grunden nyttigt och behövligt för oss.

Att dela in folk efter kön är oändligt farligt för allt vad jämställdhet heter i största allmänhet.
Att "lära" barn att det är OK att dela upp efter kön är ett extremt dåligt sätt att bygga ett jämställt samhälle på.

Tävlingsidrott är en helt annan sak än "jumpan" i skolan. Där måste man dela upp. Men det är en helt annan fråga, som passar i en annan tråd. Det skrevs också en del i sådan tråd för några veckor sedan, i samband med OS.
Exakt, var det någon som lyssnade på grundaren av Friskis och Svettis på Sommarprat? När Friskis och Svettis kom var folk helt skandaliserade över att män och kvinnor hoppade runt i en sal tillsammans, nu känns det naturligt. Snart är väl Friskis strikt uppdelat för första gången i sin historia.

Om barnen är 5-12 år är det väl bara att samla dem i en bunt och låta dem träna när det passar i lagom uppdelade lag efter ambitionsnivå. Föräldrar som är galna och vill vinna vinna vinna borde få skämmas.
Upp till ungefär 14 års ålder finns ingen fysisk "medfödd" skillnad i styrka, snabbhet etc mellan flickor och pojkar. Så¨då handlar det nog om just ambition och intresse. Det är först vid ungefär 14-årsåldern som killarna drar ifrån i muskelstyrka etc pga testosteronet som börjar flöda.

Men då är det ju omöjligt att veta, varför frågar du? ;) Det kan ju omöjligt vara så att alla med snippa som är män har extra mycket manliga könshormoner eller att ingen har det, naturligt. Vi är ju alla individer, vem som helst har ju mer eller mindre manliga könshormoner, även män, eller kvinnor. Det finns säkerligen mängder av olika orsaker till varför olika personer är födda i fel kropp, från hormoner till gener till vadsomhelst, ingen vet väl ens möjliga orsaker och tror man mer koncentrerar sig på faktum än varför.

Det är ju först när man lägger till manliga eller kvinnliga könshormoner som man vet att man har gjort just det. Och då blir det förändringar.

Det går inte att veta genom att bara veta om en person är binär, ickebinär, transperson eller något annat. Kvinnligt vs manligt har ingen betydelse, det är ju det som sitter mellan benen som avgör, oftast då.
Som sagt, det här med att någon annan bestämmer redan när man ligger i magen om det är en flicka eller pojke, det är helt sinnessjukt.

Som sagt, det här med att någon annan bestämmer redan när man ligger i magen om det är en flicka eller pojke, det är helt sinnessjukt.
Men gör så här då: Då ultraljud görs och man då konstaterar att det är en flicka så är det väl bara för mamman att bestämma att det är en pojke istället.........om hon nu vill det.

Men gör så här då: Då ultraljud görs och man då konstaterar att det är en flicka så är det väl bara för mamman att bestämma att det är en pojke istället.........om hon nu vill det.

Varför är det just flicka och pojke? Det finns ju så många fler kön än det.
Men varför ska någon annan bestämma?

Alltså, jag vet att det alltid har varit så att tjejer har snippa och killar har snopp. Men efter att jag själv börjat lära mig mer och dessutom börjat umgås med folk som är ickebinära och/eller transpersoner så har jag fått en annan syn på det här med kön. Jag vet att det heter "kvinnliga och manliga" hormoner. Men det är just det där med kvinnligt och manligt som jag hakar upp mig på. Det spelar liksom ingen roll. Det är isåfall bättre att säga att det är en person med snopp eller en person med snippa.

Men låt mamman bestämma då. Vill mamman bestämma att det ligger en transa i magen så henne tro det då. Det är väl inga problem

Men låt mamman bestämma då. Vill mamman bestämma att det ligger en transa i magen så henne tro det då. Det är väl inga problem

Att det ligger en transvestit i magen har jag oerhört svårt att tro. Och jag tycker fortfarande inte att det är okej att mamman ska bestämma vad barnet ska vara för något. Men det är väl kanske en framtidsfråga, vi verkar ju trots allt leva kvar på stenåldern där det endast finns män och kvinnor ;)

Nej, det finns tre sorters kön och det är tjej, kille eller hermafrodit. Det är könet. Sen identiteten och personligheten däremot är ingen någon kan bestämma. Men det hör inte ihop med själva könet personen har.

Nu menar du nog könsorganet, och en som har en fitta behöver inte vara en tjej!

Nu menar du nog könsorganet, och en som har en fitta behöver inte vara en tjej!
Ja, jag menar könsorganet för det är vad kön innebär. Kolla upp synonymerna på kön så ser du också att det är könsorganet.

Bättre du skriver om könsidentiteter istället för om könet för könet ändras aldrig bara för att man identifierar sig med det motsatta könet. Det ändrar sig först efter en operation.

Senast ändrad:
Ja, jag menar könsorganet för det är vad kön innebär. Kolla upp synonymerna på kön så ser du också att det är könsorganet.

Om vi går tillbaka till stenåldern så kanske jag kan hålla med dig. Men som jag skrev tidigare så har det öppnats en helt ny värld för mig och jag står fast vid att kön egentligen är så otroligt onödigt och något som ingen annan än en själv borde få bestämma.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 420
Senast: Raderad medlem 147980
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 076
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 520
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet... 2
Svar
35
· Visningar
5 828
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka