Oförskämd är helt ärligt talat det sista jag är. Sen kanske jag uppfattas så och det är ju trist. Men nej, det är jag faktiskt inte. Jag anser att folk, som inte kan se individen istället för man eller kvinna, är nedlåtande. Nej, man kan inte vara alla till lags. Men om alla skulle dela din uppfattning så skulle nog samhället braka ihop fullständigt och folk skulle känna sig väldigt inlåsta.
Om folk uppfattar dig som oförskämd så är du det i deras ögon oavsett vad du tycker själv, det är inte din sak att avgöra. Hör och häpna jag anser mig inte heller oförskämd. Det samma gäller nedlåtande. Jag uppfattar dig som både och ärligt talat. Du respekterar inte mina åsikter och istället för att debattera så fördömer du åsikterna. Mina åsikter är exakt lika mycket värda om dina eller vem som helst annans.
På vilket sätt skulle folk (så många så samhället brakar ihop) känna sig inlåsta av mina åsikter och av vilka åsikter? Vad är det som du anser är svagheter och hur leder det till en kollaps av samhället (dvs du kommer med enorma anklagelser men underbygger dem inte med ett enda ord.)
Samhället bör anpassas efter individen. Det är svårt idag och det säger jag inte emot. Men det som iallafall jag strävar efter är att samhället ska bli så individuellt anpassat att ingen ska behöva känna sig utanför. Och nej, på sikt ser jag enbart fördelar med att samhället anpassar sig efter individen (oavsett vad, så även du är inräknad) så länge det inte är skadligt för någon annan.
Och hur anpassar man samhället så att alla blir nöjda och ingen känner sig utanför? Och hur anpassar man det efter individen om olika individers intressen kolliderar, Vems individuella intressen är då de viktigaste? Det är en utopi att tro att allas åsikter och intressen kan tillgodoses samtidigt.
För att dra ett simpelt exempel. Du vill använda orden kukbärare för att du anser det överlägset och jag vill undvika det för att jag anser det vulgärt och att det tyder på brist på respekt.
Hur tycker du vi ska förena dessa åsikter. om jag får min vilja fram så kör vi över dig om individ eller tvärt om.
Ett mer jordnära exempel. Om jag hatar hästar och inte vill se röken av hästar, ridklädda eller hästluktande personer och du älskar hästar och vi råkar bo i grannar i samma by och ingen har lust att flytta. Hur löser vi den konflikten?
Eller om jag vill jobba som utvecklare på Ericsson och Ericsson inte har den minsta lust att anställa mig?
Man ska givetvis ta hänsyn till individerna, men att anpassa samhället efter individen går helt enkelt inte, inte efter alla individer samtidigt, då vi är så olika och har olika preferenser som krockar mest hela tiden. Ett samhälle måste snarare bygga på kompromisser och respekt för individen men också respekt för att att man inte alltid kan få sin vilja fram utan man måste jämka samma alla åsikter och kompromissa
Att du tycker att ord som kuk och fitta är vulgärt eller motbjudande, det får stå för dig. Och det får du tycka. Jag har också en gång i tiden tyckt det och skämdes när jag hörde någon säga det.
Jag skäms inte ett dugg, men det är inte direkt ovanligt att anse att orden är vulgära och motbjudande. Det är snällt att jag får tycka det, men som du skriver det tycks du se ner på mig som en lägre stående varelse som inte blivit upplyst än till skillnad från dig. Det är det har sättet som jag upplever som nedlåtande och oförskämt. Kanske dags att acceptera och även respektera att folk har olika språkbruk och inte är ett dugg sämre än dig för det.
Troligen inte för sista gången, det börjar bli tjatigt