Jag citerade inte dig. citerade Saeta. Nu ser jag att det står ditt namn, vet inte hur det blev så.Vilken konstig citering det blev? Jag läste citatet och kom inte ihåg att jag skrivit så - det har jag inte heller![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag citerade inte dig. citerade Saeta. Nu ser jag att det står ditt namn, vet inte hur det blev så.Vilken konstig citering det blev? Jag läste citatet och kom inte ihåg att jag skrivit så - det har jag inte heller![]()
Frågan är dock om andra ska tassa på tå för att inte råka stöta sig med dessa personer? Och anpassa samhället för att dessa ska trivas, med risk för att andra tar illa vid sig?
Mm jo, fast har du läst vilka alternativ man har? Det är nästan personlighetstyper, fast när man valt en antar jag att man är fast, om man inte byter från dag till dag då som Lena Furberg hade läst att man kunde.Jag tror att för oss definierar oss som det kön vi är födda i/med är det inga konstigheter och då kan vi ta oss friheter och lätt tycka att kön inte är bärare av identitet - det är förmodligen en självklarhet och en grundpelare till så stor del att det inte upptar vår tillvaro. Däremot så tror jag att för den som inte har den här självklarheten där könsidentitet och kroppens beskaffenhet inte säger samma sak blir det en stor grej, vilket jag har full förståelse för.
Demiflux is a gender identity for "someone whose gender is partially fluidwith the other part(s) being static; this differs from 'demifluid' as '-flux' indicates that one of the genders is neutral; an example could be: one part of their gender is 'genderqueer' while the part that fluctuates is 'agender' and 'woman'.
Agender is a term which can be literally translated as 'without gender'. It can be seen either as a non-binary gender identity or as a statement of not having a gender identity. People who identify as agender may describe themselves as one or more of the following:
A demiguy (also called a demiboy, demiman or demimale person) is agender identity describing someone who partially, but not wholly, identifies as a man, boy or otherwise masculine, whatever their assigned gender at birth. They may or may not identify as another gender in addition to feeling partially a boy or man.
Demifluid or demigenderfluid is a gender identity for "someone whose gender is partially fluid (genderfluid) with the other part(s) being static; an example could be: one part of their gender is 'woman' while the part that fluctuates is 'man' and 'genderqueer'."
Och nu kommer vi till den jobbiga biten. Jag, Keyla identifierar mig som demigirl. Det innebär att jag ganska ofta inte känner mig som tjej utan mer som ingenting alls. Jag är inte bekväm med att bli kallad tex gumman (då jag både tycker att det känns nedvärderande och är den direkt referens till att jag är tjej). Jag föredrar att man refererar till mig som person istället för tjej eftersom jag tycker att oftast är könet irrelevant. Det gör dock inget om man gör det någon gång men undvik det helst.
Detta betyder dock inte att jag kommer ändra min klädstil direkt då könsuttryck och identitet inte behöver ha någon koppling. Jag bär redan väldigt sällan typiska tjejkläder som kjol och klänning och jag sminkar mig väldigt sällan.
Vem tycker du ska finansiera kostnaden för byte av hela personnummersystemet som mängder av applikationer bygger på? Förutom finansieringen så kostar inte bara utveckling/förändring av program utan problemen som uppstår efter förändingen med buggar etc.Nej, jag säger jättemycket nej. Det är inte lämpligt att titta på kostnader i såna här frågor. Några negativa konsekvenser av att könsmarkören tas bort kan jag inte riktigt se. För de som inte bryr sig - är det naturligtvis en ohemul kostnad - men för den som verkligen är drabbad av detta är kostnaden enorm att vara stämplad med fel stämpel.
Så länge som folk konsekvent blir diskriminerade av samhället så har vi ett gemensamt jobb att göra. De anpassningar som diskuteras här har jag lite svårt att förstå varför andra ska ta illa vid sig av. Avkoda könet i personnumret till exempel - vem tar illa vid sig av det?
Det finns minst lika många människor - troligen långt fler - som tar illa vid sig om de blir avkönade och kallad hen (eller motsvarande) än som det finns som blir irriterade att blir irriterade över att bli tilldelade det faktiska kön som de har.
Förutom att det blir enormt dyrt och påverkar många områden direkt eller indirekt.
Och tar man bort kodningen för kön så blir alla anrop avseende kön påverkade. De är inte få i vissa system. I andra är det oväsentligt.Fast @Lobelia avkodningen av personnumer behöver inte innebära att hela systemen byts ut. Det räcker med att den näst sista siffran inte längre kodar könet. DET tror jag inte kommer ha så extremt stora konsekvenser.
Trist är också att det i vissa kretsar anses helt förkastligt och föraktas att vara sk Cis-person, dvs identifiera sig med det fysiska kön man fötts till. Det uttalas rent hat mot Cis-personer, vilket givetvis, igen, är kontraproduktivt och bara föder motsättningar som är fullständigt onödiga.
Men jag hatar inga transpersoner........ Inte på det minsta lilla vis! Tvärtom tycker jag att den här förändringen som är på gång i samhället är underbar och fantastisk. Även om den kommer att ta lång tid.Det här kan jag svara på. Det är fullkomligt naturligt att hata sin förtryckare. Det hatet som cispersoner får "utstå" är INGENTING jämfört med vad transpersoner är med om hela tiden.
Hur skadas cispersoner när transpersoner hatar dem? Inte alls.
Hur skadas transpersoner av cispersoners hat? Ja, behöver jag länka till källor som visar hur extremt dåligt transpersoner mår och blir bemötta? Hur många transpersoner som mördats pga trans.
Dessutom är det förkastligt att victim blamea på det här sättet. Det är INTE transpersoners ansvar att cismänniskor ska ta dem på allvar.
Men jag hatar inga transpersoner........ Inte på det minsta lilla vis! Tvärtom tycker jag att den här förändringen som är på gång i samhället är underbar och fantastisk. Även om den kommer att ta lång tid.
Däremot tycker jag det är kontraproduktivt, förkastligt och jätteledsamt när förtryck och fördomar möts med förtryck och fördomar bara av ett annat slag. Jag tror, personligen, att det bara bromsar utvecklingen. En transperson, om någon, borde väl förstå vikten av att en människa ska accepteras och tillåtas vara den hen är?
Kan du utveckla den fetade meningen? Vem är det som är tilldelat ett faktiskt kön som de har, jag fattar verkligen inte vad du menar
Men vem har pratat om att avköna någon? Eller kalla alla för hen?
De som är säkra i sin identitet är liksom inte målet i den här diskussionen.
Så länge som folk konsekvent blir diskriminerade av samhället så har vi ett gemensamt jobb att göra. De anpassningar som diskuteras här har jag lite svårt att förstå varför andra ska ta illa vid sig av. Avkoda könet i personnumret till exempel - vem tar illa vid sig av det?
Återigen. Det är INTE transpersoners skyldighet att se till att cispersoner tar dem på allvar. Det är INTE transpersoners hat gentemot sin förtryckare som är problemet.
Att hata sina förtryckare är möjligen naturligt, men det är klart ett problem om transpersoner hatar de som inte förtrycker dem. Och att lägga över problemet på andra gynnar knappast transpersonerna.Nej DU kanske inte hatar transpersoner men cispersoner är de som förtrycker transpersoner. Den naturliga reaktionen för transpersoner är då att hata cispersoner. Det innebär inte att jag hatar dig, till exempel, men jag hatar cispersoner som grupp.
Det är exakt samma grej som när kvinnor hatar sin förtryckare (män), rasifierade hayat sin förtryckare (vita) osv osv. Det är en naturlig reaktion på förtryck.
Det tråkiga är inte att hata sin förtryckare. Det tråkiga är att förtrycket ens finns fråm början.
Återigen. Det är INTE transpersoners skyldighet att se till att cispersoner tar dem på allvar. Det är INTE transpersoners hat gentemot sin förtryckare som är problemet.
Jag vill inte bli betraktad som en hen utan en kvinna. Hur löser man det med ett könlöst register?
Vad får dig att tro det, jag känner mig inte igen mig i din beskrivning. Jag vill inkludera alla, men jag tror inte det är rätt väg att gå att påtvinga majoriteten att kalla dem kukbärare och fittbärare eller ta bort könsmarkörer och anordna samhället på denna minoritetsspråk villor.Det är tydligt att det är viktigt med könsidentitet, men du verkar tycka att det gäller bara majoriteten. Det är intressant att du tycker att utanförskapet är det som ska cementeras hellre än inkluderas. Vi får nog inse att vi är på olika planhalva i den här frågan.
Jag diskuterar alla aspekter och begränsar mig inte på det vis du gör.Vi diskuterar ju inte folk som är OSÄKRA på sin identitet ens utan folk som faktiskt har en annan könsidentitet än den som kromosomerna säger
Jag läser vidare och du kallar människor med en könsidentitet utanför den fysiska för "livstil" i inlägg #297 och jämför det med diverse rörelser. Det är inte en vald livsstil eller en rörelse.