"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Angående tryck/energi - jag tror det är svårt att bygga upp samma energi utan att alls använda tyglar. (Omöjligt ska jag inte påstå, men skulle inte tänka tanken själv.) Jämför man med att rida bettlöst eller med halsring t ex så blir hästarna oftast mycket lägre i energi, på gott och ont, gott tycker säkert de som rider med det! :p
Men rider man med bett i munnen t o m har man som sagt fortfarande samma verktyg, man kan fortfarande få hjälp av bettet till energi. Även om man väl inte gärna vill tänka att man trissar upp hästen med bettet! :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Badger
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
2 924
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 003
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är tydligen ston som gäller för mig nu. Förra veckan fick jag sitta på Dunja och Arnica, och denna veckan blev det Parma och Arnica...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp