"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag förstår inte varför du tror att någon samlar genom att "hålla igen" eller hur du menar, med handen?!? Det är hästens bjudning och framåtdrivande hjälper som samlar, inte handen. Handen säger bara "korta upp formen" om hästen blir för lång. Finns det någon här som menat att man samlar genom att hålla emot med handen? Jag kanske har missat.

Sorry om jag bara hoppar in så här på en jobbkväll, hinner inte vara så aktiv.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

När du länger ut tygeln i nerhoppet- skulle du säga att du fortfarande har en kontakt och länger ut tygeln så mycket som hästen "ber om" ?Eller att du ger slak tygel a´la Spooner?
Tycker det är en intressant vinkel på diskussionen om kontakt och hästens balans!

Man låter tygeln glida ur händerna så mkt som det behövs.. sen får man vara snabb som attan att plocka upp dom igen.. men jag har hoppat smalhinder på helt långa tyglar oxå typ 2-3 galoppsprång efter nerhoppet men då var han ju som en missilsökande robot till hindren .. men en orutinerad häst hade ju brytit ut på hindret.

Spooner släpper ju tygeln så nä inte så .. mer såhär.. här har vi precis hoppat ner för ett stort nerhopp och är påväg mot ett smalhinder.. jag sitter bara still och har underskänklarna om,, man ska inte störa så mkt emellan då han redan riktat in sig mot hindret, då stör det bara fokus och balans. Men denna hästen tog ju tag rejält i hindren så inför det sista galoppsprånget får man ta åt sig handen lite för att hålla tillbaka honom så att han inte springer in i hindret utan får ett rent språng.. det går rätt fort däremellan om man säger så och denna hästen bromsade inte för nått..

305893_10150348279256797_1061955038_n.jpg



402626_10150512554346797_1209223791_n.jpg
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Den bilden har jag inte av riktiga westernryttare. Kanske av en del svenska tanter som försöker efterlikna det. ;)
Men inte av de som arbetar med sin häst som arbetsverktyg. Den måste kunna svara fram snabbt. Däremot måste den hushålla med sin energi. Man har inte råd att slösa med energi så som halvblod gör eller man gör på dressyrbanan. Där ska hästen orka ett par minuter på tävling.

Det har ju liksom gått igenom så pass mycket att man tom fått igen det i aveln på hästarna.
Kollar man på ett prestationshalvblod som släpps i hage och är lite ovan fräser den runt med höööga knälyft, balanstravar eller fräser i galopp som en idiot ganska ofta i början.
Kollar man på en del brukshästar a la våra polohästar tex så inte fasen skulle de fräsa runt i så överdrivna rörelser och bara ösa ur sig energi i önödan!
Och mitt halvblod som idag gått på lösdrift 1½ år har nu lärt sig att uppföra sig ngt mer likt dem. Han sparar sin energi i hagen.
Han skulle idag kunna bli iaf lite mindre dålig cowboy-häst än för 2 år sedan. Då hade han varit fullkomligt värdelös som han sprätte runt.

Visst kommer dressyren ur stridskonsten. Men dagens svenska dressyr han inte mycket likheter med hur man red då. De hade mer samma signalsystem som jag har och faktiskt kanske mer likt ditt än det som lärs ut dag i Sverige.
Dessutom sket man ju lite grann i hur hästen kände saker då. Det finns nog skäl till varför man hade så elaka bett i viss fall. Och varför man tex klippte av tungan om man upplevde problem med tunga som var utanför truten.
Det gick alltså att forcera igenom en hel del mer än man kanske vill idag.
Man red också förr på stång och den är ju gjord för slack.
Har man dessutom hästar som klarar av att göra levad och skolsprång klarar de också av att samla sig bättre. De behöver då inte använda halsen som gungbräda för balansen iom att de kan rädda sig i terrängen bättre med sina starka arslen. ;)
Men ska man ta sig långa vägar till strider gör man nog rätt klokt i att inte jobba så mkt på arslet förrän man väl är i strid. Så man har max explosivitet då, när den är livsavgörande.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Haha jag tycker det är vansinne.. jag hade aldrig riskerat min häst och någon ryttare.. ett snedsteg och båda dör.. Jag skulle aldrig i livet hoppa nått större på träning då varken häst eller ryttare har något adrenalin i kroppen och är "på hugget" sas .. det räcker med ett omtramp för att gå omkull då.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Idag förstår jag din tanke fullt ut! Då hade jag inte en tanke på sånt. ;)
Idag är jag dock så ovan att hoppa och också medveten om hur kass det gör mig att jag håller mig till yttepyttesaker a la gymnastikskutt. Det är liksom mer min nivå. Hoppa får de som är bra på och gör det oftare syssla med. :p
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nej jag tror inte det.
Jag tror dock att man har olika mycket i handen redan innan man samlar.

Men för mig anger handen bara ramen. Ska jag samla händer någontng i fram också. Det måste handen matcha.
Men det är ingen idé att försöka samla mer fram än bakdelen kan matcha. så att bara samla med handen hade lett till sånt, kortare häst framför sadeln och låååång sak bakom sadeln.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jaa, dans är verkligen en bra jämförelse. Båda parter måste kunna stegen, båda parter måste, oberoende av varandra, ha balans, koordination, takt och känsla, för att det ska bli harmoniskt och balanserat. Den ena leder och den andra följer, men den som leder "håller inte i" den andre, drar inte den andre dit dom ska för då uppstår obalans direkt, båda måste dansa självständigt, tillsammans och samspelt, men ändå var för sig.

Sen är det en viktig skillnad angående att man in dans rent fysiskt kan stötta varandra då ev obalans uppstår. En människa på 70 kg kanske kan stötta en annan människa på 70 kg, utan allt för stora ovationer. Men en människa på 70 kg som försöker stötta en häst 500 kg, nej det funkar inte, och med tyglarna dessutom samtidigt som man sitter uppepå. Enligt fysikens lagar är det helt omöjligt att "hålla i", både sig själv och hästen, utan att ens ha någon kontakt med jorden (marken) alls......:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jaa, några har nämnt att det behövs ett visst "tryck" i tygeln för att få till samling, i alla fall i travökningar, som jag har uppfattat det. Men jag hoppas ju att inte alla anser det.

Men det är det vi håller på att diskuter, vad detta "tryck" i tygeln innebär, kanske är det olika för olika dressyrryttare också....det är något lite förvirrande måste jag säga...:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Både ja och nej:)

Med risk för att jag ändå missförstår vad du menar så försöker jag svara utifrån hur jag ser på det. Att hästen pyser ut tryck via tygeln vet jag inte om jag tänker. Den blir laddad för att den vill valla kalven, men trycket är fokuserat på kalven, och det man gör är att man guidar detta tryck någon annanstans om man vill att det ska släppa, då behöver man kanske ta i tygeln, mer eller mindre, för att visa vägen, troligen så ökar man avståndet till kossan, då släpper trycket bara därför.

Tygeln är alltid en hjälp för kommunikationen, den varken laddar eller släpper något tryck, det är övningen, jobbet, hästens motivation, som bygger upp energin. Skulle jag vilja behålla energin, eller tom öka den, så skulle jag bara fortsätta övningen, jobbet, som orsakade den, tills jag uppnåt den energi jag behöver. Sen handlar det om att kunna guida hästen rätt väg för rätt övning/rörelse, vad nu man vill ha fram....så tänker jag.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Dock ser jag i det läget(har ju sett det om än inte suttit på) inte en samlad häst enligt dressyrkriterier.
Och jag ser inte en upplyft front.Jag ser ibland rejält satt arsle. Men ingen ihopkoppling fram som leder till välvd överlinje där fronten lyfter.
Jag ser dem kasta upp fronten, helt annan sak - för mig!:)

Jo men hur hästen gör i skarpt läge är ju en sak, det är hur man förbereder dom, när man tränar inför, jag pratar om........
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Den bilden har jag inte av riktiga westernryttare. Kanske av en del svenska tanter som försöker efterlikna det. ;)

OK, då ber jag om ursäkt:)

Jag drog på lite extra också bara för att påvisa hur lätt det är att generalisera, lägga upp en schablonbild av något, och sen dra slutsatser av det.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Precis! det är det många försöker förklara ang varför man ser förkortade halsar, genomfallen stång etc på tävling. Det är skarpt läge.
Sen hanterar man det skarpa läget olika.

Jag vet flera westernryttare som jag hade kunnat låta rida mina hästar. De red hästar väldigt trevligt och hade utan tvekan kunnat starta dressyrklasser med den ridning de ibland tränade på hemmaplan med sina westernkusar.
Men det hade varit lättare klasser därman inte behöver få in max energi och sen få den att sjuda uppåt utan att släppa den framåt helt.
För mig behövs det inte hållas i. Men det behöver påminnas a la "vänta,vänta, vänta" ibland. och då betyder vänta att de ska sätta sig mer och lägga in ännu mer energi i det.

Om man tänker sig att man talar om för 5 pers att de ska tävla från linje a till b i löpning vid given signal så kommer en del av dem att kura ihop sig och invänta signalen. De är beredda att maxa järnet när de får signalen. Så vill man ha en dressyrhäst. Man vill också ha en westernhäst så att den ska svara fram. Men energin maxas inte så fullt om man inte just ska max fram eller har en ko som separerats och ska drivas ihop eller man ska göra en spin eller likn. Man vill inte sprätta och sprudla energi med gest och stora rörelser hela tiden och häng i steget. Hade man velat det hade man sett en helt annan sorts hästar ridas western och man hade tränat annorlunda.
Du måste ju se att det ser helt annorlunda ut när man rider antingen a la SRS/Jerez mot skolsprång eller dressyr a la svårklass jämfört med western svåraste?
Tom fria skritten vill man ju ha mer energisk än man vill ha en jog, en trav, en galopp et i western - utom i en spin, när man har ett föremål framför sig(tunna, ko etc) likt ett hinder i hoppning. Då får man bjudning mot föremålet, inte bjudning från bakhov t hand. Helt annan sak. :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag uppfattar det som att du vill ha ett visst grundtryck i tygeln som sen kan minska eller öka beroende på vad du vill? I så fall är det väldigt olikt mitt sätt att använda tygeln.

Enligt mitt sätt är det bara tygelns vikt som är grundläget, sen om man vill något så använder man tryck som direkt när hästen svarat, försvinner och man återgår till grundläget, dvs tygelns vikt.

Hur uppfattar du det?

Och vilka mer har du uppfattat som så?, ja, du påstår ju det??

Om du rider på lång tygel och med din x vikt i dina tyglar så rider ju du med ett konstant tryck, ett tryck i munnen på hästen som du inte kan få bort....oavsett.

Om jag rider på korta tyglar med en fungerande elastisk hand så har jag inget i handen bara en elastisk kontakt, inte ens tyglarnas vikt för de bär jag upp med min hand-och visst finns förhålling där man i nöd tar handen bakåt, annars så är förhållningar att beskriva som en lätt rörelse av handled kombo kram med fingrar, eller bara som lättast en fastare hand en mkt kort sekvens.

Och man ska inte som du hålla kvar, utan man lättar o gör om om hjälpen inte skulle gå igenom.

Skillnaden blir att ditt tygeltag blir yvigt o stort och ffa långsamt, med kort tygel kan du få till flera förhållningar med tillhörande eftergift på sekunden, har man kommit dit så kan man också rida fram med energi och sug, stämma av o hästen faller inte isär utan blir ist bärig av sin energi.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Fast varför måste man hålla fast hästen ? Man stämmer av och man är följsam. Men när tygeln blir slak kommer energin att pysa ut och det finns ju ingen kalv som höjer upp energin igen???? Det finns ju bara en ryttare och en häst...

Angående dansen så tänker jag att man håller inte i vandra för att hjälpa till med den andra personens balans utan för att man ska bli En sammansvetsad varelse som dansar! Inte två som dansar var för sig fast nära...
Det känns inte minsta lilla obehagligt att dansa med en duktig partner som har en stabil ram! Tvärtom känner man att man kan förutsäga vad som ska hända och efter ett tag vågar man ta ut svängarna mer och mer tillsammans ;-)
Så tror jag det känns för hästen med en skicklig ryttare på ryggen!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Om du rider på lång tygel och med din x vikt i dina tyglar så rider ju du med ett konstant tryck, ett tryck i munnen på hästen som du inte kan få bort....oavsett.

Om jag rider på korta tyglar med en fungerande elastisk hand så har jag inget i handen bara en elastisk kontakt, inte ens tyglarnas vikt för de bär jag upp med min hand-och visst finns förhålling där man i nöd tar handen bakåt, annars så är förhållningar att beskriva som en lätt rörelse av handled kombo kram med fingrar, eller bara som lättast en fastare hand en mkt

Jag tror på att göra det så enkelt som möjligt för min häst att göra det jag vill. Då måste jag se till att den förstår. I detta ingår att vara så tydlig som jag förmår, att göra det tydligt för hästen när en signal börjar och när den slutar, att inte be den göra något den redan gör. Därför tror jag att en elastisk förbindelse liknande gummiband mellan ryttaren och hästen inte är den bästa kommunikationen. Med ett gummiband som är något sträckt - elastiskt - är signalen alltid på. Elastisk kontakt innebär således ett konstant tryck. Med en elastisk kontakt måste hästen hela tiden avgöra både om signalen ligger på x kraftenheter eller på y kraftenheter och vad det betyder att den skall göra. Hästen måste alltid avgöra om signalen ändrats och hur.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

... Men när tygeln blir slak kommer energin att pysa ut ...

Om energin pyser ut för att man ger efter på tygeln har ryttaren troligen lärt hästen att det skall vara på det sättet. Varför lär man hästen det om man inte vill ha det så?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

I mina ögon fungerar hästar så att de slappnar av när man låter de vara. Det är väl därför alla sorters ridning bygger på tryck- eftergift?
Betyder ju inte att hästen stannar eller sluta bjuda. Men om du jämför Lancets tidsbilder med en häst på slaka tyglar kan du väl hålla med om att du har mer energi/tryck/ uppåttänk till och med i bilderna?

Det är ju inget fel med något av det, sträckta eller slaka tyglar. Det kan vara lika bra men inte riktigt likadant. Och om det var likadant skulle vi inte sitta här och argumentera för vår sak, eller hur?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag har aldrig hört ditt resonemang från ngn annan:confused:

Elastisk kontakt innebär således ett konstant tryck
Nej det är fortfarande kontakt o sen ett ett litet tryck signalen. Det känner hästen om man har den lätta kontakten.

du klan inte rida med tryck utan kontakt på en häst som rids med energi o som ska komprimeras. den kan behöva ideliga påminnelser om att vara kvar- vä'nta o inte springa iväg o då i framvikt som en galoppör.

du kan ha en UTBILDAD häst på "sätet", men för att inte ligga kvar i ett monotont tempo eller kunna få mer tryck bakifrpn behövs det "fångas upp"

En häst som rör sig på max hålls inte i/ hindras av handen. Du kan inte rida ngn svår rörelse bra om du rider med handbromsen i. Alltid framåttänk, men på en taggad häst som blir stark som holländskans häst så ser man att hon ändå mest ber den vänta genom sitt säte. Rider som :devil:

skulle ngn annan rida den skulle den dra benet o troligen anses som "olydig" för att den är så PÅ.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tror på att göra det så enkelt som möjligt för min häst att göra det jag vill. Då måste jag se till att den förstår. I detta ingår att vara så tydlig som jag förmår, att göra det tydligt för hästen när en signal börjar och när den slutar, att inte be den göra något den redan gör.

Bara för att du inte kan vara kvick betyder inte det att din häst eller andra hästar inte kan vara kvicka.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag brukar rida med väldigt korta tyglar, skönast är att rida med ponnytyglar! :) känns som om man har mer kontroll då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Badger
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
2 924
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 003
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är tydligen ston som gäller för mig nu. Förra veckan fick jag sitta på Dunja och Arnica, och denna veckan blev det Parma och Arnica...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp