"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tack för förklaringen.

Jag uppfattar det som att du vill ha ett visst grundtryck i tygeln som sen kan minska eller öka beroende på vad du vill? I så fall är det väldigt olikt mitt sätt att använda tygeln.

Enligt mitt sätt är det bara tygelns vikt som är grundläget, sen om man vill något så använder man tryck som direkt när hästen svarat, försvinner och man återgår till grundläget, dvs tygelns vikt.

Man kan säga att i "mitt" sätt så kommer den direkta kontakten via sätet, tygelkontakten är indirekt, dvs den aktiveras bara om sätets direkta information inte går fram.

Att rida med känsla för mig är att ha förmågan att både förmedla till och ta emot en känsla från hästen. Det viktiga är inte själva signalen, för vem som helst kan lära sig skicka en signal, utan det som är avgörande för "känslan" är vad du gör med det svar du får på den signal du just skickat.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men så olika är inte tygeln tror jag ju mer jag följt denna tråd. Jag tror största skillnaden ligger i hur mycket tryck framåt man sätter i hästen. Som axel och kryddan och tua beskrivit och som man ser på lancets bilder.

Man kan inte ha det trycket utan kort tygel med kontakt. Men tar man bort lite tryck så är jag helt med på att man kan rida en häst i balans med slak tygel.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jodå det kan man visst, det handlar ju om inlärning från början. VAD man lärt hästen att lyssna på. Om du har ett grundtryck så utgår ju hästen från det, söker det, släpper du så vet han ju inte VAD längre. Men utgår man från slack i tygeln så vet ju hästen VAD utifrån det. Sen innebär inte "mitt" system att tygeln alltid är lös, utan man tar fysisk kontakt (tex för att guida mycket energi), men sen släpper man igen, det är det som är skillnaden, man håller inte kvar något tryck alls och hästen lär sig att hålla sig inom "den" ramen. Det är egentligen inte konstigare än så.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nej jag tror inte på att du kan ha lika mycket tryck framåt ... Allt annat tror jag på. Men om det gick borde man se långa tyglar på fälttävlans terräng del och hoppbanorna oxå- där det inte finns någon regel om hästens form.

Jag tror man kan göra allt på lång tygel - men inte ha lika mycket tryck som med kontakt. Inte för att jag inte tror på ditt system för det är nog enklare för hästen att förstå! Men jag tror inte den människa är född som kan stämma av den bjudningen med en lång tygel.
Ganska mycket tryck- absolut!
Men inte lika mycket. Det tror jag faktiskt inte ;-)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

*kl*

Nu slarvläser jag bara tråden :o

Men kontakten man vill ha är väl likt den man har med en danspartner? Dressyr är ju inte pantomim (? Eller vad kallas det när man rör sig likadant som en spegel utan att röra varandra? Haha) utan mer dans liksom.

Funderade på det innan idag!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jo eller hur! Man håller varandra i handen och följer varandra. Man måste både följa och föra.
Det härliga med ridning- eller hur!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vi länger ut tygeln i vattenhindren och nerhopp och i livräddningssitsen så att hästarna kan hålla balansen i halsen.. det är viktigt det där med att få ut halsen så man inte stör balansen genom att dra den i munnen.

Alla har väl redan sett denna :D

http://www.youtube.com/watch?v=gtv2sK6jbp4
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja den är härlig;-) When all else fails liksom...
Ändamålet helgar medlen!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Som jag ser det så måste hästen få sträcka ut halsen i rejäl terräng. Om det så är över hinder, upp/ned eller över mycket att lyfta benen över.
Dressyr rider man på hyfsat plant underlag. och då kan man också be hästen hålla sin kropp i en balans och form där den inte behöver använda halsen som balans-räddare och häva sig med den som en gungbräda över frambenen.

Även jag har ju för mååånga år sedan ridit fälltävlan. Första gången jag skulle få testa rida svårklassbana var jag inte så rutinerad. Men fick sitta på en gammal, rutinerad häst som kunde sin grej och var var på sin hemmabana, som hon kunde. Jag fick rida an på hindrena också med lite overksam och snudd på lös tygel. Hon kunde taxera, balansera upp sig etc själv. Jag var sämre på det där än hästen. Det visste tränaren(hästägaren). Så jag fck order om att bara hänga med snudd på.

Rider man ut i oländig terräng kan man inte kräva av hästen att den inte ska få länga ut halsen. Därför får de jag rider ut på varvas i form rejält under uteritter. På plana stigar/vägar rider vi i dressyrform med fokus på bärighet och balanshållning genom att vinkla bak och lyfta fronten genom ryggen. i rejäl terräng får de gå i friare form för att själva kunna balansera sig.

Så när man tänker på form så tycker jag man ska fundera krig var kommer min ridstil från. Och då också var kommer mitt signalsystem, min utbildningstrappa etc ifrån och framför allt VARFÖR.

Det förklarar för mig ganska bra varför man vill ha lös tygel i western. I början red man då ute och arbetade. Man kan inte garantera plant underlag jämt. alltså måste hästen få plata ut i form och få friare tyglar för att kunna balansera sig.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vad var det för dåre? Man rider verkligen inte an vanliga hinder på lös tygel och INGEN i hela världen skulle få för sig att rida på svårklasshinder i träning.. det gör man bara aldrig.. och definitivt inte någon som är orutinerad.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Terrängridning om man ska hoppa innebär väl att man verkligen vill kunna variera sin häst? Från att låta tygeln glida närde hoppar ner i vattnet så ser man ju verkligen att ryttarna får sätta ihop hästen ordentligt innan trixigare linjer och lite mer banhoppningsaktiga hinder. Innan det där hoppet ut i vatten har ju ryttaren sett till att hästen är i balans- annars står man ju lätt på näsan... Har jag sett hända ett antal gånger hihi ( läskig sport det där )

Men ingen rider ju terränghoppning med slack på tygeln hela vägen även om man måste låta den få lång tygel när det behövs. Det är ju inte samma sak som att skritta över ett kalhygge?
Annars håller jag med om att man får anpassa ridstilen med vad man har för mål med sin ridning :-)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

När du länger ut tygeln i nerhoppet- skulle du säga att du fortfarande har en kontakt och länger ut tygeln så mycket som hästen "ber om" ?Eller att du ger slak tygel a´la Spooner?
Tycker det är en intressant vinkel på diskussionen om kontakt och hästens balans!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Han var absolut lite dåraktig. Ganska mycket tom. Jag red med sträckt tygel. Men jag skulle inte inverka så mkt. Och givetvis ingen formgivning a la dressyr. Det är mer det jag menar. Uttryckte mig klantigt. Just i anridningen så ville man ha mer sug. Men den var inte lång på den hästen.
Och jag menade inte lös tygel så som i Fiadors videos. Utan mer tillfällig slack/sträckt tygel som är jäkligt lös.
Hästen skulle vara mer upp i formen a la mer öppen form och man är mer beredd att släppa ut halsen. Jag var inte helt orutinerad. Hade ju hoppat en hel del och ridit fälttävlan annat än svårklass. Men - ja.. Det var inte lämpligt.

Han lever förmodligen inte idag. Men har tävlat tom SM-finaler och tränat folk på OS-nivå och varit med i några böcker. Han hade också varit militär och cirkusartist. Mycket speciell man som hade en enorm gåva med hästarna. Men som kanske, som många riktigt begåvade hästmänniskor, hade problem med övriga livet.
Jag hade personligen aldrig bett någon så orutinerad som jag var rida såna hinder alls. Men ja.. Alla gör vi olika. Spec om man har samma läggning som en annan tränare vi diskuterat via PM. Det var lite samma här. Och det var eftermiddag har jag för mig. ;)

Stoet var 22 år och hade tävlat svårklass över 10 år. Det var ett jäääkligt speciellt sto som dragit med diverse svårklass-ryttare när de försökt påverka henne. Hon var klockren med husse. Men annars nja - även med rutinerade ryttare om de försökte påverka henne att göra annat än hon tänkt. Då stängde hon av och drog.
Som du hör är det ju så där lite det mesta..

När jag senare red andra hästar där så skulle jag ha ett sug och mer kontakt än i dressyr. Just för att känna snabbare om de backade av/trubbel stötte till.
Men på just detta stoet så kvittade det hur mkt kontakt man hade i terrängen. Hon stoppade aldrig och man fick inte stopp på henne heller om man så ville. Hon skötte det helt själv. Jag fick inte släppa helt framför hindrena. För att ändå vara tydlig i att hon skulle fram och över/inte överge henne. Men genom terrängen skulle jag ha rätt så soft. I anridningarna ville man dock ha mer sug även på henne.
Hon lär ha dragit genom halva banan och över ett högt staket, in på en ridbana över högt staket och sen ur den och sen in i stallet med en svensk landslagstränare.

En sån häst hade väl de flesta inte ens låtit gå på en sån bana. Men ja.. Vissa är ju lite mer gamblande än jag är. Och då var jag ung och naiv.
Hon hade ju klarat sig i 22 år som tur var. Med fler orutinerade och rutinerade än mig. För jag tror inte jag var ensam om att få rida henne direkt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag är ju betydligt sämre på hoppning än många andra i tråden. Det var lääänge sedan jag höll på med sånt. och jag var aldrig särskilt kunnig eller ens begåvad. Jag gjorde det hellre än bra.

Men jo s, som jag fattat det måste man absolut kunna variera grad av kontakt och balans i terräng. Hästen ska ju både kunna hoppa upp, ned och löpa etc.
Innan hinder vill iaf jag ha lite mer kontakt i tygeln än om jag rider dressyr.

Sen måste man ju som ryttare kunna sitta balanserat även om man länger tygeln och tillåter hästen komma fram och ner. För att ganska fort igen komma upp och bak och hoppa upp.

Men tänker man på terrängridning så som vi i Sverige med våra halvblod och kultur av att ta hänsyn till hästen rider så blir det inte mkt terräng.
Skritta över kalhygge är inte direkt som tex på island där man mkt väl kan gasa genom steniga partier etc.
Många i Sverige lär inte sina hästar att ta sig fram i terräng. Så hästar håller ju på att slå ihjäl sig av att gå på en normal skogsstig.
Det är en rätt stor skillnad mot en hel del länder. Och i en del av de andra länderna härstammar en hel del ridkulturer ifrån.
Man kan då mer förstå deras system av tygelkontakt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Först och främst, jag pratar inte om just lång tygel, utan om lös tygel, med slack, den behöver inte vara särskilt lång. Sen så har du kanske aldrig ridit med boskap och känt det "tryck" framåt som en häst kan erbjuda då han tänder till på en kalv? Man rider med lösa tyglar även då. Det handlar inte om att man inte tar tag i hästen om det behövs, utan om att man släpper direkt igen så fort hästen kommit till sans och lyssnar. Hästar kan ju faktiskt lära sig att valla kossor, finta och "hålla" kalvar, i en rasande fart om så behövs på helt lösa tyglar, ja tom ganska långa. Så varför skulle dom inte kunna lära sig det i en sån samspelt och välplanerad situation som dressyr?

Tyvärr så är det nog en ganska vanlig uppfattning att hästar måste hållas i, eller hindras från att trycka på för mycket. Men om man slutar hålla emot så kommer dom inte ha något att försöka forcera, det är faktiskt så enkelt. Men då måste man hitta andra vägar och istället VISA hur man vill ha det, alltså sluta hålla emot och istället guida hästen. Men det krävs tid och kunskap.

Hur man än vrider och vänder på steken så kan man aldrig rent fysiskt "hålla" en häst i samling, man kan heller aldrig rent fysiskt "lyfta" framdelen eller ryggen på den. Alltså måste man ha ett kommunikationssystem, finns ju olika såna, som hjälper en att förklara för hästen VAD, så att hästen själv kan "lyfta och samla sig", det är det allting handlar om egenltligen och det är det jag menar med att skillnaden egentligen är (eller borde vara) kommunikationssystemet (hur vi visar), ingenting annat.

Min syn på saken är att man visar hästen, via signaler och övningar, VAD man vill, sen överlåter man HUR åt hästen själv. Då finns man ju där hela tiden och visar och förklarar, men man låter hästen vara i fred när han är på rätt väg........
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag håller helt med. Men om man ska gasa genom stenrösen så får man ju ha en häst som kan som du så fint brukar säga "frikoppla benen" för att hålla balansen. Där kan man ju glömma precis allt vad takt och utbildningsskala heter. Lite samma när man ser vissa britter i jaktfältet, finns många kusar där som utför stordåd varje vecka när de tar hem husse fortfarande i livet och utan att ha fastnat i nåt lerigt dubbeldike.

Terränghoppning är ju något annat i mina ögon;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nej jag har aldrig ridit med kor- men shit vad jag hade velat prova!! Jag älskar tanken på boskapsdrifter och solnedgångar...

Jag tänker så här- och jag kommer säkert inte på få fram det som jag menar men jag provar!

Precis som du säger- hästen laddar, du tar en förhållning och lättar och låter hästen komma till ro. Men dressyrhästen ska ju- även om den ska vara avspänd och lösgjord- fortsätta ha kvar trycket! Det ska ju inte försvinna förutom när de visar fri skritt och låter hästen få slak tygel ( och då ska ju hästen genast slappna av och bjuda framåt men inte med det där trycket kvar för då börjar den takta ) När man släpper tygeln pyser man ut lite tryck och när man rider dressyr vill man liksom ha kvar trycket. Börjar det pysa över måste man lätta- precis som du säger. Men man vill hela tiden ha kvar all den där vilja och energin i hästen. Och jag tror hästar funkar så att när man släpper trycket i handen släpper man ut lite övertryck . Gör man ju gärna om man har en häst som är het och får för mycket "pys" i sig- då måste man släppa ut lite och inte hålla fast för då blir det explosion till slut.

Jag tror alltså inte att westerhästarna inte jobbar fort och är "på" och allt annat. Men för mig beskrev du det själv i ditt inlägg nu! Man håller i hästen när det behövs- men sedan ger man slack och hästen väntar och det pyser ut lite tryck...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

För många år sen hade jag också den bilden av westernryttaren, långa tyglar, sadel och hatt, ute på stäppen och lunka dagarna i ända, mysigt:D.

Dom senaste 10 åren har jag fått omvärdera det totalt. Det handlar om kommunikation, cowboysare är mästare på det. Men så har dom också mycket mycket mer tid med sina hästar, 8-10 timmar om dagen, i mestadels lugna och avslappnade situationer där hästarna inte går och "samlar" onödig överskottsenergi. Nej, en välskolad cow-horse går inte av för hackor och den är allt annat än en häst som "bara" lunkar runt i terrängen, på lång tygel, dagarna i ända, även om den gör det också ibland.

Sen dressyren kommer väl från stridsridningen? Men dom kanske utövade sina strider på välkrattade ridbanor bara.:angel:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men du ser- vi är lite överrens?
Dressyr är en sport där man hyllar överflödig energi. Där har du skillnaden:idea:

Och att cowboys kan hästar utan och innan kommer jag aldrig säga emot.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nu har jag hittills inte ridit på kor. Jag har vallat får på häst utan vana av det. ;)
Ska dock få testa. Ena tränaren har ju gjort lite sånt och har vänner som gjort det desto mer. Han skulle fixa så jag får sitta påen häst m riktig cow-sense och bara låta den sköta sitt jobb.
Ska bli spännande!
Har även vänner som ridit på kor och även arbetat med sånt i USA.

Dock ser jag i det läget(har ju sett det om än inte suttit på) inte en samlad häst enligt dressyrkriterier.
Och jag ser inte en upplyft front.Jag ser ibland rejält satt arsle. Men ingen ihopkoppling fram som leder till välvd överlinje där fronten lyfter.
Jag ser dem kasta upp fronten, helt annan sak - för mig!:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Badger
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
2 924
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 003
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är tydligen ston som gäller för mig nu. Förra veckan fick jag sitta på Dunja och Arnica, och denna veckan blev det Parma och Arnica...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp