Kontanter hemma? Prepping.

Nej, jag menade om de kan ta kontanter vid strömavbrott. De flesta priserna idag sitter på hyllan, inte på varan. Många av affärerna har digitala skyltar som ju inte funkar vid strömavbrott. Hur ser de priserna på varan?
Har de kassa-apparater som inte kräver ström?
Man kan öppna med nyckel
 
Inte alla butiker som gör så plus att kortvillkoren kan innebära att man får betala ränta..
Jag brukar handla med 500-lappar på mataffärer och sparar en del 20- och 50-lappar jag får i växel.
Har tidigare sparat 100- och 200-lappar också men har förstått att mindre valörer är bättre.
De flesta större mataffärer gör det och vad menar du med ränta? På vad??
 
Nu är ju Sverige väldigt kontantfritt så kontanter är kanske oanvändbara i ett nödläge. Men har du ens kontanter hemma? Läste att rekommendationen här i Tyskland är att man ska ha ca 500 € (drygt 5000:- kr) i små valörer tillgängliga.

Jag har försökt att ha en del kontanter i mindre valörer just om det blir någon form av nödläge när elen kanske är utslagen. Eller hackerattack.

Men jag är en person som vill ha både hängslen och livrem så jag är väl kanske onödigt nojig. Om det händer någon större katastrof så hjälper det nog inte att ha lite småpengar att betala med. Misstänker att det krävs helt andra summor i ett nödläge.
Tror jag har en tjuga i plånboken och hittade en 5 krona igår, men inget mer än så
 
Själv har jag funderingar på hur lång tid det skulle ta innan verksamheter som inte kan ta emot kontanter skulle gå i konkurs om Sverige blir angripet och vi får ett längre avbrott i system för internet och el. Behöver ju inte vara ett väpnat angrepp utan cyberangrepp av något slag. Vi är nog mer sårbara än många andra länder eftersom kontanthantering är så nedmonterat i Sverige.
 
Har en del euro hemma som blev kvar efter semestern.
Vanliga kontanter knappt nånting. Någon hundralapp och lite småmynt
 
Jag har flera tusen hemma samt ungefär en tusenlapp i bilen och ofta mindre kontanter i väskan till när affärernas kortbetalning är ur funktion.
Jag hatar egentligen kontanter för det blir alltid växel att hålla ordning på men samtidigt tycker jag det digitala är helt opålitligt så är kluven.
 
Själv har jag funderingar på hur lång tid det skulle ta innan verksamheter som inte kan ta emot kontanter skulle gå i konkurs om Sverige blir angripet och vi får ett längre avbrott i system för internet och el. Behöver ju inte vara ett väpnat angrepp utan cyberangrepp av något slag. Vi är nog mer sårbara än många andra länder eftersom kontanthantering är så nedmonterat i Sverige.
Behöver inte vara ett angrepp utan kan vara ett oväder som slår ut el och internet eller en solstorm. Nästa solstorm är beräknad till omkring 2024 enligt msb, länder som ligger nära polerna är mer sårbara.
 
De flesta större mataffärer gör det och vad menar du med ränta? På vad??
Coop Mastercard tar ut ränta från första dagen om man gör uttag i kassan med kortet. Så om man handlar för ex. vis 200 kr och tar ut 50 kr som man får i handen så måste man betala ränta på de 50kr men summan man handlade för är räntefri tills fakturan förfaller.
Samma om man gör kontantuttag i automat, ränta från dag 1.

Edit: iallafall det kortet jag har. Det är ett kreditkort.
 
PayPal strulade idag när jag hade beställt en matleverans. Som tur var så hade jag jämna pengar hemma så det löste sig. Jag är förkyld så jag vill inte behöva gå ut och jaga mat.

Försöker bygga upp ett litet förråd med sedlar i mindre valörer.

För två år sen var jag tvungen att akut åka till Sverige (mamma akut sjuk) och då var det skönt att ha kontanter hemma.
 
Coop Mastercard tar ut ränta från första dagen om man gör uttag i kassan med kortet. Så om man handlar för ex. vis 200 kr och tar ut 50 kr som man får i handen så måste man betala ränta på de 50kr men summan man handlade för är räntefri tills fakturan förfaller.
Samma om man gör kontantuttag i automat, ränta från dag 1.

Edit: iallafall det kortet jag har. Det är ett kreditkort.
Ja då fattar jag, det är ju skillnad med kreditkort, det kostar ju oftast att göra automatuttag med dem också så det var inte dem jag syftade på för det är ju ingen skillnad om du tar ut i affären eller i bankomat så förstår inte riktigt relevansen?
 
Jag har endel kontanter både hemma och i plånboken "utifall att".
Det mesta pga att jag helt enkelt inte har tagit mig till banken med det jag fått från olika håll tex födelsedagspresent och jul.😅 Men är ju bra och ha och försöker använda det ibland också när jag är iväg och handlar för o få ned valörerna lite.
 
Jag har endel kontanter både hemma och i plånboken "utifall att".
Det mesta pga att jag helt enkelt inte har tagit mig till banken med det jag fått från olika håll tex födelsedagspresent och jul.😅 Men är ju bra och ha och försöker använda det ibland också när jag är iväg och handlar för o få ned valörerna lite.
Vilken bank idag tar emot kontanter?
 
Ja då fattar jag, det är ju skillnad med kreditkort, det kostar ju oftast att göra automatuttag med dem också så det var inte dem jag syftade på för det är ju ingen skillnad om du tar ut i affären eller i bankomat så förstår inte riktigt relevansen?
Jag tänkte på kort = kort. Jag kunde ju inte veta att du inte tänkte på just kreditkort.
 
Jo, jag försöker att hålla lite sedlar i plånboken. Jag köper precis allt med kort så det kan gå månader utan att jag rör sedlarna. Vilket också gör att det kan gå månader innan jag kommer ihåg att gå till en automat och hämta.
 
Vilken bank idag tar emot kontanter?
Bra fråga. 😅 Är väl snarare en såndär insättningsautomat på banken jag tänkte på i detta sammanhang.

Vet vi satte in kontanter på banken på min förra arbetsplats. Då till en av sparbankerna. Kanske bara gällde företag dock. (Var inte mitt arbetsområde men vet kollega åkte dit vissa dagar men är dom här öppet för det.
 
Hos vår lokala sparbank kan man sätta in cash på kontoret.

Sen undrar jag lite över detta med valörer. Jag har några nödfemhundringar liggandes och sen blir det alltid lite tjugor och så, men vad skulle det hjälpa vid en nödsituation undrar jag? Vad får man för en tjuga eller hundra kronor idag? Om jag behöver använda kontanter till att köpa mat eller tanka bilen (om det nu skulle vara lösningen alltså) kommer 500:- troligen vara lagom stor valör :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp