Kontrakt som plötsligt ändras

Jag skulle bli väldigt nöjd med min stallägare om hon bjöd in till möte angånde uppkommande ändringar. Då finns det chans för oss som hyr att säga ''Nja den där ändringen tycker vi verkligen inte om kan vi inte ändra på det här istället?'' och även en chans för stallägaren att förklara varför ändringen sker, är det tidsbrist eller har saker gått upp i pris(hö, spån yada yada). Och förhoppningsvis komma fram till en kompromiss alla är nöjda med.

Jag skulle ärligt talat inte vilja stå i ett stall där det inte går att prata med stallägaren på ett vuxet sätt, jag anser inte att ''såhär är det, stå ut eller dra'' är speciellt vuxet utan det är mer tankesättet barn har när de leker. Men visst har stallägaren rätten att göra så.
Jag vill att de övriga i stallet också ser affärsmässigt på det hela och gör sin del av jobbet. Inga konflikter, inget tjafs.
 
Som reflektion: jag föredrar en proffsig förhållning när jag köper tjänster och varor. Oavsett om det är service av cykel eller installning av häst. En överenskommelse/kontrakt ska hållas, jag vet vad jag har att förvänta mig. Enkelt och lätt.

När TS får sin uppsägning får TS antingen teckna nytt avtal med nya villkor, eller flytta enligt uppsägningen. Alternativt teckna nytt avtal, leta ny plats och säga upp befintlig med nya villkor när det är tid att avflytta.

Möten, diskussioner, puttinuttande är inte för mig affärsmässigt. Jag vill inte sitta av möten som avhandlar det uppenbara - och förstår inte alls varför det skulle vara något att föredra i en affärsmässig relation.
 
Det är ju ofta det som i inackorderingarnas ögon är ”småsaker” som är det som stallägaren till sist upplever som för mycket arbete. Det är inte jobbigt att hyra ut en box eller bete till ett par vettiga människor som hjälper varandra. Men ett större stall där 20 hästägare konstant försöker slänga in extrasaker som av med grimma/på med boots/ fodra extra/ta in till hovslagare/titta till/ släppa ut/ jag glömde kolla/ hjälp veterinären kommer/ min häst får inte / vill ha annan hage osv osv låter hysteriskt jobbigt och det är inte sånt jag skulle förhandla om någonsin utan att ha en tydliga rutiner och prislista för vad det kostade, vilka tjänster som erbjöds och när det skulle bokas. Visst att man självklart kan hjälpa varandra även i större stall men då får det ju ske hyresgäster i mellan, inte som små gratis extrasaker från hyresvärden.

Sen är det nog inte en dum idé att i kontraktet ha prislistan som en bilaga och en paragraf i stil med att ”i månad X varje år så justeras priserna som sedan börjar gälla i månad Y” så att det är något inplanerat även för inackorderingarna.
 
Jag hade ett kontrakt med 2 mån uppsägning. Då kom SÄ och höjde hyran om en månad, men se det gick vi inte med på så han fick backa :). Alla stannade kvar.
 
Vi har haft våra hästar uppstallade på samma gård i flera år. I kontraktet står en viss summa angiven för hyran, i vilken ingår hö och spån. Ett helgpass per termin ingick från början, med möjlighet att betala extra för att bli befriad. Vi valde att betala den extra avgiften, och har därför inte haft någon helgtjänstgöring. Allt har fungerat bra; vi har aldrig haft några konflikter med vår hyresvärd.

För en vecka sedan meddelades plötsligt att alla kontrakt skulle förändras. Hyran skulle inte längre innefatta hö och spån, utan detta skulle var och en få stå för. Visserligen sänks grundhyran men vi har räknat ut att det handlar om en total hyreshöjning på 2500-3000 kr per månad. Dessutom ska nu helgtjänstgöring införas med ett antal pass beräknat per häst. För oss som har flera hästar blir det helt orimligt. Stallägaren kräver att de nya kontrakten ska skrivas på omgående och de träder i kraft om en månad.

Är det verkligen möjligt att det kan få gå till på det här sättet? Har stallägaren rätt att ändra villkoren så totalt och kräva att man skriver på ett nytt kontrakt? Plus blir utkastad på en månad om man inte finner sig i det hela?

Självklart är det ju tråkigt om man är nöjd med ett koncept som byts till ett som inte passar en.
Men livet förändras och stallägaren har all rätt att ändra upplägg efter uppsägningstiden.
Jag hade tyckt det var trist. Men vackert letat stallplats som funkar för mig om förändringarna inte funkar.
Det hade inte varit några som helst hard feelings från min sida. Förstår inte alls varför man blir förbannad över sånt. Besviken - absolut! Men inte grinig på stallägaren.
 
Självklart är det ju tråkigt om man är nöjd med ett koncept som byts till ett som inte passar en.
Men livet förändras och stallägaren har all rätt att ändra upplägg efter uppsägningstiden.
Jag hade tyckt det var trist. Men vackert letat stallplats som funkar för mig om förändringarna inte funkar.
Det hade inte varit några som helst hard feelings från min sida. Förstår inte alls varför man blir förbannad över sånt. Besviken - absolut! Men inte grinig på stallägaren.
Precis, alternativet är ju att lägga ner verksamheten om det inte går runt och då måste ju folk flytta ändå.
 
Jättemärklig jämförelse, du har inget avtal med din mataffär. Telia tex däremot sänder definitivt ut info per mail/post innan höjningar sker. Anser man höjningen orimlig brukar de och andra företag vara resonabla.

Menar du att du kan förhandla med Telia om priserna för telefoni, som privatperson?
Eller el-bolagen? Kan du som privatperson förhandla om villkoren där?
 
Som reflektion: jag föredrar en proffsig förhållning när jag köper tjänster och varor. Oavsett om det är service av cykel eller installning av häst. En överenskommelse/kontrakt ska hållas, jag vet vad jag har att förvänta mig. Enkelt och lätt.

När TS får sin uppsägning får TS antingen teckna nytt avtal med nya villkor, eller flytta enligt uppsägningen. Alternativt teckna nytt avtal, leta ny plats och säga upp befintlig med nya villkor när det är tid att avflytta.

Möten, diskussioner, puttinuttande är inte för mig affärsmässigt. Jag vill inte sitta av möten som avhandlar det uppenbara - och förstår inte alls varför det skulle vara något att föredra i en affärsmässig relation.

Kunde inte sammanfattas bättre.
 
Jaså, det har aldrig fått erfara. Och då har jag ändå fullt ansvar för alla avtal i företagen.
Inte betalar du fullt pris enligt hemsidan för era kontrakt?

Tror jag landade 30% under listpris på tex telefonabonnemang för företaget.

Tycker också det ska vara proffsigt, att få höra det ryktesvägen är inte det enligt mig. Jag vill ha bra tydlig information om kontraktsförändringar.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 189
Senast: Karamello30
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 164
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 831
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 737
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp