Kontraktfråga

Sv: Kontraktfråga

*KL*

Egentligen skulle det faktiskt vara bra om det fall just exakt som det som TS gick till rätten. Så att det slogs fast vad det egentligen är som gäller.

Jag har inget att tillägga ang det juridiska, men mår illa över det moraliska, just som flera sagt så ett seriöst kontrakt innehåller personnummer och det tar bara några minuter att få fram aktuell folkbokföringsadress då. Att en häst lodade i hage när den såldes, har inget att göra med personens situation X år senare.

När jag köpte D så vi hade inget förbehåll i kontraktet, men äg bad mig muntligen att gärna höra av mig om jag skulle sälja, eftersom då kanske hennes livssituation såg annorlunda ut, dottern skulle vara äldre etc. Dvs den tidsbrist som var anledningen till försäljningen kanske skulle ha förändrats då. För mig skulle det vid en försäljning varit självklart att kontakta henne och fråga om hon ville köpa tillbaka - till marknadsvärde. Trots att det inte ens stod i kontraktet och var en 'du får gärna'-formulering muntligt.

Men, en rättslig dom på dels vad som gäller ang om klausulen överhuvudtaget är rimlig, dels hur mycket tid man anses ska lägga ner på att jaga en tidigare ägare (om den t ex inte går att lokalisera via folkbokföringen) och vad som händer om man ignorerar en sådan klausul, en sådan dom skulle jag välkomna att se. Just nu tycks och tros otroligt mycket från väldigt många, inte just/bara i tråden utan rent generellt, man hör ju om diverse mer eller mindre innovativa kontraktsformuleringar.

Sen som någon sagt - kan man inte tänka sig att helt följa ett kontrakt så ingår man inte det avtalet. Så enkelt är det. Ingår man ett avtal anstränger man sig för att följa det, även de moraliska aspekterna i det. Tycker jag.
 
Sv: Kontraktfråga

Precis som någon sa så är det principen "avtal skall hållas" som gäller men sedan är det också så att i Sverige är äganderätten så pass stark att det ska krävas mycket för att man ska kunna begränsa någons äganderätt så pass att man kräver att den som äger något inte ska få sälja det utan att fråga om lov först.
Jag tror att, även om man skrev in om vite i avtalet, så skulle det med stor sannolikhet jämkas till 0 enligt 36§ Avtalslagen vid en eventuell tvist eftersom det nog anses som oskäligt och e otillåten begränsning i någons äganderätt.

Håller med dig i ditt inlägg men den citerade delen är jag mer osäker på om jag är övertygad om... Varför skulle ett förbehåll av detta slag anses som oskäligt? Framgår det ur praxis?

Vet man med sig att man med stor sannolikhet inte kommer att vilja sälja tillbaka hästen till fd ägare, eller iaf kontakta denna vid försäljning, ska man inte skriva på ett sådant förbehåll heller. Jämkningen till noll är jag inte heller riktigt med på, eller givetvis, anses det som ett för stort krav med återköp så förstår jag även jämkningen av vitet, men inte annars, om det inte är ställt till ett orimligt högt belopp...

Tar upp det då jag är nyfiken på att veta hur det ligger till och vad det är som gör att du tror att det skulle vara ett för stort krav?

Nyfiken juriststudent:)
 
Sv: Kontraktfråga

*knapplån*

Men det är ju inte frågan om att "man ska kunna begränsa någons äganderätt så pass att man kräver att den som äger något inte ska få sälja det utan att fråga om lov först". Ingen kan hindra någon från att sälja sin egendom (om man inte har pantsatt egendomen eller har kreditavtal etc). Det handlar om att det får konsekvenser om man väljer att inte iakta avtalet.
 
Sv: Kontraktfråga

kl
Jag tror inte heller att man måste skriva in ett ev. vite i avtalet. Det är ju sådant som man går vidare med om avtalet bryts. Ett avtal är till för att följas om det inte är oskäligt och varför skulle detta med förköpsrätt vara oskäligt?
 
Sv: Kontraktfråga

Jo, vite måste du ju skriva in, annars finns det ju ingen konsekvens av kontraktsbrottet. Att som f d ägare påvisa att man lidit skada av försäljningen blir ju svårt, och då går ju också rätten till skadestånd bort.
 
Sv: Kontraktfråga

vet inte om jag gör rätt nu. har inte skrivit så mycket här på buke.

Men men, jag sålde en häst för drygt tre år sen där vi i kontraktet skrev att jag skulle ha förköpsrätt. sen sa vi muntligt att den nya ägaren skulle höra av sig och så.

Jag skulle även få höra av mig och hälsa på. Jag ångrade att jag sålt hästen med en gång. jag ringde och ringde för att se om hästen hade det bra få lite bilder som hon lovat. men hon svarade inte och ringde aldrig upp. jag fortasse ringa och så även skicka sms ( låter hel skumt jag vet) men jag va riktigt ihärdig. ville iaf veta att hon hade det bra.

Hm.. måste ha med en tidigare grej. de köpte inte hästen med en gång utan hade henne på prov i 3 månader. jag försökte få tag i dom då med men de svarade inte förrän min pappa hotat med att blanda in polisen. då ringde de upp och vi gjorde upp en dag för att skriva på kontraket och så. och de verkade riktigt trevliga.

men iaf.. jag ville ha tillbaka hästen och fick tillslut för ca ett halv år sen ett anonymt tips. och då ringde jag upp den jag sålt hästen till. hon hade då i sin tur sålt vidare hästen utan att ha hört av sig.

alltihopa gick till tingsrätten och där fick jag fel.. eftersom hon inte lagligt kunde ta tillbaka hästen.

men nu har hästen det iaf bra hos sin nya ägare och jag är väl nöjd... skulle fortfarande vilja ha tillbaka henne men det känns mer ok nu när jag vet vart hon finns.

Alltså hände inget med den tjejen jag sålt hästen till hon fick inte fel utan det fick jag..

hoppas ni förstår det röriga inlägget och att jag varit till någon nytta för någon..

/ Ellie
 
Sv: Kontraktfråga

KL En sak jag har tänkt på när jag läst den här tråden är att det är kanske sin sak om man skriver på ett sånt här kontrakt och behöver sälja efter ett år eller två. Men om det gått tio eller femton år? Visst, med dagens datorisering är det fullt möjligt att ganska enkelt leta upp folk, men ändå?
 
Sv: Kontraktfråga

Det är ju något man får överväga när man skriver på (som köpare). Kan man verkligen fullfölja när åren går?
 
Sv: Kontraktfråga

Då har jag en fråga... och om man bortser från "man ska alltid följa alla avtal-principen"... Om man skulle köpa en häst... godtar kontraktets villkor med förköpsrätt och när det väl är dags att sälja får reda på att säljaren som var världens trevligaste egentligen inte alls behandlar sina djur bra och att det skulle vara rent skadligt att sälja tillbaka hästen...(till exempel) hur gör man då då? :confused:

edit: och då menar jag om det skulle vara tveksamt rent lagligt. Skulle förra ägaren vanvårda sina djur så att det blir straffbart är ju valet ganska självklart, men i mer tveksamma fall tänker jag.
 
Sv: Kontraktfråga

Du är bunden av ditt avtal, det förändras inte. Däremot så kan det ju vara så att du väljer att bryta det och betala vite för att kunna sova på natten.
 
Sv: Kontraktfråga

Hade jag brutit mot ett avtal av den anledningen hade jag nog kunnat sova ändå. Vad brukar viten ligga på då ?
 
Sv: Kontraktfråga

Beror på vad som avtalats ;)

En del skriver en fast summa som vite, en del anger en procentsats av den nya köpeskillingen (vilket jag själv gör)
 
Sv: Kontraktfråga

Okej ;) Ja jo det är klart. Mja jag tycker det skulle vara fel att behöva betala större summor i ett sånt exempelfall jag nämnde, men det finns väl mkt inom sveriges lagar som går att diskuteras och kritiseras...
 
Sv: Kontraktfråga

Men ärligt talat; vem ska avgöra vad som är bra och inte god hästhållning? Ska det gälla enbart om f d ägaren är dömd för något djurskyddsärende? Eller gäller det din egen uppfattning? För det kan ju inte rimligen ligga i var och ens uppfattning att göra den bedömningen att de bör slippa sälja tillbaka och slippa vite, för då kan man ju dra till med att täcket är i fel färg och att man som säljare tycker att f d ägaren fodrar med fel foder - müsli istället för pelletts. Eller vad man nu vill, bara för att slippa sälja tillbaka.

Nä, inga godtyckliga bedömingar.
 
Sv: Kontraktfråga

Wow du behöver inte hoppa på mig sådär :confused: Det var ett vagt exempel från min sida, inget annat. Och skulle du verkligen vilja sälja tillbaka en häst till någon där du tycker att personen ifråga missköter sina djur, bara för att du var tvungen?
 
Sv: Kontraktfråga

Eftersom jag vet att sådana situationer kan uppkomma skriver jag inte på kontrakt som jag inte kan överblicka följderna av. Som i det här fallet.
 
Sv: Kontraktfråga

Okej, nej det skulle väl jag förmodligen inte heller göra... Men för de som gör det ändå och hamnar i en sån situation sedan tkr jag det känns lite trist. Och jag vet att man ska tänka på det innan, men alla kan vara lite dumdristiga ibland, särskillt om det gäller drömhästen. =/
 
Sv: Kontraktfråga

Om man är så dumdristig får man ju också stå sitt kast, det är ju just det som är dumdristigt med att skriva på avtal som man är tveksam till att följa - när man väl tänker sig in i situationen som kan uppstå.

Det går ju inte att skriva på ett hyresavtal med 6 månaders uppsägning och sedan hävda att man inte vill betala uppsägningstiden för att man inte förstod att det var 6 månaders uppsägning...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 675
Senast: Lhas
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 207
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Har oturen att min kära fyåraåring drabbats av en hovbensfraktur efter att han gick omkull på asfalten. Läst på buke att folk ger...
Svar
3
· Visningar
2 096
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp