Bukefalos 28 år!

Kontraktsfråga...

Chili

Trådstartare
Kan man säga upp en hyresgäst trots att det inte finns något kontraktsbrott? Vi har ett rätt simpelt kontrakt och simpla stallregler. Kan vi säga upp folk bara för att vi känner för det? Vi har en månads uppsägningstid så de står ju inte på backen nästa dag.

/Chili, trött på vissa omständigheter som dock trots allt inte är SÅ grova
 
Sv: Kontraktsfråga...

Ingår det tjänster eller är det ren kallhyra? Generellt gäller ju ingånga avtal, så det är bara att säga upp.
 
Sv: Kontraktsfråga...

Det ingår in/utsläpp, ja.

Vi har inte haft kontrakt så länge, förut har vi gett folk en månad på sig att flytta bara, men också dragit på det i det längsta med att säga upp folk. Kanske inte blir uppsägning i det här fallet men jag är ganska säker på att jag kommer flippa vid nästa diskussion och be vissa att dra :cool:
 
Sv: Kontraktsfråga...

Är det missnöje från inackorderingens sida är det väl bara att avsluta diskussionen med "det kanske är bäst att du ser dig om efter en annan stallplats, det känns inte som det här samarbetet kommer att fungera". Beroende på vad som kommer ur det kan man sedan formellt säga upp eller vara kvar.
 
Sv: Kontraktsfråga...

Det är inga bråk eller så. Men det är alltid samma person som blir föremål för diskussion, att vi andra inte gillar vad hon gör - även om det inte är så stora grejer alltid. Det blir ju ett visst missnöje från de andra, men kanske främst från mig.

Jag fick nog i somras och ända sen dess saknas bara den där droppen som får det att rinna över. Så det känns väl "enklast" att vänta på nästa dispyt och se var vi hamnar.
 
Sv: Kontraktsfråga...

Är det fler av de som står uppstallade som har samma - underbyggda - åsikt så tycker jag att man som stallägare fundera på om det verkligen är värt att ha det "dåliga äpplet" kvar i korgen. Det skapar ju misstämning och irritation. Ibland kan det faktiskt vara bättre att ta det nrä det INTE är dispyt, utan i lugn och ro utan att det hänt något. Man kan ju då också (kanske) förlänga uppsägningstiden (t ex vid uppsägning idag, avflyttning senast 31/12) eller berätta att man kan tänkas släppa iväg vederbörande tidigare om de hittar en plats.
 
Sv: Kontraktsfråga...

Det är ju lite svårt. Det är ju inget missnöje på det viset, åsikter slipper fram men det är inte så att alla inte kan vistas i stallet samtidigt. Vi har inte haft några bråk heller. Det är snarare hos mig personligen det skapar irritation. Personen i fråga är ganska gå-påig, vilket gör att jag vill ha ALLA argument tillrätta först och se till att jag KAN göra det här. Annars är det jag som står där med hatten i hand till slut och ber om förlåtelse, det kan jag vara 100 på.

Vi är ju överlag nöjda allihopa, det sägs allt som oftast att vi har så bra stämning i stallet osv. Men jag personligen vore ännu mer nöjd om en försvann, det hade haft fler fördelar än bara våra motsättningar.
 
Sv: Kontraktsfråga...

då säger du upp vederbördan, om du inte trivs.. du ska ju trivas på din egen gård..
 
Sv: Kontraktsfråga...

Ingen lätt fråga. Hade min hyresvärd börjat säga upp folk utan saklig grund hade jag nog börjat fundera på vem som är nästa och om det är jag möjligen och beroende på omständigheterna hade jag eventuellt börjat se mig om efter ny stallplats själv.

å andra sidan vill alla trivas och ha lugn och ro och det kan var värt en hel del olägenheter. Kan du inte tala med människan, hon kanske är helt omedveten om hur du känner det.

Om det inte ingått tjänster, eller om tjänsterna debiteras separat kan det vara problem med uppsägning, man har ett visst besittningsskydd i lagen, det finns säkert de som vet bättre här.
 
Sv: Kontraktsfråga...

Tänk på att man ofta störs på andra över det man inte är så bra på själv....

Säg upp personen till våren då det är lätt att hitta stallplats istället för att säga upp ngn till december då hästar har brodd osv.
 
Sv: Kontraktsfråga...

och vad skulle brodd vara för problem? visst häst ska inte åka transport med brodd kanske, men det är ju 5minuters jobb att skruva av & på brodd på 4 hovar... jag skulle inte finna mig i en situation jag inte känner mig bekväm med.. uppsägningstiden är ju till för att man ska kunna ordna ny stallplats.. häromkring finns det iaf gott om platser om man vill.
 
Sv: Kontraktsfråga...

varför dra ut på det och vänta in en situation att kunna bråka? Varför inte ta detta med personen i fråga på tu man hand vid ett lugnt tillfälle?
Förklara situationen och hur du känner.
 
Sv: Kontraktsfråga...

Har ni pratat med personen i fråga och tagit upp vad ni stör er på? annars kommer ju personen inte fatta varför denna skulle bli uppsagd. Om det aldrig inträffat bråk eller dylikt, så kan man ju iaf ta ett snack för o be personen rätta sig och funkar det inte så säger man upp personen.

Men att säga upp ngn nu så nära jul o dylikt är nog fel tillfälle. Ta det efter julstök/nyår i så fall.
 
Sv: Kontraktsfråga...

Har ni pratat med personen i fråga och tagit upp vad ni stör er på? annars kommer ju personen inte fatta varför denna skulle bli uppsagd. Om det aldrig inträffat bråk eller dylikt, så kan man ju iaf ta ett snack för o be personen rätta sig och funkar det inte så säger man upp personen.

Men att säga upp ngn nu så nära jul o dylikt är nog fel tillfälle. Ta det efter julstök/nyår i så fall.

Här parkerar jag och håller med.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 037
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 175
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 559
Senast: Skye
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag mår inte bra. De senaste månaderna har min ptsd varit värre än någonsin. Några kompisar (män...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: IzeUnicorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp