Jag mår inte bra

Vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag mår inte bra.

De senaste månaderna har min ptsd varit värre än någonsin. Några kompisar (män, såklart) tyckte att de skulle skämta med mig och skicka porr till mig. De fortsatte sedan med att skämta om att skicka mer porr, och drog bara många grova sexskämt. Deras beteende fick ett förträngt minne att komma tillbaka. Ett minne som min hjärna skyddade mig från, något jag inte var menad att komma ihåg. Nu kan jag inte glömma. Det är svårt för mig att somna, jag får bara en massa flashbacks och panikattacker. Jag är så trött på att gråta så jag försöker distrahera mig med annat för att undvika att känslorna bubblar upp till ytan.

Konfronterade en av killarna och det ledde till ett stort bråk, och han pratar inte längre med mig. Hans flickvän blev också arg på mig, men hon och jag pratade ut om det och är nu åtminstone neutrala. Dessa två har jag varit vän med i fyra år, och trots att de har betett sig illa saknar jag dem. Vi var väldigt nära och nu är vi ingenting längre. Resten av killarna har jag inte känt lika länge, men de tog det bättre när jag pratade med dem och de flesta av dem bad om ursäkt.

Känner mig otroligt ensam just nu. Vissa tycker att jag överreagerar över skämt. De vet dock inte hur triggande det var för mig, bara att det gjorde mig upprörd. Vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget... Vill väl egentligen bara ha stöd, få prata av mig lite.
 

Jag tycker inte du överreagerar. Sånt beteende är sjuk osmakligt och för mig är den typen av "skämt" allt annat än något att rycka på axlarna åt. Det är en sak om alla är med på det men att gadda ihop sig en grupp och förfölja någon på det sätt du beskriver är i mina ögon mobbning.
Jag hoppas du får hjälp med att bearbeta det minne det här drog fram så du får lite lugn och kan slappna av :heart
 
Jag tycker inte du överreagerar. Sånt beteende är sjuk osmakligt och för mig är den typen av "skämt" allt annat än något att rycka på axlarna åt. Det är en sak om alla är med på det men att gadda ihop sig en grupp och förfölja någon på det sätt du beskriver är i mina ögon mobbning.
Jag hoppas du får hjälp med att bearbeta det minne det här drog fram så du får lite lugn och kan slappna av :heart
Jag har tidigare gått i behandling för min ptsd, och det är viktigt att kunna närma sig minnet. Det kan jag inte med det här minnet, det är för upprörande. Så jag vet inte riktigt om jag är redo för att bearbeta det än.
 
Kompisar? Det där är inte kompisar. Hoppas du får hjälp att bearbeta och skaffa nya kompisar sen, de är är inget att ha.
Visst vore det enkelt om jag bara kunde tänka så? Men jag tänker alldeles för nyanserat. Jag har som sagt redan pratat med de flesta av dem och det är ok mellan oss. Det var egentligen bara två av dem som skickade porren, och den som var drivande bakom idéen är den jag hade bråket med. Jag vet att jag "egentligen" borde vara arg och hata honom men jag kan bara inte. Jag vet att han har svårt för det sociala och jag har tidigare varit ok med sexskämt. Så han kunde helt enkelt inte se skillnaden mellan det jag var ok med tidigare, och det jag hade problem med nu. Men det är egentligen en icke-fråga eftersom vi inte är vänner längre, då han har sagt upp kontakten.
 
Visst vore det enkelt om jag bara kunde tänka så? Men jag tänker alldeles för nyanserat. Jag har som sagt redan pratat med de flesta av dem och det är ok mellan oss. Det var egentligen bara två av dem som skickade porren, och den som var drivande bakom idéen är den jag hade bråket med. Jag vet att jag "egentligen" borde vara arg och hata honom men jag kan bara inte. Jag vet att han har svårt för det sociala och jag har tidigare varit ok med sexskämt. Så han kunde helt enkelt inte se skillnaden mellan det jag var ok med tidigare, och det jag hade problem med nu. Men det är egentligen en icke-fråga eftersom vi inte är vänner längre, då han har sagt upp kontakten.

Jag tycker inte att du måste hata honom eller nödvändigtvis måste hålla fast i ilskan. Han gjorde en dum sak, men folk gör dumma saker och särskilt när det är svårt veta var gränsen går, och jag fortsätter inte hata folk för att de gjort något dumt någon gång. Om han däremot lägger över skulden på dig, om han menar att det inte är han som gått över gränsen utan du som känner och reagerar fel på det han gjorde - ja, då skulle jag vara fortsatt arg. Över just DET, med personer som i övrigt ger mig mycket positivt kan jag vara vän ändå, även om det finns någon enstaka sak som vi inte är överens om betydelsen av.
 
Jag tycker inte att du måste hata honom eller nödvändigtvis måste hålla fast i ilskan. Han gjorde en dum sak, men folk gör dumma saker och särskilt när det är svårt veta var gränsen går, och jag fortsätter inte hata folk för att de gjort något dumt någon gång. Om han däremot lägger över skulden på dig, om han menar att det inte är han som gått över gränsen utan du som känner och reagerar fel på det han gjorde - ja, då skulle jag vara fortsatt arg. Över just DET, med personer som i övrigt ger mig mycket positivt kan jag vara vän ändå, även om det finns någon enstaka sak som vi inte är överens om betydelsen av.
Det är ju just det, jag är inte arg på honom. Jag har aldrig varit arg på honom. Däremot är det flera som tycker att jag borde vara arg, istället för ledsen. Även fast han har betett sig illa saknar jag honom. Vi var väldigt nära innan allt det här hände, sånna känslor försvinner inte i tomma intet. Jag vill fortfarande var vän med honom, det är han som inte vill. Och det är väldigt smärtsamt att förlora honom.
 
Det är ju just det, jag är inte arg på honom. Jag har aldrig varit arg på honom. Däremot är det flera som tycker att jag borde vara arg, istället för ledsen. Även fast han har betett sig illa saknar jag honom. Vi var väldigt nära innan allt det här hände, sånna känslor försvinner inte i tomma intet. Jag vill fortfarande var vän med honom, det är han som inte vill. Och det är väldigt smärtsamt att förlora honom.

Jag skiljer på vad en person gjort och personen i sin helhet så att säga. Dvs jag kan gilla en person och sakna hen, även om jag varit arg för en specifik sak. För mig vore det jobbigt att inte tänka så, för då skulle jag känna att jag måste acceptera saker/inte bli arg över det för att kunna fortsätta vara vänner. Så för mig känns det bättre att tillåta mig att både få vara arg men också kunna fortsätta vara vänner eller sörja när vänskapen tar slut. Kan vara arg över något någon gjort, och samtidigt sörja att det vi hade är över - det behöverinte vara antingen eller.

Och om det är något som någon gjort för att hen inte förstod att det skulle göra mig illa, så blir jag inte arg på just det (om jag håller med om att det var rimligt att inte förstå) men kan bli arg i nästa led om hen beter sig dumt när det väl framkommit att jag blivit sårad.

Men jag är jag och du är du. Du har rätt till dina egna känslor och måste inte reagera som någon annan tycker.
 
Jag skiljer på vad en person gjort och personen i sin helhet så att säga. Dvs jag kan gilla en person och sakna hen, även om jag varit arg för en specifik sak. För mig vore det jobbigt att inte tänka så, för då skulle jag känna att jag måste acceptera saker/inte bli arg över det för att kunna fortsätta vara vänner. Så för mig känns det bättre att tillåta mig att både få vara arg men också kunna fortsätta vara vänner eller sörja när vänskapen tar slut. Kan vara arg över något någon gjort, och samtidigt sörja att det vi hade är över - det behöverinte vara antingen eller.

Och om det är något som någon gjort för att hen inte förstod att det skulle göra mig illa, så blir jag inte arg på just det (om jag håller med om att det var rimligt att inte förstå) men kan bli arg i nästa led om hen beter sig dumt när det väl framkommit att jag blivit sårad.

Men jag är jag och du är du. Du har rätt till dina egna känslor och måste inte reagera som någon annan tycker.
Tack, det är många som verkar ha åsikter kring hur jag bör och inte bör känna. Jag vet att det är menat väl, men det känns bara värre när folk verkar ha problem med att jag är ledsen. Fått en hel del "skit i dem" kommentarer av andra, och då känner jag mig dum som inte kan känna så. För många är det lättare att bli arg än ledsen, men det är ju liksom inte det jag egentligen känner. Det känns bara konstlat att försöka bli arg.
 
Mitt ex var här igår. Tydligen har han och mannen jag hade bråket med börjat umgås igen. Vet att mitt ex inte har någon skyldighet att ta min sida, att han har rätt att spendera sin tid med vem han vill. Men det är ändå jobbigt att han inte står upp för mig och säger ifrån till den andra personen. För jag tror att han kanske hade lyssnat på mitt ex ifall han hade sagt ifrån.

Men jag kan inte säga att jag är förvånad, han brukade inte stå upp för mig när vi var tillsammans heller. :meh:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 785
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 227
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 605
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp