Kontroll över bogen?

Skogstrollet

Trådstartare
Gjorde en övning på lektionen igår som jag funderar lite över. Visst litar jag på min instruktör men jag förstår inte riktigt på vilket vis övningen ska vara bra och hoppas någon här kan förklara lite mer? Kommer även ta upp det med henne igen.

Övningen gick ut på att, för hand, röra hästen runt mig och med ett lätt tryck på bogen få hästen att "kliva runt den". (Svårt att förklara när man inte kan "fikonspråket". ;)) Bogen rör sig alltså inte inåt i volten, utan hästen passerar den på väg runt. Låter skitflummigt, förstår ni vad jag menar..?

Hästen i fråga är en f.d. travare som precis satts igång och detta ska tydligen vara bra för ryggen och ge hästen bogkontroll om jag förstått det rätt. Hur då?

:confused:
(Jag vill verkligen förstå på djupet innan jag går vidare med en övning.)
 
Du menar att du var på en volt och hästen gick i kors med frambenen? Med framdelen lite inåt?

I så fall är det helt enkelt en öppna på volten...
 
När man jobbar med gröna hästar brukar ett vanligt problem vara att de vill falla inåt med bogen på volten. De går liksom och trängs, och ser man inte upp så blir volten bara mindre och mindre.

Jag misstänker att din instruktör ville att du genom att röra bogen skulle uppmuntra hästen att hålla upp sitt bogparti, i stället för att släppa ner innerbogen.

Genom att få kontroll över bogen är det också lite lättare att få ytter bakben att kliva fram in under hästens tygndpunkt. Faller innerbogen in åker nämligen gärna ytter bak ut, och då är det svårt att böja hästen. Vänder man på det hela, så kan man säga att ett annat sätt att få hästen att inte tappa innerbogen är att arbeta med ytter bak.
 
Ja precis, när jag stod där och höll på så märkte jag ju att gjorde jag ingenting så "snävade" han liksom inåt och trängde mig bakåt. Så genom ett litet tryck på bogen så "höll" han volten och gick böjd/ställd runt mig och sin egen bog.
Jag tyckte det såg nästan lite lustigt ut när jag tittade på hans hovar då han höll på. Inner fram och bak rörde sig stadigt och ytterhovarna liksom "svingade" han runt innerhovarna för att komma runt. Om du förstår... :p

Han börjar få mkt bättre balans nu och är stadigare på benen, de "wobblar" inte längre. :)

Det är inte bara hästen som är grön. :angel:

Vi tränade även öppna på rakt spår och det var inte riktigt samma sak.
 
Hur arbetar man med en grön häst för att få in ytter bak ?(sluta kan an ju göra, men det är lite avancerat för en grön häst känns det som)Som du säger så genar min häst också gärna i kurvorna och volten blir mindre och mindre, tar man då innerskänkeln så åker gärna baken ut i stället! Är det så enkelt som att ha stadig yttertygel och ytterskänkel?så att bogen inte åker in ?
 
Dels måste man jobba mycket med sin sits. Man kan sköta mycket av kontrollen över bakbenen bara genom att sitta på ett bra sätt.

Sen tycker jag att serpentiner och åttvolter är bra övningar, fast mer på ett indirekt sätt. När man t ex befinner sig på en båge så aktiveras ju inner bak lite mer, och om man då gör övergången mjukt och försiktigt så brukar det benet som var inner men som nu är ytter hålla sig engagerat en stund innan det trillar iväg.

Man ska nog vara mycket försiktig med yttertygeln om inte innerbogen ska trilla in. Anledningen till att den trillar in kan ju också vara att hästen inte sträcker sin yttersida tillräckligt, och då är det dumt att begränsa den sträckningen genom att ha för mycket yttertygel.
 
Appro på yttertygeln, så har jag nog varit lite för försiktig och nästan släppt den helt och hållet, så hon har på detta sätt kunna böja sej bara i halsen och inte i bålen, så ett litet stöd är nog bra att ha , men givetvis måste hon kunna sträcka ut yttersidan, precis som du säger. Jo serpentiner och åttor kan vara ett bra första steg för att få koll på bakdelen för oss gröna. Du har också rätt i att sitsen är A och O, men på en felsutten häst så måste man korrigera hela tiden och det räcker inte med att bara sitta rätt upp och ned. Fasiken att det svårare och svårare ju mer man rider :o :angel:.
 
Tänk så här, om hästen går åt höger så har du släppt vänster sittben, går den åt vänster har du släppt höger sittben. Genar hästen inåt på en volt så bör du alltså rimligtvis ha glömt att sitta på yttersittben och har istället lutat dig inåt.
 
Jag får inte riktigt ihop det där!? :o
Menar du att du sitter på YTTER sittben för att hästen inte ska falla inåt i volten?
Som jag ser det, så tappar hästen mycket av böjningen om man sitter på ytter sittben och skjuter därmed in innerbogen. Sitter man på inner sittben förbättrar man hästens möjlighet att böja bålen och att hålla innerbogen på plats.
Hur menar du? :confused:
 
Man ska ju sitta mitt över hästen med vikt på BÅDA sittbenen, men mest på inner. Om man tappar ytter sittben blir det väldigt svårt fär hästen att hålla balansen,och då tippar den. Jag misstänker att det är det Djurjouren menar?
 
Ja det är sant att man måste sitta på inner sittben för att kunna böjja hästen, men en häst som gör volten mindre är oftast inte böjd alls utan bara nerlagd på innerbogen och då måste man asvbryta sina böjningsförsök och övergå till att balansera upp hästen. Det krävs en mkt stark häst för att kunna bära sin ryttare korekt på böjt spår, i de flesa fall lutar de bara sig inåt och steg 1 för att kunna rida hästen böjd är att få den att sluta luta och då är yttersittben väldigt bra at ha.
 
En undran Djurjouren, rider du över huvudtaget enligt de "akademiska" principerna?
 
Jag rider "sjukgymnstisk" ridning, sånt som gör ens häst stark, glad, rakriktad och stolt, ingen aning om vad det kallas, god ridning kanske.Är det Ar så rider jag så, är det inte det så rider jag inte Ar.
 
Du har helt rett. Man må 'angripe' problemet der det er, og i dette fallet er det balansen. Når hesten faller ned på innvendig skulder, må man få igjen balansen gjennom å få vekten utover igjen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 937
Senast: iNHALE
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 983
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 124
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 287
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp