Kontstigt eller?

charmant

Trådstartare
Ska flytta min häst till ett stall närmre hemmet i helgen.900 kallhyra då ingårHalm, morgon fodring,utsläpp och lunch fodring.helt oki så långe.men sen tillkommer det att tjejen som släpper ut tar 10 kr täcket när hon sätter på och tar av det blir alltså 20 kr/dag om man har både inne och ute täcke ca 400 kronor i månaden.Sen tar hon tom 5 kr per lindat ben på en häst som fått en skada som måste lindas.Har aldrig varit med om detta förut att man ska betala massa extra för detta det brukar väl ingå??Min påller kommer nog att få ha ute täcket inne på sig på nätterna när det blir kallt.Hur skulle ni göra?
 
Nej, det behöver inte alls ingå med täckesbyten och lindavtagning utan det är helt upp till stallägaren att ta betalt för detta om den vill, och helt upp till hyrestagaren att acceptera eller leta efter en ny stallplats.

Våra hästar står med ute täcket på inne på vintern (öppna fönsterluckor så det är ganska kallt även inne), stallägaren kan lägga på utetäcket då och då på morgonen (tex om det är blött på kvällen innan) men jag tror inte hon skulle ha lust att göra det på alla hästarna varje dag utan att ta mer betalt.
Lindor brukar hon ta av om man ber henne.
 
Jag tycker inte att det låter konstigt. Var glad istället att du kan köpa dom tjänsterna.
På många ställen kan man inte få någon täckes service alls och får då åka ut på morgonen och lägga på täcket själv varje dag (om man nu inte har det på på natten också).
 
Tycker det är lite konstigt då jag aldrig varit med om det förut.Desutom bestämmer denna tjej(hon är inte stallägare)lite väl mycket tycker jag.Varför inte kunna ställa upp och lina ett ben på en häst som skadat sig utan att ta betalt?Taskigt att vi hästägare inte kan ställa upp och hjälpa varann i stället.Nej höj hyran lite och få så många täckes byten du vill.........
 
Jag tycker att det är fullt normalt då jag själv tar betalt av andra för att göra det.Dock endast morgonpåläggning av täcke,det kostar 250 kr/mån.Vill man att jag ska byta täcke,300 kr.Och det endast vardagar.Det tar faktiskt tid att täcka hästar!Antingen får stallägaren höja stallhyran för alla,vilket i nästa andetag blir "orättvist",alla vill inte ha täckesbyten.De som vill ha det så,de får betala för det eller ta hand om sin häst själv,vi har också sagt att de kan ju alltid hjälpa varandra,men folk orkar inte bry sig om det på morgonen innan jobbet.Jag kör förbi vårt stall varje morgon och slänger på täckena på de som ska ha det.Tack och lov att inte alla vill ha det,det är 18 hästar i vårt stall och att slänga på alla skulle ta en evighet innan jag kommer iväg till mitt normala jobb.
Att dei nte kan hjälpa till då och då med en skadad häst är väl lite småsnålt,men om det är en häst som ska ha det för jämnan,då förstår jag de.Jag slänger på ett extra täcke då och då,av div olika anledningar,men sen så finns det de som försöker utnyttja det hela istället och man får säga till de.
 
Och lägg till att på vintern/våren all lera som hänger i drivor på täcket, vem får det på sig om inte täckesbytaren och det är inte trevlig..dessutom ska dom hängas upp med följd att man får ännu mer lera på sig....sen måste leran som har torkat och ramlat på golvet städas undan varge dag..och den lotten faller som vanligt på stallägare...
Nää vi tar också betalt för täckesbyten, men under säsongen Dec-mars ingår det i hyran, lindor/bots tar vi också betaltför, undantag sjuk häst med veterinärintyg...
morzan
 
Stallhyran verkar uppenbarligen vara satt med tanke på vad som ingår; att sätta på eller byta täcken tar tid, liksom att linda ben. Skall allt ingå så får du räkna med att priset höjs, och hur ska man göra då: separat hyra sommar/ vinter eller utslaget på hela året?!

Att någon tar betalt för en syssla som skall utföras är väl högst normalt - för inte jobbar väl heller du gratis, charmant?

Ett annat alternativ är väl att du och nån stallkompis hjälper varandra att byta och sätta på täcken? Men räkna då vad den tiden samt resan till stallet kostar er...
 
Visst skall väl vi hästägare ställa upp och hjälpa varandra, men när det är samma människa som släpper ut varje dag så blir det ju alltid hon som får "ställa upp". Jag tycker inte att det är konstigt att täckesbyten och lindningar kostar. Det tar ju en himla tid att fixa detta och hästägarna är nog lite mer benägna att tänka till beträffande mängden täcken och lindor om de själva får betala kalaset.

I vårt stall finns täckesbyte inte ens som tillval, antingen har hästen täcke eller inte. Vill man byta så får man göra det själv (hästarna går ut 5.00), men i princip alla utom jag har andastäcken som hästarna står med jämt. Jag har istället valt att ha mina hästar otäckade, men skulle de behöva få täcke på för att de är svettiga efter ridningen tar stallägaren av detta utan kostnad och hon ger medicin och fixar lindor vid behov också.

Vad menar du att det är för mening med att höja hyran? Det enda det innebär är att de som INTE vill ha sina hästar täckade betalar för DINA täckesbyten!

Anneli
 
Vad som ingår i stallhyran och vad som kan köpas som extratjänster är helt upp till stallägaren. Innan man flyttar in i ett stall så bör man ta reda på vad som gäller. Det är alltför många hästägare som tar det för givet att andra ska utföra arbete åt dem gratis. Här verkar det vara en person som sköter markservicen och hon kan inte förväntas vara just mot alla andra och byta tjänster eftersom hon knappast behöver motsvarande hjälp tillbaks, i varjefall inte i samma omfattning. Skulle du själv ta dig till stallet för att byta täcke på alla hästarna var morgon utan ersättning?

Det är för övrigt inte underligt att den som hjälper till i stallet har mer att säga till om än övriga, knappast något ovanligt om man delvis jobbar i ett stall. Om du redan är så missnöjd med stallet tycker jag faktiskt du ska flytta till ett stall där du får den service du vill.
 
Jag sa inte att jag var missnöjd utan att jag aldrig varit med om detta förut osv...............
 
Det är inte ens hon som släpper ut ju.........



Då tycker jag snarare att du ska vara tacksam för att hon utför täckningen av era hästar. Det tar tid för henne att ta sig till stallet och täcka era hästar. Jag skulle självklart ta betalt för den servicen.

Men hur har du tänkt att lösa det med ökad hyra om det inte är hon som utsläppet? För jag antar att det inte är hon som är stallägare då!?

Anneli
 
Det är ganska vanligt där jag bor att man får betala extra för täckesbyte, möjligen att det kan ingå ett på och ett av (men då är stallhyran förmodligen högre) men absolut inget rent byte. Nu har jag hästarna i ett kollektivstall och där har vi kommit överrens om att det är ok med ett på på morgonen och ett av på kvällen. I snitt tar det kanske fem minuter extra att hämta/hänga tillbaka, sätta på täcke och knäppa alla remmar. Hos oss är det en enorm skillnad på tidsåtgången på vintern och vår/höst och vi har ändå bara åtta hästar i stallet (8*5 min = 40 min!).
mvh Maria
 
Jag har märkt att nedöver söder är det mycket vanligare att ta betalt för div saker som tex täckesbyte än vad det är uppe i Norr. Jag är ju från Norrland och hade aldrig hört talas om detta innan jag flyttade ned. I Norrland så ingick det mesta oftast i stallhyran som en service...
 
Det är ganska vanligt att man får betala extra för täckes o lind service. Jag har turen o stå i ett stall där sådannt ingår. Betalar 750.- i kallhyra o då ingår morgonfodring o utsläpp o kvällsfodring mån-fredag o även täckesservice då. Men allt hö, spån o övrigt foder får vi stå för själva.
I ditt fall så skulle jag försöka att ha ett täcke som hästen kan ha både ute o inne i den mån det går om jag ej hade möjlighet o åka dit själv eller om jag ej ville betala den kostnaden för servicen.
 
Jag tycker också att du ska vara ganska tacksam,om det inte ens är hon som släpper ut,det innebär att hon varje dag kliver upp och går/åker ner till stallet för att göra det.
Jag gör precis samma sak hos oss,åker ner extra varje morgon pga att jag INTE vill att min lurvtuss ska stå inne med ett tcäke och gå ut med samma,då kan hon ju i mina ögon lika gärna få behålla pälsen och gå naken,men inte bli riden i samma mängd.Och för att jag åker ner så frågar folk mig om jag vill/kan täcka dewras också,och allt eftersom det har blivit fler hästar så har jag också blivit "tvungen" att ta betalt för att "stävja" de som gör det bara för att på min bekostnad av att kliva upp extra tidigt innan jag åker till jobbet och bry mig om hästarna..
För att sen dessutom komma ner sist i stallet och få gå omkring och låsa efter alla andra och sopa och,och,och..
 
I vårat stall så har det alltid ingått täckesbyten och benlindningar.
Vi tar även av täcken på kvällen om den har varit på träning och blivit svettig.

Vet grannstall där dom har fått betala för att få täckena bytta eller linda en "trasig" häst.
Har alltid tyckt att det har varit lite konstigt. :confused:
 
Det där har jag oxå märkt. Inte för att jag flyttat söderut men har förstått det när jag läst här på sidorna. Jag känner inte till ett enda stall där täckesbyte inte ingår i servicen. Det finns nåt stall där du får köpa kraftfoder själv men oftast ingår nån sort.

Lindor på/av, medicinering under kortare tid ingår oxå. Skulle tro att de flesta stallägare även kan ta på/av stallbandage varje dag utan att ta extra betalt.

Och ändå har vi inte speciellt höga stallhyror, 1500 brukar det ligga på ungefär.
 
Jag tycker det är ganska självklart att den här tjejen tar extra betalt. Varför skulle hon hålla på extra med främmande människors hästar????????? Tänk dig själv att byta täcken och linda en annans häst varje dag och inte ta något betalt?? Nej, jag tycker hon gör helt rätt och tar betalt. Skulle du själv vilja stå där och sätta på täcken och ta av täcken på en annans häst? Det är ju lätt för dig att säga att det borde ingå eftersom det är inte du som gör det :smirk:
 

Liknande trådar

Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 193
Senast: Hannah199
·
Hästmänniskan Vet inte vart jag skulle publicera detta om det skulle vara under foder eller ej då det handlar om både själva fodergivningen och...
2
Svar
26
· Visningar
4 032
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Nu börjar jag tröttna riktigt ordentligt på ridklubben där vi har ena hästen uppstallad. Det är en ridskola på anläggningen och det...
2
Svar
28
· Visningar
4 885
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Vi har ett alldeles nybyggt litet stall med fyra boxar. Det är ljust och luftigt i stallet med högt i tak och alla regler för stall är...
Svar
2
· Visningar
1 608
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sminktråden
  • Boräntorna

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp