Bukefalos 28 år!

Konvertera pulsmätare till häst...

E

eulalia

Gokväll,

Vill för det första börja med att be om ursäkt att jag inte har haft koll på min pm låda...
Har tyvärr på tok för mycket att göra och är därför inte här allt för ofta, skäms...:o

Att ordna så att humanbandet som levereras med pulsmätaren funkar på hästen är busenkelt, MEN då måste det tyvärr köpas ett s.k. ombyggnadskit.
Det finns att få tag på här i holland och i USA, nu skiljer det nog en del på priset om man skickar efter det från USA eller ordnar det via NL.

Om jag nu har förstått reglerna korrekt här på forumet, så är det inte tillåtet att infoga en länk till ev. inköpsställen, men om jag nu skärper mig och ser till att kolla min pm låda lite oftare än en gång i halvåret typ...:o så kan väl ni som vill veta var osv skicka ett pm?

Denna gång var jag lat och köpte ombyggnadspåsen här i holland, den kostar här € 120...
I USA kostar den $ 75, nu vet jag inte hur mycket frakten kan kosta, men vikten är max 100-150gr, det är kablar och EKG plåster med en kontakt, ser ut som ena halvan av en tryckknapp.

Det man gör är att noga rengöra de två kontakt-ytorna på humanbandet, på 301 är det de två ovala cirklarna nästan ända ut på bandet, den yta som ligger mot huden alltså. Därefter klistrar man på de bifogade EKG plåstren med den lilla tryckknappen i mitten, du får också två stycken förlängkablar med motsvarande tryckknapp i ändarna, dom trycker du alltså fast på det fastklistrade EKG plåstret. Nu har du ett pulsband med i varje ända ett EKG plåster med en kortare sladd påknäppt, nu är det bara två sladdar kvar, den ena är kortare än den andra, den kortare är ca 40-50cm och den andra är först ca 30cm rak och sen spiral ca 40cm, detta är ungefärliga mått, har inte mätt dom.
Allra sist har du de två tunna givarna, dom sitter redan på de två sista sladdarna, om ni har sett hur polarmätarna ser ut, den ena lägger du under sadeln och den andra fäster du vid sadelgjorden.

Vad det gäller polar, så lägger du givaren under sadeln på höger sida och den andra vid sadelgjorden på vänster sida, där sitter som bekant hjärtat också, med denna ombyggnation vänder du på det hela och lägger givaren under sadeln på vänster och den andra vid sadelgjorden på höger sida.

Mannen som uppfann denna metod sa att det berodde på känsligheten, mestadels funkar den på polarmetoden, men han rekommenderade tvärtom, det var förresten han som var först med pulsmätare på häst, före polar, det är han väldigt stolt över.
Han är hemskt trevlig, tyvärr säljer han inga ombyggnadskit själv längre, mitt första köpte jag direkt av honom, men som jag tidigare nämnde, inga länkar...

Om ni nu inte har blivit alldeles gråhåriga på denna roman, så pm'a mej, vad det gäller att beställa från utlandet och det är flera som är intresserade, är det kanske en bra ide att fråga Mia om hon kan tänka sig att ordna fram något?
Mig veterligen beställer väl hon hem en massa distansprylar från USA, men det finns en stor distansaffär här i holland också, dom har jag god kontakt med, men jämföra priser är alltid bra att göra naturligtvis!!

Nu har jag kramp och sitter och gäspar och riskerar att svälja datorn...
Natti,natti på er alla glada distansare!!

Mossamoss från kanal-landet :rofl:
Marie
 
Sv: Konvertera pulsmätare till häst...

Hej!:)
Jag vill också gärna få länk genom PM.:bow:
/Camilla
 
Sv: Konvertera pulsmätare till häst...

Jag skulle oxå vilja ha och bli superglad om du PM:a länk till mej!
 
Sv: Konvertera pulsmätare till häst...

Gokväll alla valborgsfirare...

Som jag nämnde tidigare kan det kanske vara ide att kolla med Mia Lindgren om hon kanske kan beställa ett gäng av dom där kiten, eftersom jag tror att fler och fler rider med gps osv.
Här i holland har var och varannan distansryttare en pulsmätare/gps på armen.

Får lov att erkänna att det är fasiken så mycket smidigare än det gamla stetoskopet, man har konstant koll på läget!

Vänliga hälsningar,
Marie
 
Sv: Konvertera pulsmätare till häst...

iden att höra med mia vore ju jätte bra. du får gärna skicka länken till mig. jätte tack på förhand.
 
Sv: Konvertera pulsmätare till häst...

Skicka gärna en länk till mig med=).
Tack på förhand.
 
Sv: Konvertera pulsmätare till häst...

hej alla, har mailat Mia nu och hon verkar intresserad. vet inte om det är fler som har visat intresse för detta men hon har iaf mailat och frågat om de vill ha en återförsäljare i skandinavien. verkar ju lovande om nu inte alla här har skickat efter en privat såklart :)
 
Sv: Konvertera pulsmätare till häst...

Jag kommer att ta hem de efterfrågade kitten, mer info kommer på hemsidan i veckan.

häls. Mia
 
Sv: Konvertera pulsmätare till häst...

kl

jag har beställt ett kitt till billingeritten nu!
sen ska jag "bara" montera ihop det :eek:
jag är ju inte så teknisk direkt, men sambon kanske kan om han läser eulalias text.
 
Sv: Konvertera pulsmätare till häst...

@tezzie82

Skicka ett mail om det verkar svårt!
Det är busenkelt men jag kanske beskriver det otydligt,
var noga med att göra rent kontaktytorna på bandet innan du klistrar fast den lilla lappen med tryckknappen i, den ytan måste vara fettfri!

Men som sagt hör av dej om du behöver hjälp!!
mejla, för det är inte säkert att jag kollar här dagligen!

Lycka till!
Hälsningar,
Marie
 
Sv: Konvertera pulsmätare till häst...

tack! det ska jag göra. jag tror nog inte att det är din förklaring som är dålig isf... det är nog mer min hjärna :o
 
Sv: Konvertera pulsmätare till häst...

Hei, vet noen her om det går å bygge om en POLAR FS2 til bruk på hest????
 
Sv: Konvertera pulsmätare till häst...

KL

Sliter upp den här gamla tråden igen.

Jag hittade en "gammal" pulsklocka för människa hemma, blev sugen på att testa den på hästen. Mindes att jag läst här att de går bygga om.
Men vilka modeller går att bygga om, och var får man tag i ett sånt där kit?
 

Liknande trådar

Fritid Har några nya projekt jag funderar på nu och tänker att vi kanske kan ha en tråd för smarta lösningar, budgetvarianter, och allehanda...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 228
Senast: keramin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp