Jag kan själv, fixa prylar-tråd

Hur tänkte du då?
cementera in foten för att få en skumform?
(hur får du ur foten ur cementen då? :confused::p)

Haha, nä. :D
Tänkte försöka hitta på nåt sätt att göra en gjutform kring fötterna, och så gjuta av dem i cement. Vill ju ha något rätt hållfast om man ska hålla på och forma skor, tänker jag. Sten eller trä, och ska jag sitta och karva en träbit till den får samma form som mina fötter så sitter jag där än om hundra år. :p

Har dock inte kommit längre i funderingarna än "det vore bra att ha! :idea:", så riktigt hur jag ska gå vidare vet jag inte. :laugh:
(Har en släkting som är skulptör, kanske ska höra av mig till henne om hon har några bra tips. :p)

Google berättar för övrigt för mig att man kan köpa plattor med sånt man gör sulor av, hittar dock ingen som säljer till en om man inte är skomakare! :arghh:
(Inte helt billigt heller, får bli några par innan jag går runt. :p)
 
Jag hoppas du inte ska ha cementen till stackars lille Monster? :nailbiting:

Hahaha, vad skulle jag göra med det?! :laugh:

Nejdå, han for illa nog igår kväll när jag docktejpade honom. :angel:

(Nej, inte alls så illa. Gjorde en genvägsvariant där jag tejpade det mesta som ett slags mantel innan jag blandade in hunden, och bara nödtejpade det sista på honom på bara nån minut. Han hann inte bli mer än förvånad. :D
Blir ju inte så perfekt passform, men det blir väl ett ungefär i alla fall - och SkummisII lär i alla fall stå stilla när jag ska prova något. :cool:)
 
Alright! Hittat några som säljer gummi till privatpersoner! :bump:

Inte helt säker på att det är den vägen jag vill gå, men bra att veta att det går att få tag på utan att behöva starta ett företag i alla fall. :p
 
Hahaha, vad skulle jag göra med det?! :laugh:

Nejdå, han for illa nog igår kväll när jag docktejpade honom. :angel:

(Nej, inte alls så illa. Gjorde en genvägsvariant där jag tejpade det mesta som ett slags mantel innan jag blandade in hunden, och bara nödtejpade det sista på honom på bara nån minut. Han hann inte bli mer än förvånad. :D
Blir ju inte så perfekt passform, men det blir väl ett ungefär i alla fall - och SkummisII lär i alla fall stå stilla när jag ska prova något. :cool:)
Du måste ju visa bild på SkummisII också, vi har ju sett SkummisI. :D
Hm, var lite orolig om du hade packeterat Monster ordentligt, så han inte skulle bli en nakenhund modell större när du skulle skala av honom tapen. O_o
 
Alright! Hittat några som säljer gummi till privatpersoner! :bump:

Inte helt säker på att det är den vägen jag vill gå, men bra att veta att det går att få tag på utan att behöva starta ett företag i alla fall. :p

Litet tips!
Vill du få en bra fot så gjut av den i latex/alginat/silikon. Om du googlar på konstmaterial och letar under skulptera/forma/gjuta får du upp många grejer att välja mellan. Beroende av materialet kan en form hålla för ganska många gjutningar, jag har dock bara gjutit små saker med latex men det borde inte vara någon skillnad att göra lite större grejer.
 
Du måste ju visa bild på SkummisII också, vi har ju sett SkummisI. :D
Hm, var lite orolig om du hade packeterat Monster ordentligt, så han inte skulle bli en nakenhund modell större när du skulle skala av honom tapen. O_o

Ask and ye shall recieve, disciples! :grin:

eEDcqfF.jpg


Den är nyskalad, ska såklart på något slags överdrag också. Så småningom. :p
Monster är inte impad. :laugh:

(Den står som synes inte rakt på bilden. Rygglinjen ska såklart vara horisontell. Men Monster har rejäl midja, så tills jag hittat på något sorts ställning för den så ser det ut sådär. :p)

Gips i funkar, det har jag själv gjort i skolan en gång i tiden, då skulle jag gjuta en gipshand, vilket dock inte gick så bra då fingrarna (som spretade) gick sönder när jag skulle få av gipslindorna från gipset... :p

OK. Men av typ samma anledning är jag inte så sugen på att använda gips. Verkar synd att ha sönder dem direkt jag gjort dem. :p

Sitter dock och läser om nåt slags gjutsten, osäker på vad som skiljer det från betong... @cute_beast kanske vet? :idea:
Litet tips!
Vill du få en bra fot så gjut av den i latex/alginat/silikon. Om du googlar på konstmaterial och letar under skulptera/forma/gjuta får du upp många grejer att välja mellan. Beroende av materialet kan en form hålla för ganska många gjutningar, jag har dock bara gjutit små saker med latex men det borde inte vara någon skillnad att göra lite större grejer.

Jag satt precis och läste om alginat, det verkar ju väldigt bra! Inte helt gratis (men billigare än latex eller silikon :up:), men kan man få till några riktigt bra avgjutningar så är det väl värt det. Jag går i snitt slut på tre par (rejäla) sandaler per sommar, så med den budgeten har jag ju lite att köpa material för. :p
Vore dock smidigt om det fanns i någon affär i närheten, fraktkostnaden för saker man köper per kg är ju inte det roligaste... :cautious:
Och, enligt ovan, har du koll på gjutsten? :p
Är det värt att använda istället för vanlig betong? Funkar betong i alginat?
 
Ask and ye shall recieve, disciples! :grin:

eEDcqfF.jpg


Den är nyskalad, ska såklart på något slags överdrag också. Så småningom. :p
Monster är inte impad. :laugh:

(Den står som synes inte rakt på bilden. Rygglinjen ska såklart vara horisontell. Men Monster har rejäl midja, så tills jag hittat på något sorts ställning för den så ser det ut sådär. :p)



OK. Men av typ samma anledning är jag inte så sugen på att använda gips. Verkar synd att ha sönder dem direkt jag gjort dem. :p

Sitter dock och läser om nåt slags gjutsten, osäker på vad som skiljer det från betong... @cute_beast kanske vet? :idea:


Jag satt precis och läste om alginat, det verkar ju väldigt bra! Inte helt gratis (men billigare än latex eller silikon :up:), men kan man få till några riktigt bra avgjutningar så är det väl värt det. Jag går i snitt slut på tre par (rejäla) sandaler per sommar, så med den budgeten har jag ju lite att köpa material för. :p
Vore dock smidigt om det fanns i någon affär i närheten, fraktkostnaden för saker man köper per kg är ju inte det roligaste... :cautious:
Och, enligt ovan, har du koll på gjutsten? :p
Är det värt att använda istället för vanlig betong? Funkar betong i alginat?

Det var ett par år sen jag har gjutit, fast då använde jag gips eller betong. Har aldrig använt gjutsten, men jag antar att det bara är en mer finmald betong.
Nu när jag läste lite om materialen igen ser jag att alginat torkar ut ganska fort efter formen gjorts, du kan då använda formen flera gånger inom ca ett dygn eller två innan den torkar ut.
Jag tror jag har använt silikon, möjligen latex, när jag gjöt. Den formen var mjuk och fin några år senare när jag hittade den i en flyttlåda, hade dock smörjt in insidan innan jag packade ned den.
 
Ett par enkla sandaler är faktiskt inte så svåra att göra, visar det sig! :D

ZWPBMMG.jpg


OK, inte de snyggaste skorna i världshistorien, men de duger för mig. Lite beroende på hur man räknar har de kostat nånstans mellan 0 och 15 kr att göra, och tog några timmar. Det ljusblå materialet är möbelfuskmocka, tyvärr lite sladdrigare än jag trodde det skulle vara att jobba med så remmarna blev för mjuka egentligen, men de funkar i alla fall. Fodrat med en remsa viskos i hysteriskt mönster, och sulorna är neopren från en sprättad våtdräkt och en liten bit liggunderlag. Slitsula har jag ingen än, vet inte riktigt vad jag ska använda... Även sulorna blev lite för mjuka, men jööööööösses så bekväma de blev att gå i! :D

De lär väl inte hålla för så jättemånga mil misstänker jag, men nu har jag i alla fall ett par sandaler jag inte hade igår och jag slapp sucka och stånka mig igenom en bunt affärer. :p

Blir kanske ett nytt par framöver (om jag inte bryter benen pga det här försöket eller något liknande), med lite annan teknik och material nu när jag gjort en del misstag jag förhoppningsvis lärt mig lite av också.

(Har inte gjort några fotmallar än, alginat är på tok för dyrt känns det som. Får kanske bli skummar ändå som @Blacksmithfarm föreslog. :D
Till sandaler behövde jag inga i alla fall, även om jag tror jag kunnat undvika några misstag om jag haft dem. :p)
 
Alltså jag har ingen aning om nånting men min sambo är McGyver (Nä, inte bukes egna, den får ni behålla). Jag brukar dock också fixa en del och har gått en del kurser i typ.. allt möjligt hantverk.

Så till fotgjutningen. Har gjutit ansikten i lera med gips. Det är den lätta vägen att gå alltså. Köp gipsremsor och gipsa in hela benet. Skär (eller för guds skull klipp!) loss det ner längs med benet och plocka ur din fot. Klipp sedan så du har två lika stora halvor. Fyll med lera, se till så det är bra packat. för ihop båda halvorna så du får ett helt lerben inne i gipset. Voila, några dagars torktid senare har du ben/fot i lera. :)
 
Alltså jag har ingen aning om nånting men min sambo är McGyver (Nä, inte bukes egna, den får ni behålla). Jag brukar dock också fixa en del och har gått en del kurser i typ.. allt möjligt hantverk.

Så till fotgjutningen. Har gjutit ansikten i lera med gips. Det är den lätta vägen att gå alltså. Köp gipsremsor och gipsa in hela benet. Skär (eller för guds skull klipp!) loss det ner längs med benet och plocka ur din fot. Klipp sedan så du har två lika stora halvor. Fyll med lera, se till så det är bra packat. för ihop båda halvorna så du får ett helt lerben inne i gipset. Voila, några dagars torktid senare har du ben/fot i lera. :)

Det lät billigt och bra!!! :D
Hur pass detaljerat kan man få det då? Jag skulle ju tex vilja göra egna fivefingers... :p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 166
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 963
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp